Tävlingsrapport Mästarmöte Millebygden
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B -förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original Elit
2008 års Mästarmöte mellan Södra- och Smålands Bilsportförbund avgjordes som vanligt på Millebygden Raceway utanför Älmhult. För min del var det första gången jag deltog i denna prestigefyllda kamp distrikten emellan, Rickie är i detta fall mer rutinerad och var med för tredje gången.
Tävlingsformen är lite annorlunda, jämfört med vanliga rallytävlingar, då man här möter en given motståndare i tre omgångar och den som då har flest delsegrar efter omgångarna tar hem en poäng åt sitt distrikt.
Vem som får äran att representera sitt distrikt utses av sportgrensansvarige i respektive förbund. I Södras fall är det en herre vid namn Patrik Persson och hans motsvarighet i Småland är en dam som heter Sara Gustafsson.
Sara hade utsett Martin Eriksson och Anders Karlsson från Gullabo RC att vara de som skulle ge oss en match om poängen i klass Volvo Original Elit.
Där har ni förutsättningarna för dagens tävlingar. Låt spelet börja!
SS 1 Hoppet 2,21 km Tid på SS: 1.43,4 min
Vi inleder stabilt och kommer i mål på en bra tid på första sträckan. Grabbarna i Gullabo-Volvon är hela 15,2 sekunder efter oss på den korta sträckan - och då förstår ni liksom vi att allt inte stod rätt till för Martin och Anders del.
När jag går från resultattavlan ner mot serviceplatsen möter jag de båda motståndarna som nu inte längre var klädda i sina tävlingsoveraller. Tyvärr är det så att växellådan i deras Volvo 240 har havererat och de kan därmed inte fortsätta tävlingen.

SS 2 Alternativet 2,58 km Tid på SS: 1.48,2 min
Jaha, vad säger man - nu behöver vi bara ta bilen i mål två vändor till och sen har vi dragit vårt strå till stacken genom att bärga ett poäng till vårt lag. Känns riktigt tråkigt att kampen uteblev, det hade känts mycket roligare att få åka några sträckor med en tät fight - men nu blev det inte så och det är bara att gilla läget.
Sträckan var betydligt spårigare denna runda och det hade börjat titta fram fula stenar på flera ställen. Rickie tog det lite försiktigare för att inte vi skulle studsa ur spåren och vidare ut i vegetationen - vilket får anses vara ett klokt beslut från hans sida.
SS 3 Hoppet 2,21 km Tid på SS: 1.43,9 min
Samma sträckning som SS1 och trots att vägen var i ett betydligt sämre skick än den första rundan så får det anses vara väl godkänt att bara köra en halv sekund sämre än den första vändan. Bilen i mål och en poäng till laget = godkänd insatts från vår sida.
Totaltid: 5.15,5 min (förvisso utan betydelse i denna tävlingsform - men där har ni den)
Summering: Nu hjälpte vår poäng ändå inte hela vägen då alla våra lagkamrater tyvärr inte rådde på Smålänningarna hela vägen - men de fick åtminstone någon att kämpa emot alla tre åken. 10-5 blev segerresultatet för Smålands BF och vi är de första att lyfta på hatten och gratulera till fina körningar. För oss och våra lagkamraters del är det bara att bryta ihop och komma igen säsongen 2009 - då gör vi förhoppningsvis ett nytt försök att bärga hem vandringspriset till vårt förbund.

Nog om Mästarmötet för detta inlägg - nu blickar vi framåt istället då vecka 43 blir riktigt spännande för min och Rickies del.
Tomas "Gullabo" Jansson och Fredrik Frisell har de senaste veckorna jobbat för att vi skall få en möjlighet att prova en Ford Fiesta ST i samband med att Ford Flexifuel Cup kör sin finaltävling i Emmaboda den 25: e oktober. Deras arbete har burit frukt och på torsdag skall vi testa hyrbilen, som ägs av Motor Sport Evolution i Nynäshamn - Andreas Eriksson, för första gången inför den tävlingen.
"Gullabo" och Frisell har liksom många andra imponerats av Rickies framfart den senaste tiden och då kanske främst den körning han presterade i samband med Vätternrallyt i slutet av september. Syftet med testet och tävlingen är att försöka få ett svar på om Rickie är en förartalang att räkna med även när han inte sitter i Volvobilar av olika slag. Forden som vi nu skall åka med driver som de flesta av er vet på framhjulen och det kräver en lite annorlunda körteknik jämfört med en bakhjulsdriven bil och det skall bli mycket spännande att se hur Rickie hanterar en sådan omställning.
De som har tävlat med Ford Fiestor under säsongen 2008 har varit mycket framgångsrika i både SM och lokala tävlingar. Faktum är att det blivit flera medaljer i både SM och JSM för olika Fiestapiloter. Vår ambition är att få ihop tillräckligt med pengar för att kunna åka full SM-säsong 2009 och därmed få möjligheten att vara med och kriga om en pallplats i JSM.
Att bilen räcker till för uppgiften är inte svårt att se då en titt i sammanställningen för JSM 2008 visar att på de sex första platserna, återfinner man inte mindre än fem stycken Fiestor - så nog vore det en bil att satsa på även för oss.
En sak i taget är dock det som gäller - vi börjar med test och tävling i slutet på kommande vecka och får sedan ta ett beslut om hur vår satsning inför säsongen 2009 skall se ut. Att en säsong i SM och JSM är målet är redan fullt klart - frågan är bara vad vi skall sitta i för bil?
Enda smolket i glädjebägaren är det faktum att vi missar finalen i Sverigeserien som går av stapeln samma helg. Vi leder med 17 poäng inför avslutningstävlingen i Skänninge och det känns inte helt bra att ge bort segern i den serien utan kamp. Vi får trösta oss med att det blir en pallplats i vilket fall som helst då endast två ekipage har möjlighet att passera oss i tabellen.
Vi ber de personer som håller i Sverigeserien samt våra konkurrenter och supportrar om ursäkt - men den möjlighet vi får nästa helg kan vi bara inte missa, och det blir då tyvärr på Marknadsnattas bekostnad.
Avslutningsvis så vill vi tacka våra medtävlare för kampen under året och lyfta våra hattar för dem som kämpat väl i skogarna runt om i landet.
Må bäste man vinna!
//Henke Bäck

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan