Tävlingsrapport Ekratten
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc
SS 1 Örseryd 9,05 km Tid på SS: 6.09,8 min
Rickie tycker verkligen om de vägar som brukar användas i Ekratten och tempot blir därför högt redan på den första sträckan. Tycker personligen inte att jag får in det rätta flytet i läsning - han får förvisso noterna i tid men jag tycker att det känns lite kantigt.
Det blir hursomhelst en sträckseger i klassen med 5,4 sekunder tillgodo på Anders Strömbeck och Björn Larsson från Kristianstad MK i en Volvo 240.
SERVICE 1 - Inget behov av underhåll på bilen då vi har kört där vi ska. Besättning behöver däremot lite ny energi i form av mamma Camillas goda ostmackor.
SS 2 Aborramåla 5,20 km Tid på SS: 3.30,2 min
Dagens kortaste sträcka är en riktigt fin rallyväg som i princip alltid är med i Ekratten. Blir lite hicka i kupén när vi kommer lite fel in i en vänstertrea som i vårt tycke borde ha svängt mer än vad den gjorde - följden blir att vi hamnar på tok för långt in på innern i böjen men där ligger som väl är endast lite mindre stenar.
Ny sträckseger, men nu är Strömbeck/Larsson endast 1,5 sekunder efter.
SS 3 Gäddemåla 6,70 km Tid på SS: 4.32,6 min
Även denna SS är en mycket fin väg att åka biltävling på. Förutom lite väl hög ingångshastighet i ett vägskäl med tvärställ som följd så gör vi en hygglig insats på sträckan (dock den sämst genomförda för dagen).
Sträcksegern klarar vi ändå och denna gång är det Martin Eriksson och Anders Karlsson från Gullabo RC som spakar sin Volvo 240 till en andra tid på sträckan endast 6 tiondelar efter Rickie och mig. Ytterligare 6 tiondelar efter dem klockar vi in firma Strömbeck/Larsson - mycket jämnt på denna SS med andra ord.
SERVICE 2 - Rickie konstaterar att motorn ännu en gång (se tävlingsrapporten från TV-svängen) har varit uppe och slagit emot det stag som sitter mellan fjädertornen. Vi törs inte chansa på att det inte kommer att ske igen och staget plockas helt sonika bort från motorrummet. Lägg till det lilla ingreppet en ny bränslepåfyllning i bil och besättning inför den sista prövningen.
SS 4 Tranerås 11,30 km Tid på SS: 8.30,7 min
Krokigt är bara förnamnet på denna sträcka som även är känd under namn som Metaremåla och Farslycke beroende på vilken sträckning som körs. Rickie älskar denna typ av väg som nästan slår knut på sig själv bitvis. Jag misstänker att det kommer att bli ett galet tempo inne på sträckan och drar åt bältena en gång extra innan vi startar.
Går man in på en väg med sån här karaktär och är övertaggad så är risken att det går för yvigt och att man helt enkelt inte får med sig farten mellan kurvorna. Rickie är bara 20 år gammal men kör ta mig tusan bil som om han hade åkt rally i 10 år - minst.
Det blir som ni då förstår inte något överladd utan tvärtom en helt klockren insats från både chauffören och mig som räcker till en 7: e tid totalt på den längsta sträckan för dagen.
Strömbeck & Larsson bestämmer sig, innan start på den sista sträckan, för att försöka plocka in de 8 sekunder de har upp till oss. Tyvärr för dem så slutar den satsningen med en dikesvisit och en förlorad andraplats i sammandraget - de ska dock ha all heder för att de inte ger upp utan istället kämpar för seger, det är rätt "tänk" om man åker biltävling.
Vi tar en sträckseger med 16,3 sekunders marginal ner till Eriksson/Karlsson i Gullabo-Volvon som därmed slår sig in på andraplatsen med endast 3 tiondelar tillgodo på Strömbeck/Larsson efter deras tidigare nämnda naturbesök.
Totaltid: 22.43,3 min
Summering: Seger i klassen med 32,4 sekunder till dem som kom tvåa är en seger med god marginal. Full DM-poäng och en andraplats bland alla B-förare för dagen ger också en god poängskörd där. Nu är det ju tyvärr, som jag nämnde i tävlingsrapporten från TV-svängen, så att de båda mästerskapen är avgjorda men det känns ändå skönt att visa att det inte är någon tillfällighet att vi är med i toppen och slåss i de båda tabellerna.
Som lök på laxen kan vi även konstatera att vår körning för dagen räcker till en 10: e plats totalt bland de 99 ekipage som startade Ekratten denna lördag - de flesta av dem har bilar som går bra mycket värre än Rickies originalbetonade Volvo 940.
I skrivande stund funderar vi som bäst på om vi skall köra Vätternrallyt nästa helg - det kan ju vara kul att prova något nytt(!?).
Vi ses kanske i trakterna av Huskvarna - ni får ha det prima fram till dess!
//Henke Bäck

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan