Tävlingsrapport Marknadsnatta
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original
Inför dagen var förutsättningarna som följer: Vi leder serien med 17 poäng före Thomas Grönberg och Gunnar Lundin från Emådalens MK i en Volvo 740. Trea är Magnus Larsson och Per Nilsson från SMK Hörby/Eslövs MK i en Volvo 940 - 21 poäng efter. Det är endast dessa tre ekipage som har en teoretisk möjlighet att vinna Sverigeserien för Volvo Original 2008.
Hur det gick får ni läsa nedan...
SS 1 Kimme 4,49 km Tid på SS: 3.21,0 min
Väldigt mjuk väg som var och ordentligt uppkörd redan när vi (startnummer 86) kom till sträckan. Med tanke på att det skulle passera över 100 bilar till vill jag bara inte tänka på i vilket skick vägen skulle vara när de sista ekipagen gav sig ut på den knappa halvmilen långa SS 1.
Då vi i princip har allt att förlora idag så tar vi inga risker utan åker igenom SS 1 i ett "lagom" tempo.
Ett tempo som räcker till sträckseger med 1,1 sekunder tillgodo på Joakim Larsson och Fredrik Eklund Norrköpings MK/SMK Valdemarsvik. Värsta konkurrenten om titeln, firma Grönberg/Lundin, var 2,3 sekunder efter.
SS 2 Löjtnantsmossen 6,20 km Tid på SS: 4.21,8 min
Samma vägkaraktär som den första sträckan med mycket spår som gör det lite lurigt att ladda på. Vi väljer att inte öka takten och det räcker faktiskt till ännu en sträckseger med 1,9 sekunder ner till Emådals-Volvon.
SS 3 Askaremåla 7,02 km Tid på SS: 5.15,8 min
Lite bättre botten i vägen på den tredje specialen för dagen - något Grönberg/Lundin hanterar på ett bra sätt och blir belönade med en sträckseger. Vi är tvåa på sträckan, slagna med 1,8 sekunder.
SERVICE - Allt i sin ordning förutom ett behov av en liten justering på huvlåsen. De uppkörda och studsiga vägarna gjorde så att en av de sprintar som håller huven lossnade, men det fixade Rickie på ett ögonblick och allt var frid och fröjd igen.
Ledning i klassen med 2,4 sekunder ner till Grönberg och Lundin när halva tävlingen körts är ett helt godkänt resultat så långt.
SS 4 Trehörna 8,17 km Tid på SS: 5.14,1 min
Nu blev det en helt annan karaktär på vägen som var både bredare, hårdare men kanske framförallt betydligt snabbare. Vi ansåg inte att vi behövde öka tempot mer då vi inte var i behov av att vinna tävlingen - det enda som krävdes var att vi tog oss i mål på nionde plats eller bättre.
Rickie svor lite i målet på sträckan då han tyckte att han hade fegat allt för mycket på de snabbare partierna av sträckan. Han kan trösta sig med att de övriga i klassen var ännu "fegare" och vi kunde lägga ännu en sträckseger till de tidigare. Mats Lemnert och Patrik Ljungkvist från Offerdals MK i en Volvo 940 var de som höll i näst bäst på sträckan och fick se sig slagna med 1 sekund av oss.
Nu var Grönberg och Lundin 6,4 sekunder efter oss i sammandraget och allt såg mycket bra ut inför den sista sträckan.
SS 5 Gräsberg 8,27 km Tid på SS: 6.16,3 min
Skapligt försprång inför dagens sista prövning - allt kändes hur stabilt som helst, nu skulle vi bara ta grejerna i mål.
Första orosmomentet på sträckan var en stor sten som låg löst i ena hjulspåret. Rickie tänkte först runda den men valde sedan att gränsla eländet i stället - resultatet blev en kraftig smäll, justerade hjulvinklar och en halvkass servostyrning - annars var allt bra.
Det visade sig inte vara någon större fara trots allt och vi kunde ta ännu en sträckseger i klassen.
Totaltid: 24.29,0 min
Summering: Ja - den sluttiden hade vi åtminstone räknat med att få men så blev inte fallet denna lördagseftermiddag i de västra delarna av Östergötland. När vi står och byter om i väntan på prisutdelningen kommer cupgeneralen själv, Carleric Johansson, fram till Rickie och pratar om att det lämnats in en protest mot oss. Protesten skall enligt Carleric gälla frågan om vi har åkt tävlingen med en godkänd ratt i bilen, eller inte.
Ratten har varit på tapeten tidigare under året och Carleric vill att han och teknikerna som åker runt på tävlingarna i serien ska få ta en titt i den vagnbok som finns till alla rallybilar. Han får med sig vagnboken och sedan hör vi inte av honom mer på en lång stund - istället så går vi in för att kolla att vi har fått rätt tider anslagna på resultatlistan.
Tiderna stämmer fint mot verkligheten och vi sitter kvar medan klasserna innan oss mottar sina priser. Efter en stund så återkommer Carleric och Rickie och jag får följa med honom en trappa ner för att prata med tävlingsledaren.
I samma rum som nyss nämnda herre så sitter även två av de tekniker som följer Sverigeserien hela året - och de ser inte alltför nöjda ut. Tävlingsledaren fungerar i detta fall som en förhörsledare/domare i frågan och skall försöka ta ett beslut om vi har kört med otillåten ratt eller ej. Efter en stunds dividerande så står helt enkelt ord mot ord - teknikerna hävdar att vi har använt en otillåten ratt under delar av tävlingen och Rickie och jag förnekar att så skulle vara fallet.
Vi tycker att bevisbördan borde ligga hos dem som anklagar oss för att ha använt felaktig utrustning på bilen. Tävlingsledaren väljer ändå att tro på deras ord då vi trots allt har fått anmärkningar rörande ratten i vagnboken tidigare under året (vilka vi i och för sig åtgärdat), samt det faktum att han ansåg att teknikerna inte hade något att vinna, rent resultatmässigt, på att vi blev bestraffade - och därmed m.a.o. inte borde fara med osanningar.
Så bedömdes alltså frågan, så nu väntade vi bara på vår dom - vilken skulle visa sig vara lite märklig. I de fall jag har sett att bestraffningar utdelats så handlar det ofta om att man helt enkelt blir utesluten ur tävling och därmed varken får med sig pokaler, poäng eller annat. Så blev det inte i detta fall. Tävlingsledaren som var en klok man ansåg att vi knappast kunde ha tjänat något på det tilltag han s.a.s. dömde oss för. Men reglementet är ju som teknikerna mycket riktigt påpekat till för att följas - oavsett om man tjänar något på att bryta det, eller ej. Följden blev ett annorlunda men ändå på något sätt rättvist straff, som båda parter i detta fall kunde tänka sig att acceptera. 2 sekunder per kilometer SS i tidstillägg är ett straff som gör att man dalar neråt i resultatlistan med bra fart. Med dagens 34 kilometer SS så räknar den som är snabb i huvudet ut att vi fick 1 minut och 8 sekunder som tillägg på vår sluttid och därmed byttes vår seger hastigt ut mot en åttondeplats. Men så kommer då det fina i kråksången: teknikerna var bara intresserade av att statuera ett exempel; man bryter inte mot reglementet ostraffat - så är det bara. Varken de eller tävlingsledaren ansåg dock att brottet var av sådan art att det skulle vara aktuellt att bestraffa oss med en helt ödelagd säsong - vi kunde ju rimligtvis inte direkt ha tjänat något på förseelsen och då måste ju påföljden kännas proportionerlig till det man gjort sig skyldig till.
Från det att tidstillägget anslagits på resultattavlan har vi 30 minuter på oss att lägga in en protest mot beslutet att bestraffa oss. Att lägga in en protest hade kostat 750 kronor och de pengarna får man inte tillbaka oavsett om protesten går igenom eller ej. Eftersom de hade tänkt till innan de bestraffade oss så visste de att vi i och med en åttondeplats i tävlingen ändå skulle vinna Sverigeserien med en poängs marginal - och det har ju varit vår målsättning hela året.
Vi valde att inte lägga in någon protest, de 750 kronorna kan vi ha roligare för, vi står ju ändå som segrare i serien. Tror att även teknikerna var nöjda med beslutet - nu fick ju alla se att reglementet måste efterlevas till punkt och pricka.
Alla nöjda och glada med andra ord.
Tyvärr fanns det tråkigare saker som skulle ske denna dag då ett ekipage lite längre ned i fältet åker av vägen på den sista sträckan. Smällen tar hårt och de inblandade förs med ambulans till sjukhus för undersökning. Har tittat lite på det drabbade teamets hemsida samt på diverse forum och kan konstatera att de verkar ha klarat sig hyggligt bra. Hoppas vi får se er båda i startlistorna igen nästa år. Följden av denna krasch blir att tävlingsledningen beslutar sig för att stryka tiden på den sista sträckan för samtliga ekipage i tävlingen - även de som hunnit köra igenom sträckan.
Det beslutet gör att vår sluttid efter fyra specialsträckor inklusive tidsbestraffning blir som följer: 19.20,7 min.
En tid som då fortfarande ger en åttondeplats för dagen men framförallt gör att vi numera kan titulera oss Svenska Mästare i Volvo Original Elit-B. Förvisso ingen officiell SM-titel men det känns ändå riktigt gott att vårt år tillsammans i serien har funkat fint och gett ännu en titel till Rickie (han vann Sverigeserien för C-förare förra året).
Pust, blev nog den längsta summeringen detta år men så är det när man skall ge sig in på att förklara hur saker gått till under tävlingar - hoppas att alla har förstått och att jag inte blev alltför långrandig.
Halloween/inflyttningsfest står på programmet kommande helg så då blir det ingen rallyåka. Helgen därpå däremot så har Lönsbodas stolthet Mathias "Benke" Bengtsson bett mig göra ett inhopp i högerstolen i samband med Silverratten i Älmhult. Då skall vi åka Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr.A - 300 kusar och fyrsprätt = kraftigt fränt.
Sväng gärna förbi Älmhult den helgen och kolla om jag är nått blek om nosen efter den upplevelsen :-)
Ha det fint och spöka inte ut er för mycket till helgen - det finns ju dom som tror på troll och annat otyg...
Eftersom ni gick med på tidsstraffet erkände ni ju samtidigt att ni "fuskat". Har ni inga incarfilmer som visar att ni har rätt? Samtdigt måste jag säga att det är riktigt fånigt att man inte får ha vilken ratt man vill. Ps. GRATTIS till segern det är ni värda för ni är ju trots allt snabbast även om ni skulle åka med ett cykelstyre.
Herregud säger jag bara! det finns tydligen folk till allt...
Hur orkar man ens lägga in en protest för att man har fel Ratt? dels kostar det pengar, sen, vad gör det för skillnad om du byter ratt? skulle man köra 2sec/km snabbare bara för du har en mocka ratt?
Helt otroligt..
Härligt att ni vann sverigeserien iaf! och att ni lyckas nästa år med! Mvh Kim
Tackar, tackar för gratulationerna - det känns riktigt bra att säsongen slutade med en totalseger i Sverigeserien.
Vad det gäller ratten och eventuellt bevismaterial så kan jag meddela att vi inte hade någon kamera i bilen denna tävlingen.
//HB
GRATTIS GRATTIS
till
"Svenska Mästare"
i Volvo Original Elit-B

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan