Incar-frossa
SS4 från Ekratten hittar ni HÄR - då var det DM och Volvo Original som gällde.
För er som hellre vill titta på Grupp H åkning från Vätternrallyt följer här alla de sex sträckorna vi fick åka:
SS1 SS2 SS3 SS4 SS5 SS6
//Henke Bäck
Tävlingsrapport Vätternrallyt
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 240
Bilklass: Gr. H 2wd
Idag var Rickie som ett barn på julafton och anledningen till det stavas Grupp H. Rickies svåger och tillika vår teamkamrat Hans Johansson var vänlig nog att låna ut sin Volvo 240 Gr. H så att Rickie skulle få möjlighet att provköra en trimmad bil i tävling för första gången i sitt liv. Hur det äventyret slutade får ni läsa nedan.
SS 1 Roenstorp 1 3,50 km Tid på SS: 2.07,8 min
Av förklarliga skäl en lite försiktig inledning på dagen, det är ju inte varje dag man sitter i en lånad bil på tävlingar. Blir ändå en sträckseger i klassen med 3,9 sekunder tillgodo på Andreas Åkesson och Ulrik Gustavsson från Nybro AC, även de i en Volvo 240. Till vår stora förvåning delar vi tredjeplatsen totalt på SS1 - snacka om mersmak inför kommande sträckor.
SERVICE 1 - Hasse, som äger bilen, och Rickies hjärtedam Sabina stod för servandet under dagen (tack för det) och då bilen var hel och redig så blev de i princip arbetslösa på den första servicen. Hasse hade förvisso synpunkter på att vi "bara" låg trea totalt - men jag är övertygad om att det var ett skämt., så roligt kan han inte tycka att det är att byta karosser.
SS 2 Joenstorp 1 9,80 km Tid på SS: 5.21,9 min
Snabb sträcka som vi, i mitt tycke, tog det lite försiktigt på då Rickie inte var helt på det klara med hur bilen skulle uppföra sig i de många halvsnabba kurvorna. Ett stenskott i framrutan från en bil som vi kom ikapp blev den första blessyren på Hasses bil för dagen. Besättningen i bilen vi passerade var uppmärksamma på att vi kom ikapp och vi tappade inte mer än max 2 sekunder på att passera dem - så ett stort tack för att ni var på alerten.
Ännu en sträckseger i klassen kunde inkasseras och denna gång var Nybro-grabbarna distanserade med 12,5 sekunder. Det faktum att vi var TOTALSNABBAST(!?) på denna sträcka skvallrar om att det jag ansåg vara försiktig körning kanske inte var det i verkligheten.
SS 3 Äskeryd 6,10 km Tid på SS: 4.07,2 min
Som om Rickies tillvaro inte var tillräckligt spännande med ny bil och allt så lyckas jag bli sen med en not in i en riktigt skarp högerböj i början av sträckan. Rickie löser problemet med fullt gaspådrag och ett dikeshäng á la 240 rally - ni vet ett sådant som kan frambringa något religiöst i blicken på de flesta motorsportfotografer.
Resten av sträckan flyter på som den ska och vi tar ännu en sträckseger i klassen. Denna gång är det Fredrik Karlsson och Henrik Söderkvist från Anderstorps RC som rattar sin Volvo 240 till en andraplats på sträckan 7,1 sekunder efter Rickie och mig. Egentligen borde man inte titta på totaltider när man bara skall prova en bil, men vi kan inte låta bli - vår tid på SS3 är den andra totalt.
SERVICE 2 - Min sent levererade notangivelse resulterade som väl är endast i att en hel del gräs bosatte sig i nederkant på den bakre stötfångaren - blir det inte värre än så får man vara nöjd. I med lite bränsle i bilen och vätska i besättningen och sedan vidare mot nästa SS.
SS 4 Hillinge 1 4,60 km Tid på SS: 2.42,3 min
Inga problem på denna sträcka som skänker oss ännu en sträckseger bland b-förarna i grupp H-klassen. Anderstorps-Volvon är tvåa, 6,8 sekunder efter oss. Vi konstaterar att vi ännu en gång är tvåa totalt på en specialsträcka denna dag - helt fantastiskt.
SS 5 Roenstorp 2 3,50 km Tid på SS: 2.05,5 min
Nu börjar Rickie får kläm på hur han skall köra bilen för att det skall bli bestämd åkning i alla kurvor. Denna väg gick även som SS1 och förbättrar vår tid med 2,3 sekunder på den korta sträckan. Tredje tid totalt även denna vända och en sträckseger i klassen med firma Åkesson/Gustavsson från Nybro som sträcktvåa 6 sekunder efter.
SERVICE 3 - Inga incidenter gör att det räcker med lite bränsle i bilen innan vi ska ta oss an de bägge avslutande sträckorna.
SS 6 Joenstorp 2 9,80 km Tid på SS: 5.17,2 min
Dagens längsta sträcka gick även som SS 2 och den gången gick det ju bra. Lite oro i bilen precis innan start då vi tycker oss höra ett missljud från motorn som kan liknas vid det tickande som ventilerna ibland kan skapa. Det försvinner dock så fort vi gasar till och vi far således iväg på den näst sista specialsträckan.
Nu känns allting riktigt bra i bilen då vi gör en kanoninsatts båda två och TK-personalen i målet kan ta emot två mycket lyckliga rallygrabbar. Belöningen låter inte vänta på sig och vi kan bara le stort när vi inser att vi ännu en gång är totalsnabbast på denna sträcka. Sträcksegern i klassen är som ni förstår också given och segermarginalen på sträckan skrivs till hela 16,2 sekunder över den knappa milen SS. Tvåa är ännu en gång våra vänner från Nybro AC.
SS 7 Hillinge 2 4,60 km Tid på SS: -.--,- min
Önskar att jag hade fått skriva en rapport även från SS7 - om den så hade slutat med en rullning eller vad som helst så hade vi ju ändå startat och varit med på sträckan - men så är tyvärr inte fallet.
När det återstår två kilometer av transporten ut till den sista sträckan för dagen så återkommer missljudet i motorn och den börjar gå på tre cylindrar. Rickie kastar sig ut och sliter upp huven medan jag försöker få tag i Hasse och Sabina som vi träffat ett par kilometer tidigare. När jag får fatt i Sabina så är de redan i målet på SS7 men efter lite löpning och bra bilkörning från deras sida så kommer de till oss efter knappa tio minuter. Då har Rickie och jag konstaterat att bilen inte går på tvåans cylinder och är fulla av förhoppning om att det kanske bara är ett tändstift som är kass.
Vi byter stiftet men det hjälper inte och när Hasse ringer Bengan Haglund som byggt maskinen så kan Bengan när han lyssnar på motorn över telefonen bara konstatera att den maskinen kan ni inte åka en meter till med - då är det risk att det blir ett stort och väldigt dyrt totalhaveri. Ridå!
Förmodligen är det så att en ventilfjäder har brustit och det kan resultera i att ventilen skruvas för långt ner mot kolven och skulle de båda mötas så skulle det bli en smäll som sabbar hela toppen samt eventuellt också kolven. Tävlingen gäller inte något mästerskap för vår del och att köra sönder motorn i en lånad bil för att det gått bra tidigare under dagen finns helt enkelt inte på kartan. Vi är naturligtvis i detta läge oerhört besvikna över att inte kunna ta oss i mål - men det är bara att gilla läget, det är inget fel som varken Bengan, Hasse eller vi kan råda över - är materialet dåligt när det monteras i maskinen så är det bara så, det finns ingen möjlighet för Bengans Racing att kunna kontrollera exempelvis härdningen av materialet som används när motorn byggs. Vi får bara för Hasses skull hoppas att det inte blir ett alltför kostsamt ingrepp att fixa till maskinen igen.
Totaltid: --.--,- min
Summering: Det finns förvisso ett uttryck som lyder "om inte om fanns", men jag kan ändå inte låta bli att spekulera lite i vad som var på väg att ske denna lördag i skogarna kring Huskvarna och Gränna. Faktum kvarstår att blott tjugo år unge Rickie Borgström när han för första gången satte sig för att tävla med en trimmad bil hade något riktigt stort på gång.
Ponera att vi kunnat åka den sista sträckan i det tempo vi byggt upp under dagen, ett tempo som på intet sätt innehöll några chansningar eller ens ett spår av idiotkörning - tvärtom var det väldigt kontrollerat och ökades endast på i små doser efterhand som Rickie lärde känna bilen.
Tittar vi då på hur mycket våra närmaste konkurrenter under dagen förbättrade sig på SS7, som även hade gått som SS4, så kan man konstatera att i princip alla förbättrade sina tider från första vändan med minst 2 sekunder - de flesta förbättrade sig med betydlig mer, men låt oss räkna med 2 sekunders förbättring. Den beräkningen hade gett oss en sträcktid på 2.40,3 minuter, i mina ögon en fullt rimlig uppskattning. Den tiden adderad till övriga sträcktider hade resulterat i en totaltid på 24.22,2 minuter och följande hade då uppnåtts:
• Totaltvåa i tävlingen slagen med endast 8 sekunder av Håkan Svensson och Henrik Sjöberg från Fägre MK i en Mitsubishi Lancer Evolution VI (där pratar vi turbo och fyrhjulsdrift).
• Snabbaste tvåhjulsdrivna bil före A-förarekipaget Daniel Halldén och Pierre Svensson från Skillingaryds MK, de hade hamnat 15,6 sekunder efter oss i totallistan.
• Klasseger i B-förare Grupp H med hela 1.03,6 minuter ner till tvåan.
Som sagt; "om inte om fanns". Om representerades denna dag av en ventilfjäder och det felet är förhoppningsvis snabbt åtgärdat så att Hasse kan fortsätta sin jakt på ett DM-guld i Södra Bilsportförbundet. Rickie och jag tar med oss en dag av mestadels fina upplevelser och blickar framåt istället för bakåt. Den uppgift som står närmast för dörren blir att försvara Södra Bilsportförbundets färger i ett mästarmöte mot Smålands Bilsportförbund på Millebygden den 18: e oktober. Ta er gärna till Älmhultsskogarna den lördagen och se Sydsveriges bästa rallyförare hetsa varandra till nya vilda attacker.
Sköt om er!
//Henke Bäck
PS. Så här dagen efter Rickies debut i en trimmad klass så kan jag bara förundras. Det känns i nuläget som om det endast är ekonomiska frågor som kan sätta en begränsning på hur bra rallyförare han skulle kunna bli. Med risk för att bli tjatig så säger jag det igen - han är bara tjugo år gammal! När hade svensk rallysport senast en talang av så stora mått, med så mycket erfarenhet, i en så pass ung ålder?
Är övertygad om att han skulle kunna köra mycket fortare än han gjorde igår - som exempel kan nämnas att vi åkte hela tävlingen på samma däck och de däcken hade i sin tur gått tre tävlingar innan.
Vi börjar blicka framåt mot nästa år och den största frågan, förutom ekonomibiten då, är vad man skall/bör satsa på för bil och klass. Är det lilla grupp N, stora grupp N, grupp H 2wd eller 4wd som ger den största utvecklingspotentialen - eller är det rentav så att ännu ett år i Volvo Original vore det bästa alternativet. Det viktigaste är ju trots allt att man åker så många tävlingar man bara hinner, orkar och har råd med - eller?
Är väldigt medveten om att de flesta av er som läser det här har personliga erfarenheter av många olika bilklasser och att dessa upplevelser, goda eller dåliga, kan vara till stor hjälp för oss i det läge vi nu befinner oss i. Jag vädjar därför till er som har tips eller råd att ge oss; skicka era synpunkter till [email protected] så att vi slipper uppfinna hjulet ännu en gång och därmed undviker de fällor ni kanske redan har trampat i. En sådan hjälp vore ovärderlig och jag tackar på förhand för alla tips och råd vi kan tänkas få. Är det så väl att någon skulle kunna tänka sig ett samarbete med oss som sponsor är ni ju också mer än välkomna att höra av er på e-posten ovan. DS.
Oj, det blev ett väldigt långt PS - ni får lite bilder på tävlingsredskapet för dagen som tack för att ni orkade läsa allt.
Incar Ekratten SS3
//Henke Bäck
Incar Ekratten SS2
HÄR hittar ni filmen...
//Henke Bäck
Incar Ekratten SS1
Nu finns det lite incar-film för den som känner sig sugen på en åktur. Filmen (som ni hittar HÄR) är från SS1 i Ekratten och vi var tydligen morgonpigga då vår tid på den inledande sträckan var den 8: e bästa totalt av de 99 ekipage som startade denna lördagsförmiddag. Enjoy!
//Henke Bäck
Tävlingsrapport Ekratten
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc
SS 1 Örseryd 9,05 km Tid på SS: 6.09,8 min
Rickie tycker verkligen om de vägar som brukar användas i Ekratten och tempot blir därför högt redan på den första sträckan. Tycker personligen inte att jag får in det rätta flytet i läsning - han får förvisso noterna i tid men jag tycker att det känns lite kantigt.
Det blir hursomhelst en sträckseger i klassen med 5,4 sekunder tillgodo på Anders Strömbeck och Björn Larsson från Kristianstad MK i en Volvo 240.
SERVICE 1 - Inget behov av underhåll på bilen då vi har kört där vi ska. Besättning behöver däremot lite ny energi i form av mamma Camillas goda ostmackor.
SS 2 Aborramåla 5,20 km Tid på SS: 3.30,2 min
Dagens kortaste sträcka är en riktigt fin rallyväg som i princip alltid är med i Ekratten. Blir lite hicka i kupén när vi kommer lite fel in i en vänstertrea som i vårt tycke borde ha svängt mer än vad den gjorde - följden blir att vi hamnar på tok för långt in på innern i böjen men där ligger som väl är endast lite mindre stenar.
Ny sträckseger, men nu är Strömbeck/Larsson endast 1,5 sekunder efter.
SS 3 Gäddemåla 6,70 km Tid på SS: 4.32,6 min
Även denna SS är en mycket fin väg att åka biltävling på. Förutom lite väl hög ingångshastighet i ett vägskäl med tvärställ som följd så gör vi en hygglig insats på sträckan (dock den sämst genomförda för dagen).
Sträcksegern klarar vi ändå och denna gång är det Martin Eriksson och Anders Karlsson från Gullabo RC som spakar sin Volvo 240 till en andra tid på sträckan endast 6 tiondelar efter Rickie och mig. Ytterligare 6 tiondelar efter dem klockar vi in firma Strömbeck/Larsson - mycket jämnt på denna SS med andra ord.
SERVICE 2 - Rickie konstaterar att motorn ännu en gång (se tävlingsrapporten från TV-svängen) har varit uppe och slagit emot det stag som sitter mellan fjädertornen. Vi törs inte chansa på att det inte kommer att ske igen och staget plockas helt sonika bort från motorrummet. Lägg till det lilla ingreppet en ny bränslepåfyllning i bil och besättning inför den sista prövningen.
SS 4 Tranerås 11,30 km Tid på SS: 8.30,7 min
Krokigt är bara förnamnet på denna sträcka som även är känd under namn som Metaremåla och Farslycke beroende på vilken sträckning som körs. Rickie älskar denna typ av väg som nästan slår knut på sig själv bitvis. Jag misstänker att det kommer att bli ett galet tempo inne på sträckan och drar åt bältena en gång extra innan vi startar.
Går man in på en väg med sån här karaktär och är övertaggad så är risken att det går för yvigt och att man helt enkelt inte får med sig farten mellan kurvorna. Rickie är bara 20 år gammal men kör ta mig tusan bil som om han hade åkt rally i 10 år - minst.
Det blir som ni då förstår inte något överladd utan tvärtom en helt klockren insats från både chauffören och mig som räcker till en 7: e tid totalt på den längsta sträckan för dagen.
Strömbeck & Larsson bestämmer sig, innan start på den sista sträckan, för att försöka plocka in de 8 sekunder de har upp till oss. Tyvärr för dem så slutar den satsningen med en dikesvisit och en förlorad andraplats i sammandraget - de ska dock ha all heder för att de inte ger upp utan istället kämpar för seger, det är rätt "tänk" om man åker biltävling.
Vi tar en sträckseger med 16,3 sekunders marginal ner till Eriksson/Karlsson i Gullabo-Volvon som därmed slår sig in på andraplatsen med endast 3 tiondelar tillgodo på Strömbeck/Larsson efter deras tidigare nämnda naturbesök.
Totaltid: 22.43,3 min
Summering: Seger i klassen med 32,4 sekunder till dem som kom tvåa är en seger med god marginal. Full DM-poäng och en andraplats bland alla B-förare för dagen ger också en god poängskörd där. Nu är det ju tyvärr, som jag nämnde i tävlingsrapporten från TV-svängen, så att de båda mästerskapen är avgjorda men det känns ändå skönt att visa att det inte är någon tillfällighet att vi är med i toppen och slåss i de båda tabellerna.
Som lök på laxen kan vi även konstatera att vår körning för dagen räcker till en 10: e plats totalt bland de 99 ekipage som startade Ekratten denna lördag - de flesta av dem har bilar som går bra mycket värre än Rickies originalbetonade Volvo 940.
I skrivande stund funderar vi som bäst på om vi skall köra Vätternrallyt nästa helg - det kan ju vara kul att prova något nytt(!?).
Vi ses kanske i trakterna av Huskvarna - ni får ha det prima fram till dess!
//Henke Bäck
Tävlingsrapport TV-Svängen
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc
SS 1 Råset 7,18 km Tid på SS: 4.34,7 min
Förvånansvärt halt på första sträckan vilket gör att det blir lite spännande i en del kurvor. Vi håller oss dock på vägen och tar en sträckseger i klassen med 4,6 sekunder till Magnus Larsson och Per Nilsson från SMK Hörby i en Volvo 940.
SS 2 Härröd 6,55 km Tid på SS: 4.27,9 min
Om möjligt ännu halare på denna sträcka - detta gör att vi inleder med en kantig och yvig körning på den första halvan av SS 2. Det går som väl är bättre mot slutet och vi tar ännu en sträckseger. Larsson och Nilsson tvingas kasta in handduken då deras växellåda havererar och ny tvåa blir då istället Fredrik Nilsson och Johan Månsson från SMK Hörby i en Volvo 242. De är 5,1 sekunder efter oss på sträckan.
SERVICE 1 - Inga större bekymmer och efter lite tankning så rullar vi vidare mot SS 3 med en ledning på 15,8 sekunder.
SS 3 Skåningsboda 5,93 km Tid på SS: 4.11,9 min
Smalt och guppigt = betydligt sämre väg än de två inledande sträckorna. Är personligen inte så förtjust i vägar med sådan karaktär, Rickie däremot älskar vägtypen och drar till med en kanontid på den knappt 6 kilometer långa sträckan.
Ola Schönström och Camilla Engfelt från Arlövs MC i en Volvo 740 blir sträcktvåa distanserade med 9,9 sekunder.
SS 4 Långaröd 5,84 km Tid på SS: 4.20,9 min
En sträcka med mycket sten i kanterna som jag har åkt ett par gånger tidigare i de båda sträckningar som finns att tillgå. Vi kan inkassera ännu en sträckseger med 3,1 sekunder tillgodo på Schönström/Engfelt.
SS 5 Rammen 4,44 km Tid på SS: 2.55,8 min
Dagens kortaste sträcka avklaras utan några incidenter och vi slår klasstvåorna Nilsson och Månsson från SMK Hörby med 5,8 sekunder.
SERVICE 2 - Bilen är i det skick som den skall och efter lite bränslepåfyllning drar vi vidare mot de två avslutande sträckorna med en stor ledning i klassen - 40,6 sekunder för att vara exakt.
SS 6 Stänkelösa 6,43 km Tid på SS: 8.09,7 min
Då är det dags för lite sämre väg igen vilket gör att Rickie är lite extra åksugen. Vi inleder i ett riktigt högt tempo som bibehålls in på de ännu sämre partierna på sträckan och det funkar fint fram tills det är ca 1 kilometer kvar.
Vi kommer in för fort i en rätt kraftig högersväng och Rickie tvingas gena in i vägbanken/diket för att klara kurvan, problemet är att dolt i gräset i många diken så bor det stygga stenar - så också i det här fallet. PANG! En riktigt hård smäll på höger framhjul och bilen vill inte funka lika fint som innan.
- Vad hände nu med bilen? funderar Rickie.
- Du körde väl bort höger framhjul, muttrar jag.
- Nejdå, hjulet är där men jag kan inte gasa!
Så var det - styrning var förvisso långt ifrån hundraprocentig men det stora problemet var att gasen inte funkade. Vi tvingas stanna för att undersöka problemet och efter Rickie löst fallet med lite buntbandsmontering i motorrummet så funkar gasen så pass att vi kan halta vidare mot målet på sträckan.
Stoppet kostar oss över 3 minuter och dagen är som ni förstår spolierad.
SS 7 Pus 7,24 km Tid på SS: 5.28,9 min
Punka på höger framhjul och ett stort jack i fälgen höger bak är andra spår av vårt kelande med stenen på SS 6. Framhjulet byts innan sista sträckan och vi kan bara hålla tummarna för att bakhjulet skall hålla luften. Lägg till detta en styrning som hugger ordentligt när man svänger till vänster samt även det faktum att den högst provisoriska lagningen i motorrummet gör att vi inte kan ge fullgas på bilen.
Sådana var förutsättningarna inför den sista sträckan så ni förstår ju själva att det inte skulle bli helt enkelt att ta ekipaget i mål.
Döm då om vår förvåning när vi kan konstatera att vi inte bara lyckats ta bilen till målet - vi gör det dessutom på en tid som är tredje bäst i klassen! Hörbypågarna Nilsson och Månsson tar sin första sträckseger för dagen och distanserar oss med 3,1 sekunder.
Totaltid: 34.09,8 min
Vi fick lov att trösta oss med varsitt sträckpris. Rickie fick en mekbräda på hjul AKA "hora" med sig hem och jag är numera ägare till en mycket tjusig(!?) solstol.
Summering: I rally som i alla andra sporter så måste man ta sig i mål med så lite problem som möjligt i bagaget och det spelar ingen som helst roll om man leder vid "halvtid" om man inte klarar att bibehålla det greppet och därmed ta sig runt utan problem.
De som disponerade sig körning bäst denna dag var Fredrik Nilsson och Johan Månsson från SMK Hörby, vi lyfter våra hattar gratulerar dem till en fin körning HELA dagen - det måste kännas skönt för grabbarna att få vinna på hemmaplan, jag vet att det är en riktigt trevlig känsla då det knappt finns något som kan få en att bli så nervös som just hemmatävlingar. Vinnarekipaget är i mål 2.30,3 minuter före oss, vi slutar nia i klassen denna lördag.
Det som känns bittrast för mig och Rickie är att seger i DM och/eller B-förarcupen inte längre är möjligt. I DM kan enligt mina beräkningar ingen komma ikapp Anders Strömbeck och Björn Larsson från Kristianstad MK - samma situation råder i B-förarcupen där Lars Servin och Peter Andersson från SMK Hörby/Hässleholms MK är klara mästare. Sådant är läget och jag kan bara säga stort grattis till bägge de ovanstående ekipagen, de har åkt riktigt bra hela säsongen och vi har helt enkelt inte rått på dem.
De två tävlingarna som är kvar i DM (Ekratten i Karlshamn nästa helg samt Silverratten i Älmhult i början av november) får vi ta som träning för att hålla tempot uppe. Nästa tävling som verkligen gäller något för oss kommer att bli finalen i Sverigeserien som skall avgöras i skogarna runt Skänninge den 25: e oktober.
Nåväl, vi syns kanske i Karlshamn på lördag.
Ha det gott kamrater!
//Henke Bäck
PS. Även om det känns surt så här dagen efter så gick ändå solen upp denna söndag. Verkar dessutom vara någon form av bilträff på torget utanför mitt fönster. Triumph (gissar jag) är märket för dagen - riktigt skönt att se att det finns folk som har tid och energi att vårda dessa gamla och mycket vackra fordon. DS.
Tävlingsrapport Dackefejden
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original
SS 1 Lysteryd 6,10 km Tid på SS: 3.49,6 min
Ett ihärdigt regnande hela förmiddagen gjorde att man inte kände sig allt för sugen på att åka biltävling, när vi väl kom ut till första specialsträcken upphörde dock regnet och kom inte tillbaka på hela dagen. Mycket bra för både tävlande, publik och arrangörer m.a.o. - tack för det vädergudarna!
Vi inleder dagen i skapligt tempo och kan inkassera en sträckseger i klassen med blott 4 tiondelar tillgodo på Anders Hjälmeby och Roger Sixtensson från Skillingaryds MK som alltid åker bra med sin Volvo 940.
SS 2 Vide 12,76 km Tid på SS: 8.40,0 min
Knepig sträcka för både förare och co-driver - mycket info i noterna som måste levereras med bra tajming och en hel del smala trixiga partier där chauffören måste hålla tungan rätt i mun för att hålla vagnen på vägen. Har åkt sträckan några gånger innan och den är verkligen mycket, mycket tuff att bemästra - oavsett vilket håll man kör den på.
Rickie och jag sköter oss utmärkt bägge två och spöar därmed Hjälmeby/Sixtensson med 5,4 sekunder.
SERVICE 1 - Tankmätaren vill inte riktigt fungera, men efter lite omvårdnad från Rickie och papps Bengt så är den snart i fas igen. Mams Camilla har som väl är med sig utmärkt goda frallor så att besättningen kan få i sig lite ny energi inför kommande prövningar. Rickies flickvän Sabina sköter rapporteringen till sponsorer.
Man kan inte säga annat än att rallysporten ofta är en familjeangelägenhet som gör att många engagerar sig vilket är mycket trevligt och i princip ett måste för oss som tävlar. Utan bra service står man sig ofta slätt i motorsportsammanhang. Tack för hjälpen alla!
SS 3 Knapanäs 9,61 km Tid på SS: 6.13,0 min
Åter till själva bilåkandet: 5,8 sekunder är inte direkt någon evighet så det fick bli till att ladda på igen. Det blir en ny sträckseger - denna gång med Thomas Grönberg och Gunnar Lundin från Emådalens MK som sträcktvåa. När de bryter mållinjen med sin Volvo 740 så är de slagna med 4,3 sekunder på sträckan.
Grabbarna i Skillingaryds-Volvon slår enligt uppgift sönder sin bakvagn inne på den tredje sträckan och lyckas i och för sig halta i mål 14,4 sekunder efter oss, men sedan är det färdigåkt för deras del.
Ny tvåa efter oss i sammandraget är nu Martin Eriksson och Anders Karlsson från Gullabo RC i en Volvo 240. Vi har efter tre sträckor 18 sekunder tillgodo på dem.
SS 4 Ulvsåkra 23,03 km Tid på SS: 15.17,1 min
Lång sträcka som jag har åkt delar av innan. Vi tabbar oss lite i två vägskäl vilket gör att vi förlorar 4-5 sekunder inne på denna snabba väg.
Sådant har man inte med och vi får se oss slagna av Eriksson/Karlsson med 4,3 sekunder. Resten av konkurrenterna i klassen är som väl är en bra bit efter oss.
SERVICE 2 - Inget fel på bilen kan konstateras efter en okulär besiktning av hjul och hjulupphängningar. Vi slog i lite i ett av vägskälen på SS 4 och det är lika bra att kolla att allt är OK så det inte blir några överraskningar på efterföljande SS.
Gullabo-Volvon var nu 13,7 sekunder efter oss så lite andrum hade vi kvar inför den sista sträckan.
SS 5 Tofta 11,50 km Tid på SS: 7.34,4 min
Nu gällde det bara att ta bilen i mål för att säkra en fullpoängare i serien. Det är alltid smånervöst när man går ut på en sträcka med de förutsättningarna - vi håller dock nerverna i schack och lyckas vinna även den sista sträckan, denna gång med 5,3 sekunders marginal till Eriksson/Karlsson.
Totaltid: 41.34,1 min
Summering: Seger i klassen med 19 sekunder ner till tvåan är en mycket bra insats för dagen. 30 nya friska poäng i Sverigeserien ger utökad ledning inför den sista deltävlingen som skall åkas i Skänninge i slutet av oktober. Tvåan i serien Thomas Grönberg och Gunnar Lundin är nu 17 poäng efter oss inför finaltävlingen. Trea i serien ligger Magnus Larsson och Per Nilsson från SMK Hörby, de är 21 poäng efter oss - det ser med andra ord bra ut, men inget är på något sätt klart förrän den sista tävlingen är avslutad.
Det är långt till den 25: e oktober och vi har annat att fokusera på innan dess. Närmast på tur blir en DM-tävling nästa helg (13/9). SMK Hörby inbjuder till klassiska TV-svängen så då skall vi försöka oss på att jaga lite A-förare för att komma över lite fler DM-poäng.
Ha det bra!
//Henke Bäck