Tävlingsrapport TV-Svängen
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc
SS 1 Råset 7,18 km Tid på SS: 4.34,7 min
Förvånansvärt halt på första sträckan vilket gör att det blir lite spännande i en del kurvor. Vi håller oss dock på vägen och tar en sträckseger i klassen med 4,6 sekunder till Magnus Larsson och Per Nilsson från SMK Hörby i en Volvo 940.
SS 2 Härröd 6,55 km Tid på SS: 4.27,9 min
Om möjligt ännu halare på denna sträcka - detta gör att vi inleder med en kantig och yvig körning på den första halvan av SS 2. Det går som väl är bättre mot slutet och vi tar ännu en sträckseger. Larsson och Nilsson tvingas kasta in handduken då deras växellåda havererar och ny tvåa blir då istället Fredrik Nilsson och Johan Månsson från SMK Hörby i en Volvo 242. De är 5,1 sekunder efter oss på sträckan.
SERVICE 1 - Inga större bekymmer och efter lite tankning så rullar vi vidare mot SS 3 med en ledning på 15,8 sekunder.
SS 3 Skåningsboda 5,93 km Tid på SS: 4.11,9 min
Smalt och guppigt = betydligt sämre väg än de två inledande sträckorna. Är personligen inte så förtjust i vägar med sådan karaktär, Rickie däremot älskar vägtypen och drar till med en kanontid på den knappt 6 kilometer långa sträckan.
Ola Schönström och Camilla Engfelt från Arlövs MC i en Volvo 740 blir sträcktvåa distanserade med 9,9 sekunder.
SS 4 Långaröd 5,84 km Tid på SS: 4.20,9 min
En sträcka med mycket sten i kanterna som jag har åkt ett par gånger tidigare i de båda sträckningar som finns att tillgå. Vi kan inkassera ännu en sträckseger med 3,1 sekunder tillgodo på Schönström/Engfelt.
SS 5 Rammen 4,44 km Tid på SS: 2.55,8 min
Dagens kortaste sträcka avklaras utan några incidenter och vi slår klasstvåorna Nilsson och Månsson från SMK Hörby med 5,8 sekunder.
SERVICE 2 - Bilen är i det skick som den skall och efter lite bränslepåfyllning drar vi vidare mot de två avslutande sträckorna med en stor ledning i klassen - 40,6 sekunder för att vara exakt.
SS 6 Stänkelösa 6,43 km Tid på SS: 8.09,7 min
Då är det dags för lite sämre väg igen vilket gör att Rickie är lite extra åksugen. Vi inleder i ett riktigt högt tempo som bibehålls in på de ännu sämre partierna på sträckan och det funkar fint fram tills det är ca 1 kilometer kvar.
Vi kommer in för fort i en rätt kraftig högersväng och Rickie tvingas gena in i vägbanken/diket för att klara kurvan, problemet är att dolt i gräset i många diken så bor det stygga stenar - så också i det här fallet. PANG! En riktigt hård smäll på höger framhjul och bilen vill inte funka lika fint som innan.
- Vad hände nu med bilen? funderar Rickie.
- Du körde väl bort höger framhjul, muttrar jag.
- Nejdå, hjulet är där men jag kan inte gasa!
Så var det - styrning var förvisso långt ifrån hundraprocentig men det stora problemet var att gasen inte funkade. Vi tvingas stanna för att undersöka problemet och efter Rickie löst fallet med lite buntbandsmontering i motorrummet så funkar gasen så pass att vi kan halta vidare mot målet på sträckan.
Stoppet kostar oss över 3 minuter och dagen är som ni förstår spolierad.
SS 7 Pus 7,24 km Tid på SS: 5.28,9 min
Punka på höger framhjul och ett stort jack i fälgen höger bak är andra spår av vårt kelande med stenen på SS 6. Framhjulet byts innan sista sträckan och vi kan bara hålla tummarna för att bakhjulet skall hålla luften. Lägg till detta en styrning som hugger ordentligt när man svänger till vänster samt även det faktum att den högst provisoriska lagningen i motorrummet gör att vi inte kan ge fullgas på bilen.
Sådana var förutsättningarna inför den sista sträckan så ni förstår ju själva att det inte skulle bli helt enkelt att ta ekipaget i mål.
Döm då om vår förvåning när vi kan konstatera att vi inte bara lyckats ta bilen till målet - vi gör det dessutom på en tid som är tredje bäst i klassen! Hörbypågarna Nilsson och Månsson tar sin första sträckseger för dagen och distanserar oss med 3,1 sekunder.
Totaltid: 34.09,8 min
Vi fick lov att trösta oss med varsitt sträckpris. Rickie fick en mekbräda på hjul AKA "hora" med sig hem och jag är numera ägare till en mycket tjusig(!?) solstol.
Summering: I rally som i alla andra sporter så måste man ta sig i mål med så lite problem som möjligt i bagaget och det spelar ingen som helst roll om man leder vid "halvtid" om man inte klarar att bibehålla det greppet och därmed ta sig runt utan problem.
De som disponerade sig körning bäst denna dag var Fredrik Nilsson och Johan Månsson från SMK Hörby, vi lyfter våra hattar gratulerar dem till en fin körning HELA dagen - det måste kännas skönt för grabbarna att få vinna på hemmaplan, jag vet att det är en riktigt trevlig känsla då det knappt finns något som kan få en att bli så nervös som just hemmatävlingar. Vinnarekipaget är i mål 2.30,3 minuter före oss, vi slutar nia i klassen denna lördag.
Det som känns bittrast för mig och Rickie är att seger i DM och/eller B-förarcupen inte längre är möjligt. I DM kan enligt mina beräkningar ingen komma ikapp Anders Strömbeck och Björn Larsson från Kristianstad MK - samma situation råder i B-förarcupen där Lars Servin och Peter Andersson från SMK Hörby/Hässleholms MK är klara mästare. Sådant är läget och jag kan bara säga stort grattis till bägge de ovanstående ekipagen, de har åkt riktigt bra hela säsongen och vi har helt enkelt inte rått på dem.
De två tävlingarna som är kvar i DM (Ekratten i Karlshamn nästa helg samt Silverratten i Älmhult i början av november) får vi ta som träning för att hålla tempot uppe. Nästa tävling som verkligen gäller något för oss kommer att bli finalen i Sverigeserien som skall avgöras i skogarna runt Skänninge den 25: e oktober.
Nåväl, vi syns kanske i Karlshamn på lördag.
Ha det gott kamrater!
//Henke Bäck
PS. Även om det känns surt så här dagen efter så gick ändå solen upp denna söndag. Verkar dessutom vara någon form av bilträff på torget utanför mitt fönster. Triumph (gissar jag) är märket för dagen - riktigt skönt att se att det finns folk som har tid och energi att vårda dessa gamla och mycket vackra fordon. DS.

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan