Tävlingsrapport Marknadsnatta

Förare: Rickie Borgström

Förarklass: B-förare

Bil: Volvo 940

Bilklass: Volvo Original


Inför dagen var förutsättningarna som följer: Vi leder serien med 17 poäng före Thomas Grönberg och Gunnar Lundin från Emådalens MK i en Volvo 740. Trea är Magnus Larsson och Per Nilsson från SMK Hörby/Eslövs MK i en Volvo 940 - 21 poäng efter. Det är endast dessa tre ekipage som har en teoretisk möjlighet att vinna Sverigeserien för Volvo Original 2008.


Hur det gick får ni läsa nedan...


SS 1 Kimme 4,49 km                                                    Tid på SS: 3.21,0 min

Väldigt mjuk väg som var och ordentligt uppkörd redan när vi (startnummer 86) kom till sträckan. Med tanke på att det skulle passera över 100 bilar till vill jag bara inte tänka på i vilket skick vägen skulle vara när de sista ekipagen gav sig ut på den knappa halvmilen långa SS 1.

Då vi i princip har allt att förlora idag så tar vi inga risker utan åker igenom SS 1 i ett "lagom" tempo.

Ett tempo som räcker till sträckseger med 1,1 sekunder tillgodo på Joakim Larsson och Fredrik Eklund Norrköpings MK/SMK Valdemarsvik. Värsta konkurrenten om titeln, firma Grönberg/Lundin, var 2,3 sekunder efter.


SS 2 Löjtnantsmossen 6,20 km                                    Tid på SS: 4.21,8 min

Samma vägkaraktär som den första sträckan med mycket spår som gör det lite lurigt att ladda på. Vi väljer att inte öka takten och det räcker faktiskt till ännu en sträckseger med 1,9 sekunder ner till Emådals-Volvon.


SS 3 Askaremåla 7,02 km                       Tid på SS: 5.15,8 min

Lite bättre botten i vägen på den tredje specialen för dagen - något Grönberg/Lundin hanterar på ett bra sätt och blir belönade med en sträckseger. Vi är tvåa på sträckan, slagna med 1,8 sekunder.

  

SERVICE - Allt i sin ordning förutom ett behov av en liten justering på huvlåsen. De uppkörda och studsiga vägarna gjorde så att en av de sprintar som håller huven lossnade, men det fixade Rickie på ett ögonblick och allt var frid och fröjd igen.

Ledning i klassen med 2,4 sekunder ner till Grönberg och Lundin när halva tävlingen körts är ett helt godkänt resultat så långt.

  

SS 4 Trehörna 8,17 km                                                 Tid på SS: 5.14,1 min

Nu blev det en helt annan karaktär på vägen som var både bredare, hårdare men kanske framförallt betydligt snabbare. Vi ansåg inte att vi behövde öka tempot mer då vi inte var i behov av att vinna tävlingen - det enda som krävdes var att vi tog oss i mål på nionde plats eller bättre.

Rickie svor lite i målet på sträckan då han tyckte att han hade fegat allt för mycket på de snabbare partierna av sträckan. Han kan trösta sig med att de övriga i klassen var ännu "fegare" och vi kunde lägga ännu en sträckseger till de tidigare. Mats Lemnert och Patrik Ljungkvist från Offerdals MK i en Volvo 940 var de som höll i näst bäst på sträckan och fick se sig slagna med 1 sekund av oss.

Nu var Grönberg och Lundin 6,4 sekunder efter oss i sammandraget och allt såg mycket bra ut inför den sista sträckan.


SS 5 Gräsberg 8,27 km                                                 Tid på SS: 6.16,3 min

Skapligt försprång inför dagens sista prövning - allt kändes hur stabilt som helst, nu skulle vi bara ta grejerna i mål.

Första orosmomentet på sträckan var en stor sten som låg löst i ena hjulspåret. Rickie tänkte först runda den men valde sedan att gränsla eländet i stället - resultatet blev en kraftig smäll, justerade hjulvinklar och en halvkass servostyrning - annars var allt bra.

Det visade sig inte vara någon större fara trots allt och vi kunde ta ännu en sträckseger i klassen.

                     

Totaltid: 24.29,0 min

  

  

Summering: Ja - den sluttiden hade vi åtminstone räknat med att få men så blev inte fallet denna lördagseftermiddag i de västra delarna av Östergötland. När vi står och byter om i väntan på prisutdelningen kommer cupgeneralen själv, Carleric Johansson, fram till Rickie och pratar om att det lämnats in en protest mot oss. Protesten skall enligt Carleric gälla frågan om vi har åkt tävlingen med en godkänd ratt i bilen, eller inte.

Ratten har varit på tapeten tidigare under året och Carleric vill att han och teknikerna som åker runt på tävlingarna i serien ska få ta en titt i den vagnbok som finns till alla rallybilar. Han får med sig vagnboken och sedan hör vi inte av honom mer på en lång stund - istället så går vi in för att kolla att vi har fått rätt tider anslagna på resultatlistan.


Tiderna stämmer fint mot verkligheten och vi sitter kvar medan klasserna innan oss mottar sina priser. Efter en stund så återkommer Carleric och Rickie och jag får följa med honom en trappa ner för att prata med tävlingsledaren.

I samma rum som nyss nämnda herre så sitter även två av de tekniker som följer Sverigeserien hela året - och de ser inte alltför nöjda ut. Tävlingsledaren fungerar i detta fall som en förhörsledare/domare i frågan och skall försöka ta ett beslut om vi har kört med otillåten ratt eller ej. Efter en stunds dividerande så står helt enkelt ord mot ord - teknikerna hävdar att vi har använt en otillåten ratt under delar av tävlingen och Rickie och jag förnekar att så skulle vara fallet.


Vi tycker att bevisbördan borde ligga hos dem som anklagar oss för att ha använt felaktig utrustning på bilen. Tävlingsledaren väljer ändå att tro på deras ord då vi trots allt har fått anmärkningar rörande ratten i vagnboken tidigare under året (vilka vi i och för sig åtgärdat), samt det faktum att han ansåg att teknikerna inte hade något att vinna, rent resultatmässigt, på att vi blev bestraffade - och därmed m.a.o. inte borde fara med osanningar.


Så bedömdes alltså frågan, så nu väntade vi bara på vår dom - vilken skulle visa sig vara lite märklig. I de fall jag har sett att bestraffningar utdelats så handlar det ofta om att man helt enkelt blir utesluten ur tävling och därmed varken får med sig pokaler, poäng eller annat. Så blev det inte i detta fall. Tävlingsledaren som var en klok man ansåg att vi knappast kunde ha tjänat något på det tilltag han s.a.s. dömde oss för. Men reglementet är ju som teknikerna mycket riktigt påpekat till för att följas - oavsett om man tjänar något på att bryta det, eller ej. Följden blev ett annorlunda men ändå på något sätt rättvist straff, som båda parter i detta fall kunde tänka sig att acceptera. 2 sekunder per kilometer SS i tidstillägg är ett straff som gör att man dalar neråt i resultatlistan med bra fart. Med dagens 34 kilometer SS så räknar den som är snabb i huvudet ut att vi fick 1 minut och 8 sekunder som tillägg på vår sluttid och därmed byttes vår seger hastigt ut mot en åttondeplats. Men så kommer då det fina i kråksången: teknikerna var bara intresserade av att statuera ett exempel; man bryter inte mot reglementet ostraffat - så är det bara. Varken de eller tävlingsledaren ansåg dock att brottet var av sådan art att det skulle vara aktuellt att bestraffa oss med en helt ödelagd säsong - vi kunde ju rimligtvis inte direkt ha tjänat något på förseelsen och då måste ju påföljden kännas proportionerlig till det man gjort sig skyldig till.


Från det att tidstillägget anslagits på resultattavlan har vi 30 minuter på oss att lägga in en protest mot beslutet att bestraffa oss. Att lägga in en protest hade kostat 750 kronor och de pengarna får man inte tillbaka oavsett om protesten går igenom eller ej. Eftersom de hade tänkt till innan de bestraffade oss så visste de att vi i och med en åttondeplats i tävlingen ändå skulle vinna Sverigeserien med en poängs marginal - och det har ju varit vår målsättning hela året.

Vi valde att inte lägga in någon protest, de 750 kronorna kan vi ha roligare för, vi står ju ändå som segrare i serien. Tror att även teknikerna var nöjda med beslutet - nu fick ju alla se att reglementet måste efterlevas till punkt och pricka.

Alla nöjda och glada med andra ord.


Tyvärr fanns det tråkigare saker som skulle ske denna dag då ett ekipage lite längre ned i fältet åker av vägen på den sista sträckan. Smällen tar hårt och de inblandade förs med ambulans till sjukhus för undersökning. Har tittat lite på det drabbade teamets hemsida samt på diverse forum och kan konstatera att de verkar ha klarat sig hyggligt bra. Hoppas vi får se er båda i startlistorna igen nästa år. Följden av denna krasch blir att tävlingsledningen beslutar sig för att stryka tiden på den sista sträckan för samtliga ekipage i tävlingen - även de som hunnit köra igenom sträckan.


Det beslutet gör att vår sluttid efter fyra specialsträckor inklusive tidsbestraffning blir som följer: 19.20,7 min.

En tid som då fortfarande ger en åttondeplats för dagen men framförallt gör att vi numera kan titulera oss Svenska Mästare i Volvo Original Elit-B. Förvisso ingen officiell SM-titel men det känns ändå riktigt gott att vårt år tillsammans i serien har funkat fint och gett ännu en titel till Rickie (han vann Sverigeserien för C-förare förra året).


Pust, blev nog den längsta summeringen detta år men så är det när man skall ge sig in på att förklara hur saker gått till under tävlingar - hoppas att alla har förstått och att jag inte blev alltför långrandig.


Halloween/inflyttningsfest står på programmet kommande helg så då blir det ingen rallyåka. Helgen därpå däremot så har Lönsbodas stolthet Mathias "Benke" Bengtsson bett mig göra ett inhopp i högerstolen i samband med Silverratten i Älmhult. Då skall vi åka Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr.A - 300 kusar och fyrsprätt = kraftigt fränt.

Sväng gärna förbi Älmhult den helgen och kolla om jag är nått blek om nosen efter den upplevelsen :-)


Ha det fint och spöka inte ut er för mycket till helgen - det finns ju dom som tror på troll och annat otyg...



//Henke Bäck

Slänger in en bild på chauffören och segervapnet för 2008.  Kan även konstatera att Rickies ögon är redo för Hallowenfest vilken minut som helst :-).


Kalla fötter

Denna rapport borde ha avhandlat testinfo och bilder med den Ford Fiesta som "Gullabo" och Frisell fixat till oss. Tyvärr är det dock så att Rickie i elfte timmen beslutar sig för att inte ta chansen att prova bilen i Emmaboda. Inget beslut som jag på något sätt applåderar - men nu är läget som det är och jag kan ingenting göra åt det. Vill passa på att tacka "Gullabo" och Frisell för deras hårda arbete de senaste veckorna, det hade varit riktigt skoj att få lite tips och råd från er - men, men...

Vad händer nu då? Jo, Rickie beslutar sig för att ännu en gång anmäla oss till finalen i Sverigeserien - Marknadsnatta i Skänninge. Så nu är det den tävlingen som gäller igen och all fokus måste riktas mot att försöka bärga segern i Sverigeserien 2008.

Så ligger landet...

//Henke Bäck

Tävlingsrapport Mästarmöte Millebygden

Förare: Rickie Borgström

Förarklass: B -förare

Bil: Volvo 940

Bilklass: Volvo Original Elit


2008 års Mästarmöte mellan Södra- och Smålands Bilsportförbund avgjordes som vanligt på Millebygden Raceway utanför Älmhult. För min del var det första gången jag deltog i denna prestigefyllda kamp distrikten emellan, Rickie är i detta fall mer rutinerad och var med för tredje gången.


Tävlingsformen är lite annorlunda, jämfört med vanliga rallytävlingar, då man här möter en given motståndare i tre omgångar och den som då har flest delsegrar efter omgångarna tar hem en poäng åt sitt distrikt.

Vem som får äran att representera sitt distrikt utses av sportgrensansvarige i respektive förbund. I Södras fall är det en herre vid namn Patrik Persson och hans motsvarighet i Småland är en dam som heter Sara Gustafsson.

Sara hade utsett Martin Eriksson och Anders Karlsson från Gullabo RC att vara de som skulle ge oss en match om poängen i klass Volvo Original Elit.


Där har ni förutsättningarna för dagens tävlingar. Låt spelet börja!

  

SS 1 Hoppet 2,21 km                                                    Tid på SS: 1.43,4 min

Vi inleder stabilt och kommer i mål på en bra tid på första sträckan. Grabbarna i Gullabo-Volvon är hela 15,2 sekunder efter oss på den korta sträckan - och då förstår ni liksom vi att allt inte stod rätt till för Martin och Anders del.

När jag går från resultattavlan ner mot serviceplatsen möter jag de båda motståndarna som nu inte längre var klädda i sina tävlingsoveraller. Tyvärr är det så att växellådan i deras Volvo 240 har havererat och de kan därmed inte fortsätta tävlingen.


En liten vy över serviceplatsen som faktiskt är förlagd i ett ridhus. Denna lördag var det hur som helst gott om hästar på plats under taket.


SS 2 Alternativet 2,58 km                       Tid på SS: 1.48,2 min

Jaha, vad säger man - nu behöver vi bara ta bilen i mål två vändor till och sen har vi dragit vårt strå till stacken genom att bärga ett poäng till vårt lag. Känns riktigt tråkigt att kampen uteblev, det hade känts mycket roligare att få åka några sträckor med en tät fight - men nu blev det inte så och det är bara att gilla läget.

Sträckan var betydligt spårigare denna runda och det hade börjat titta fram fula stenar på flera ställen. Rickie tog det lite försiktigare för att inte vi skulle studsa ur spåren och vidare ut i vegetationen - vilket får anses vara ett klokt beslut från hans sida.


SS 3 Hoppet 2,21 km                                                    Tid på SS: 1.43,9 min

Samma sträckning som SS1 och trots att vägen var i ett betydligt sämre skick än den första rundan så får det anses vara väl godkänt att bara köra en halv sekund sämre än den första vändan. Bilen i mål och en poäng till laget = godkänd insatts från vår sida.

                     

Totaltid: 5.15,5 min (förvisso utan betydelse i denna tävlingsform - men där har ni den)

  

Summering: Nu hjälpte vår poäng ändå inte hela vägen då alla våra lagkamrater tyvärr inte rådde på Smålänningarna hela vägen - men de fick åtminstone någon att kämpa emot alla tre åken. 10-5 blev segerresultatet för Smålands BF och vi är de första att lyfta på hatten och gratulera till fina körningar. För oss och våra lagkamraters del är det bara att bryta ihop och komma igen säsongen 2009 - då gör vi förhoppningsvis ett nytt försök att bärga hem vandringspriset till vårt förbund.


I väntan på prisutdelning så samlades de flesta vid resultattavlorna. Det ljögs friskt och mumsades rallyslang (korv) i långa banor.


Nog om Mästarmötet för detta inlägg - nu blickar vi framåt istället då vecka 43 blir riktigt spännande för min och Rickies del.

Tomas "Gullabo" Jansson och Fredrik Frisell har de senaste veckorna jobbat för att vi skall få en möjlighet att prova en Ford Fiesta ST i samband med att Ford Flexifuel Cup kör sin finaltävling i Emmaboda den 25: e oktober. Deras arbete har burit frukt och på torsdag skall vi testa hyrbilen, som ägs av Motor Sport Evolution i Nynäshamn - Andreas Eriksson, för första gången inför den tävlingen.


"Gullabo" och Frisell har liksom många andra imponerats av Rickies framfart den senaste tiden och då kanske främst den körning han presterade i samband med Vätternrallyt i slutet av september. Syftet med testet och tävlingen är att försöka få ett svar på om Rickie är en förartalang att räkna med även när han inte sitter i Volvobilar av olika slag. Forden som vi nu skall åka med driver som de flesta av er vet på framhjulen och det kräver en lite annorlunda körteknik jämfört med en bakhjulsdriven bil och det skall bli mycket spännande att se hur Rickie hanterar en sådan omställning.


De som har tävlat med Ford Fiestor under säsongen 2008 har varit mycket framgångsrika i både SM och lokala tävlingar. Faktum är att det blivit flera medaljer i både SM och JSM för olika Fiestapiloter. Vår ambition är att få ihop tillräckligt med pengar för att kunna åka full SM-säsong 2009 och därmed få möjligheten att vara med och kriga om en pallplats i JSM.

Att bilen räcker till för uppgiften är inte svårt att se då en titt i sammanställningen för JSM 2008 visar att på de sex första platserna, återfinner man inte mindre än fem stycken Fiestor - så nog vore det en bil att satsa på även för oss.


En sak i taget är dock det som gäller - vi börjar med test och tävling i slutet på kommande vecka och får sedan ta ett beslut om hur vår satsning inför säsongen 2009 skall se ut. Att en säsong i SM och JSM är målet är redan fullt klart - frågan är bara vad vi skall sitta i för bil?


Enda smolket i glädjebägaren är det faktum att vi missar finalen i Sverigeserien som går av stapeln samma helg. Vi leder med 17 poäng inför avslutningstävlingen i Skänninge och det känns inte helt bra att ge bort segern i den serien utan kamp. Vi får trösta oss med att det blir en pallplats i vilket fall som helst då endast två ekipage har möjlighet att passera oss i tabellen.


Vi ber de personer som håller i Sverigeserien samt våra konkurrenter och supportrar om ursäkt - men den möjlighet vi får nästa helg kan vi bara inte missa, och det blir då tyvärr på Marknadsnattas bekostnad.

Avslutningsvis så vill vi tacka våra medtävlare för kampen under året och lyfta våra hattar för dem som kämpat väl i skogarna runt om i landet.


Må bäste man vinna!


//Henke Bäck


Röd om mulen

Tävlingsfritt för min del även denna helg - och tur är nog det då jag dras med en riktigt envis förkylning som inte riktigt vill släppa taget om snoken.
Förhoppningsvis så släpper den till på lördag då det är dags att åka lite rallybil igen. Rickie är uttagen att representera Södra Bilsportförbundet i ett mästarmöte mot Smålands Bilsportförbund på Millebygden raceway utanför Älmhult. Där ställs vi mot Martin Eriksson som är den som representerar Smålandslaget i klass Volvo Original Elit - bäst över tre omgångar med lite olika bansträckning är de förutsättningar som gäller.

Riktigt många duktiga förare från södra Sverige kommer att finnas på plats denna dag så varför inte packa picknickkorgen och ge sig ut och kika på lite biltävling. Upplägget är kanon för publiken då man får se extremt mycket rallyåka på ett och samma ställe hela dagen.

Vi syns väl där?

//Henke Bäck

Lugnt och fint

Efter fem helger på raken med rallytävlingar så känns det ändå rätt okej att kunna tillbringa en lördag utan hjälm på knoppen. Fast å andra sidan kanske det hade piggat upp en smula att få kasa runt lite i skogarna - vädret i Sydsverige gör ju inte någon människa gladare, men vad gör man.

Helt rallyfritt har det förvisso inte varit då jag ägnade fredagskvällen åt att besöka Mattis Olsson och hans sambo Malin i Lessebos förorter (får man nog ändå kalla det). Malin hade gjort en utmärkt paj enligt GI-modellen men det hjälper nog inte med tanke på hur mycket jag åt :-(
Nåväl, tack till er båda för en trevlig kväll med utsökt mat och många värdefulla tips från Mattis sida.

Hmm, svårt mörkt utanför fönstret nu - får nog börja tälja mig en ljusbox inför den mörka årstiden.

Håll ut!

//Henke Bäck


Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.