Tävlingsrapport Vätternrallyt
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 240
Bilklass: Gr. H 2wd
Idag var Rickie som ett barn på julafton och anledningen till det stavas Grupp H. Rickies svåger och tillika vår teamkamrat Hans Johansson var vänlig nog att låna ut sin Volvo 240 Gr. H så att Rickie skulle få möjlighet att provköra en trimmad bil i tävling för första gången i sitt liv. Hur det äventyret slutade får ni läsa nedan.
SS 1 Roenstorp 1 3,50 km Tid på SS: 2.07,8 min
Av förklarliga skäl en lite försiktig inledning på dagen, det är ju inte varje dag man sitter i en lånad bil på tävlingar. Blir ändå en sträckseger i klassen med 3,9 sekunder tillgodo på Andreas Åkesson och Ulrik Gustavsson från Nybro AC, även de i en Volvo 240. Till vår stora förvåning delar vi tredjeplatsen totalt på SS1 - snacka om mersmak inför kommande sträckor.
SERVICE 1 - Hasse, som äger bilen, och Rickies hjärtedam Sabina stod för servandet under dagen (tack för det) och då bilen var hel och redig så blev de i princip arbetslösa på den första servicen. Hasse hade förvisso synpunkter på att vi "bara" låg trea totalt - men jag är övertygad om att det var ett skämt., så roligt kan han inte tycka att det är att byta karosser.
SS 2 Joenstorp 1 9,80 km Tid på SS: 5.21,9 min
Snabb sträcka som vi, i mitt tycke, tog det lite försiktigt på då Rickie inte var helt på det klara med hur bilen skulle uppföra sig i de många halvsnabba kurvorna. Ett stenskott i framrutan från en bil som vi kom ikapp blev den första blessyren på Hasses bil för dagen. Besättningen i bilen vi passerade var uppmärksamma på att vi kom ikapp och vi tappade inte mer än max 2 sekunder på att passera dem - så ett stort tack för att ni var på alerten.
Ännu en sträckseger i klassen kunde inkasseras och denna gång var Nybro-grabbarna distanserade med 12,5 sekunder. Det faktum att vi var TOTALSNABBAST(!?) på denna sträcka skvallrar om att det jag ansåg vara försiktig körning kanske inte var det i verkligheten.
SS 3 Äskeryd 6,10 km Tid på SS: 4.07,2 min
Som om Rickies tillvaro inte var tillräckligt spännande med ny bil och allt så lyckas jag bli sen med en not in i en riktigt skarp högerböj i början av sträckan. Rickie löser problemet med fullt gaspådrag och ett dikeshäng á la 240 rally - ni vet ett sådant som kan frambringa något religiöst i blicken på de flesta motorsportfotografer.
Resten av sträckan flyter på som den ska och vi tar ännu en sträckseger i klassen. Denna gång är det Fredrik Karlsson och Henrik Söderkvist från Anderstorps RC som rattar sin Volvo 240 till en andraplats på sträckan 7,1 sekunder efter Rickie och mig. Egentligen borde man inte titta på totaltider när man bara skall prova en bil, men vi kan inte låta bli - vår tid på SS3 är den andra totalt.
SERVICE 2 - Min sent levererade notangivelse resulterade som väl är endast i att en hel del gräs bosatte sig i nederkant på den bakre stötfångaren - blir det inte värre än så får man vara nöjd. I med lite bränsle i bilen och vätska i besättningen och sedan vidare mot nästa SS.
SS 4 Hillinge 1 4,60 km Tid på SS: 2.42,3 min
Inga problem på denna sträcka som skänker oss ännu en sträckseger bland b-förarna i grupp H-klassen. Anderstorps-Volvon är tvåa, 6,8 sekunder efter oss. Vi konstaterar att vi ännu en gång är tvåa totalt på en specialsträcka denna dag - helt fantastiskt.
SS 5 Roenstorp 2 3,50 km Tid på SS: 2.05,5 min
Nu börjar Rickie får kläm på hur han skall köra bilen för att det skall bli bestämd åkning i alla kurvor. Denna väg gick även som SS1 och förbättrar vår tid med 2,3 sekunder på den korta sträckan. Tredje tid totalt även denna vända och en sträckseger i klassen med firma Åkesson/Gustavsson från Nybro som sträcktvåa 6 sekunder efter.
SERVICE 3 - Inga incidenter gör att det räcker med lite bränsle i bilen innan vi ska ta oss an de bägge avslutande sträckorna.
SS 6 Joenstorp 2 9,80 km Tid på SS: 5.17,2 min
Dagens längsta sträcka gick även som SS 2 och den gången gick det ju bra. Lite oro i bilen precis innan start då vi tycker oss höra ett missljud från motorn som kan liknas vid det tickande som ventilerna ibland kan skapa. Det försvinner dock så fort vi gasar till och vi far således iväg på den näst sista specialsträckan.
Nu känns allting riktigt bra i bilen då vi gör en kanoninsatts båda två och TK-personalen i målet kan ta emot två mycket lyckliga rallygrabbar. Belöningen låter inte vänta på sig och vi kan bara le stort när vi inser att vi ännu en gång är totalsnabbast på denna sträcka. Sträcksegern i klassen är som ni förstår också given och segermarginalen på sträckan skrivs till hela 16,2 sekunder över den knappa milen SS. Tvåa är ännu en gång våra vänner från Nybro AC.
SS 7 Hillinge 2 4,60 km Tid på SS: -.--,- min
Önskar att jag hade fått skriva en rapport även från SS7 - om den så hade slutat med en rullning eller vad som helst så hade vi ju ändå startat och varit med på sträckan - men så är tyvärr inte fallet.
När det återstår två kilometer av transporten ut till den sista sträckan för dagen så återkommer missljudet i motorn och den börjar gå på tre cylindrar. Rickie kastar sig ut och sliter upp huven medan jag försöker få tag i Hasse och Sabina som vi träffat ett par kilometer tidigare. När jag får fatt i Sabina så är de redan i målet på SS7 men efter lite löpning och bra bilkörning från deras sida så kommer de till oss efter knappa tio minuter. Då har Rickie och jag konstaterat att bilen inte går på tvåans cylinder och är fulla av förhoppning om att det kanske bara är ett tändstift som är kass.
Vi byter stiftet men det hjälper inte och när Hasse ringer Bengan Haglund som byggt maskinen så kan Bengan när han lyssnar på motorn över telefonen bara konstatera att den maskinen kan ni inte åka en meter till med - då är det risk att det blir ett stort och väldigt dyrt totalhaveri. Ridå!
Förmodligen är det så att en ventilfjäder har brustit och det kan resultera i att ventilen skruvas för långt ner mot kolven och skulle de båda mötas så skulle det bli en smäll som sabbar hela toppen samt eventuellt också kolven. Tävlingen gäller inte något mästerskap för vår del och att köra sönder motorn i en lånad bil för att det gått bra tidigare under dagen finns helt enkelt inte på kartan. Vi är naturligtvis i detta läge oerhört besvikna över att inte kunna ta oss i mål - men det är bara att gilla läget, det är inget fel som varken Bengan, Hasse eller vi kan råda över - är materialet dåligt när det monteras i maskinen så är det bara så, det finns ingen möjlighet för Bengans Racing att kunna kontrollera exempelvis härdningen av materialet som används när motorn byggs. Vi får bara för Hasses skull hoppas att det inte blir ett alltför kostsamt ingrepp att fixa till maskinen igen.
Totaltid: --.--,- min
Summering: Det finns förvisso ett uttryck som lyder "om inte om fanns", men jag kan ändå inte låta bli att spekulera lite i vad som var på väg att ske denna lördag i skogarna kring Huskvarna och Gränna. Faktum kvarstår att blott tjugo år unge Rickie Borgström när han för första gången satte sig för att tävla med en trimmad bil hade något riktigt stort på gång.
Ponera att vi kunnat åka den sista sträckan i det tempo vi byggt upp under dagen, ett tempo som på intet sätt innehöll några chansningar eller ens ett spår av idiotkörning - tvärtom var det väldigt kontrollerat och ökades endast på i små doser efterhand som Rickie lärde känna bilen.
Tittar vi då på hur mycket våra närmaste konkurrenter under dagen förbättrade sig på SS7, som även hade gått som SS4, så kan man konstatera att i princip alla förbättrade sina tider från första vändan med minst 2 sekunder - de flesta förbättrade sig med betydlig mer, men låt oss räkna med 2 sekunders förbättring. Den beräkningen hade gett oss en sträcktid på 2.40,3 minuter, i mina ögon en fullt rimlig uppskattning. Den tiden adderad till övriga sträcktider hade resulterat i en totaltid på 24.22,2 minuter och följande hade då uppnåtts:
• Totaltvåa i tävlingen slagen med endast 8 sekunder av Håkan Svensson och Henrik Sjöberg från Fägre MK i en Mitsubishi Lancer Evolution VI (där pratar vi turbo och fyrhjulsdrift).
• Snabbaste tvåhjulsdrivna bil före A-förarekipaget Daniel Halldén och Pierre Svensson från Skillingaryds MK, de hade hamnat 15,6 sekunder efter oss i totallistan.
• Klasseger i B-förare Grupp H med hela 1.03,6 minuter ner till tvåan.
Som sagt; "om inte om fanns". Om representerades denna dag av en ventilfjäder och det felet är förhoppningsvis snabbt åtgärdat så att Hasse kan fortsätta sin jakt på ett DM-guld i Södra Bilsportförbundet. Rickie och jag tar med oss en dag av mestadels fina upplevelser och blickar framåt istället för bakåt. Den uppgift som står närmast för dörren blir att försvara Södra Bilsportförbundets färger i ett mästarmöte mot Smålands Bilsportförbund på Millebygden den 18: e oktober. Ta er gärna till Älmhultsskogarna den lördagen och se Sydsveriges bästa rallyförare hetsa varandra till nya vilda attacker.
Sköt om er!
//Henke Bäck
PS. Så här dagen efter Rickies debut i en trimmad klass så kan jag bara förundras. Det känns i nuläget som om det endast är ekonomiska frågor som kan sätta en begränsning på hur bra rallyförare han skulle kunna bli. Med risk för att bli tjatig så säger jag det igen - han är bara tjugo år gammal! När hade svensk rallysport senast en talang av så stora mått, med så mycket erfarenhet, i en så pass ung ålder?
Är övertygad om att han skulle kunna köra mycket fortare än han gjorde igår - som exempel kan nämnas att vi åkte hela tävlingen på samma däck och de däcken hade i sin tur gått tre tävlingar innan.
Vi börjar blicka framåt mot nästa år och den största frågan, förutom ekonomibiten då, är vad man skall/bör satsa på för bil och klass. Är det lilla grupp N, stora grupp N, grupp H 2wd eller 4wd som ger den största utvecklingspotentialen - eller är det rentav så att ännu ett år i Volvo Original vore det bästa alternativet. Det viktigaste är ju trots allt att man åker så många tävlingar man bara hinner, orkar och har råd med - eller?
Är väldigt medveten om att de flesta av er som läser det här har personliga erfarenheter av många olika bilklasser och att dessa upplevelser, goda eller dåliga, kan vara till stor hjälp för oss i det läge vi nu befinner oss i. Jag vädjar därför till er som har tips eller råd att ge oss; skicka era synpunkter till [email protected] så att vi slipper uppfinna hjulet ännu en gång och därmed undviker de fällor ni kanske redan har trampat i. En sådan hjälp vore ovärderlig och jag tackar på förhand för alla tips och råd vi kan tänkas få. Är det så väl att någon skulle kunna tänka sig ett samarbete med oss som sponsor är ni ju också mer än välkomna att höra av er på e-posten ovan. DS.
Oj, det blev ett väldigt långt PS - ni får lite bilder på tävlingsredskapet för dagen som tack för att ni orkade läsa allt.
Ville bara säga NI ÄR GRYMMA hoppas vi får se
en sådan satsning igen.
Markus....
ps.undar hur det hade gått med Hans vs Ricki?.ds
Tjena!
Grymt kört grabbar!
Hoppas ni kommer nästa år med en Grupp H bil!
Nu väntar jag med spänning för att få se lite action med incar från helgen!
//Masken

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan