Tävlingsrapport South Swedish Rally
Förare: Morgan Eriksson
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original


South Swedish Rally eller SSR som det ofta benämns är den största tävlingen för året i Sverigeserien om man ser till upplägg och SS-längd. Efter en medioker insats i Skilling 500 helgen innan så var både Morgan och jag väldigt revanschsugna.
Anmälan och besiktning för Volvo Original genomfördes ungefär samtidigt som SM-åkarna avverkade tävlingens inledande två sträckor på fredagskvällen. Då vi inte skulle åka exakt samma bansträckning som "stora" SM så kastades vi inte in i leken förrän på lördagsmorgonen runt klockan nio (och då följaktligen på SS 3 som blev vår första specialsträcka i tävlingen).
SS 3 Hedenstorp 5,95 km Tid på SS: 3.38,0 min
Det är inte fel att komma igång tidigt på dagen och därmed minimera den nervösa väntetiden innan start. Morgan visade upp ett bra tempo i körningen redan från start och det gick hur fint som helst på den inledande specialen. Tiden blev den andra i klassen slagna med endast 3 tiondelar av Christoffer Zeijlon från Anderstorps RC i en Volvo 940. Här bör man nämna att Christoffer hade en vikarierande co-driver i form av sin pappa Rolf Andersson i högerstolen då ordinarie bisittare Henrik Andersson var ute med hunden - eller nått åt det hållet i alla fall :-)
SS 4 Åbjörnaboda 12,78 km Tid på SS: 7.36,4 min
Det är ofta mycket snabba sträckor som står på programmet då SSR skall avgöras och Åbjörnaboda är definitivt inget undantag från den regeln - det går bitvis ordentligt fort även med otrimmade vagnar. Vår uppladdning störs lite av att avgassystemet började läcka på vägen till sträckan och det brukar oftast resultera i bilen tappar ordentligt med kraft.
Familjeföretaget Zeijlon/Andersson får tyvärr kasta in handduken på denna sträcka efter att ha träffat en sten med bakvagnen i mycket hög fart (över 150 km/h) och det var tur att de inte träffade fler saker innan man fick hejd på framfarten.
Vi håller oss på vägen och förutom att motorn dog i ett vägskäl som "flög på oss" så var det inga problem på sträckan - tiden blir den bästa i klassen med 2,8 sekunder tillgodo på Anders Hjälmeby och Roger Sixtensson som blir klasstvåa i sin Volvo 940.
SS 5 Köp 6,42 km Tid på SS: 3.41,5 min
Den befarade effektförlusten verkar ha uteblivit och bilen kändes, bortsett från det väsande ljud som läckan orsakar, fullt frisk inne på SS 4 - så nu var det bara att gasa på igen.
Mycket bra tempo och ännu en sträckseger inkasseras, detta trots att jag blev en aning tveksam i läsningen ungefär i mitten på sträckan.
Där gick det ordentligt fort i en serie svängar och det kröp in ett tvivel i skallen rörande om jag låg rätt i noterna eller ej. Då farten är hög är det inte läge att gissa utan jag tog det säkra före det osäkra och bad Morgan bromsa i tid inför ett krön som dolde nästa kurva. Vi tog kurvan med lite lägre fart och jag kunde konstatera att jag inte var fullt så vilsen som jag misstänkte och tidstappet blev inte mer än någon sekund.

Service 1: Service längs vägen stod på programmet och vårt servicefolk gjorde en provisorisk lagning av läckan vid katalysatorn i förhoppning om att den skulle hålla den sträcka som återstod innan det blev dags för service inne i Ljungby.
SS 4 B Åbjörnaboda 2 12,78 km Tid på SS: 7.29,6 min
Som ni ser är det lite märklig ordning på sträckorna men det beror på att vi i Volvo Original var de enda som åkte Åbjörnaboda två gånger denna dag.
Vi var snabbast här första vändan så det kändes lite märkligt att vi förbättrade oss med nästan
sju sekunder den andra rundan - speciellt med tanke på att bromsarna började gå varma med fyra kilometer kvar av sträckan.
Några som förbättrade sig än mer var Hjälmeby och Sixtensson - de slår oss med en hel tiondel på sträckan.
Service 2: Nu hade servicepersonalen lånat lite delar av Christoffer Zeijlon (tack för hjälpen) och vi kunde äntligen fixa avgasläckaget på bilen. Lite stenar på den bitvis ordentligt sönderkörda SS 4 hade även åsamkat oss en halvtaskig hjulinställning så där fick det också bli lite justeringar. De 20 minuter som var avsatta för servicen rann iväg fort så det var inte allt för mycket tid att spela på innan allt var klart.
Efter fyra körda sträckor leder vi klassen med 14,6 sekunder före Hjälmeby/Sixtensson och på tredjeplatsen ytterligare 1,5 sekunder efter återfinner vi Kullingsekipaget Jimmy Wessbo med co-drivern Lars Johansson.
Det såg lovande ut inför eftermiddagen.
SS 6 Hamneda 11,22 km Tid på SS: 6.48,1 min
Lite kriser i åkningen på första sträckan efter lunch gör att jag vid ett par tillfällen får uppmana Morgan att lugna ned sig lite grann - det är många sträckor kvar att åka och en dikesvisit med påföljande punktering eller dylikt står inte direkt överst på önskelistan.
Trots den bitvis yviga åkningen går det fort även på denna SS och segermarginalen skrivs till 8,5 sekunder.
Sträcktvåa denna gång är två herrar från Dals MK, Kristoffer Karlsson och Lars Andersson, i ännu en Volvo 940. Här är ordet ännu ledande då Kristoffer och Lars i vintras totalskrotade sin nybyggda bil vid premiärkörningen i Munkfors. Att de biter ihop och kommer igen gör att jag önskar dem all framgång de kan få och att då se att de börjar få upp tempot igen gör mig riktigt glad - kom igen boys.
SS 7 Käskhult 9,29 km Tid på SS: 5.58,7 min
Anders Hjälmeby som fick se sig slagen med 10,4 sekunder på SS 6 frågar vad jag gett Morgan att äta - han åker i Anders tycke alldeles för fort. Visst var det lite väl mycket dans på ett par ställen på föregående sträcka, det kan jag intyga, men hade vi åkt snålt där hade det ju bara gått ännu fortare.
Nåväl, nog om snacket i TK-kön, hur gick det då på sträckan? Jo, det gick bra för vi kniper ytterligare en sträckseger med 4,4 sekunders marginal till mina kamrater från Dals MK. Lite tur hade vi dock då vi i en snabb höger tappar ut bakvagnen och för en stund är ordentligt utlämnade till högre makter. Morgan reder hur som helst ut situationen bra och vi tappar inte särskilt mycket tid på vårt besök i diket.
SS 8 Fagerhult 4,00 km Tid på SS: ...
Nedkortad sträcka som egentligen skulle ha varit 8,12 km lång. Tyvärr så finns det griniga människor som inte ens kan tänka sig att ha biltävlingar utanför sitt hus en enda gång per år - men, men - det är bara att flytta fram starten istället så bilarna får de dras med i vilket fall som helst, grattis till er!
Nu leder vi med stor marginal (33,3 sekunder) då Hjälmeby och Sixtensson bromsat på sig i ett vägskäl och tvingats backa lite på SS 7. Morgan är även han medveten om att vi har mycket tid till godo och bjuder därför på en mycket städad körning i inledningen av SS 8. Det känns därför extra bittert att behöva meddela att denna sträcka blir den sista för dagen för vår del.
I en vänster tre minus strax efter en gård i mitten på sträckan så driver vi ut lite på yttern och träffar en sten precis i kanten av vägen. Därefter kasar vi ännu längre ut på en äng och träffar i hög fart en solid sten med höger framhjul med sådan kraft att hjulet blir synligt inne i kupén vid mina fötter. Som om inte det räckte så studsar vi över nyss nämnda sten så att den träffar bilen ännu en gång och sliter bort ett stag till bakaxeln.
Det var den tävlingen det...



Summering: Ni som har läst tävlingsrapporten från Klappjakten för drygt tre veckor sedan känner igen scenariot med stenar och ängar. Tyvärr så får Morgan denna gång en liknande smäll i ryggen som jag ådrog mig vid den avåkningen. Kotkompression sa läkarna till mig den gången och Morgan uppvisade helt klart liknande symptom.
Han hade full känsel i ben och fötter och det var aldrig fråga om att tillkalla sjukvårdare akut - däremot så tog han det säkra före det osäkra och när sträckan var färdig för dagen så följde han med en ambulans in till sjukhuset i Ljungby för att få ryggen röntgad.
Medan Morgan far till Ljungby påbörjar vi arbetet med att försöka få upp bilen på släpet, det var med tanke på höger framhjuls placering inte helt lätt men det gick till slut och vi vill härmed rikta ett stort tack till alla som hjälpte oss med det.
Det lär nog ta en stund att få bilen körbar igen (lutar åt att skarva dit lite chassidetaljer) och när det åter blir dags för tävling kan bara tiden utvisa då Morgan först och främst måste bli frisk i ryggen igen. Läkarna kunde inte se några skador på kotorna så det verkar vara en kompression i mjukdelarna mellan kotorna som gör att han har ont (som amatördoktor Bäck i egenskap av expert på symptomen mycket riktigt förutspådde).
Vad som händer den närmaste tiden är osäkert men det ser i nuläget inte ut att bli någon start i Rojarundan som går av stapeln om knappt två veckor (30: e maj för att vara exakt).
Men vi lär väl i vilket fall som helst träffas på någon form av motorarrangemang de närmaste veckorna.
Sköt om er!
Det var ju tråkigt att det blev så i ledning och allt.
Kan detta bli karossbyte till och med ? =(
Hoppas ni snart är tillbaks på vägen och att Morgan inte får några problem med ryggen.
Fy fan, och jag som tyckte att min bakskärm kommer bli jobbig att byta efter SSR... Såg inte så farligt ut när vi passerade två minuter efter eran resa, men det där var rejält! Hoppas det löser sig utan bestående besvär med varken rygg eller psyke!!

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan