Tävlingsrapport Numedalsrally

Förare: Patrik Forsberg, Storuman SK                     
Förarklass: B-förare
Bil: Ford Fiesta ST Flexifuel

Bilklass: Grupp N 2wd

SS 1 Dokkeberg Nord 1 6,72 km                                 Tid på SS: 4:05.3 min

Första sträckan var en snabb allmän väg längs Uvdalselvi (ja, det är en älv) som vi inledde väldigt försiktigt på. Tjugonde tid i klassen av tjugosju startande är inte godkänt även om Patrik och jag knappt åkt något ihop tidigare.

  

SS 2 Smådøla Nord 26,80 km                                       Tid på SS: 17:03.1

En lång sträcka med målet placerat en bra bit upp på fjället (ca 1000 meter över havet). Nu var det andra takter och allt kändes väldigt bra i bilen fram tills ca 1,5 mil in på sträckan då det står en man i overall mitt på vägen med armarna korslagda framför ansiktet.

Detta var en medtävlare som ville varna för att vägen är blockerad, i detta fall av en annan bil som voltat och hamnat så olyckligt att han nu spärrade vägen för övriga tävlande. När vi kom fram hade det bildats en kö på fyra-fem bilar så den krockade bilen var på väg att bli bortlyft så att övriga kunde fortsätta.

Vi var inte bland dem som fick stå still och vänta längst men likväl så tappar vi runt en och en halv minut då det blir kolonnkörning med bilarna från kön in till mål.

  

SERVICE 1 - Lite käk till besättningen (tack Sture och övriga i Ford Teamet som fixar så fin mat till oss) samt översyn och bränsle till tävlingsbilen.

  

SS 3 Verjedalen Nord 20,94 km                                   Tid på SS: 12:09.9

Att ladda om efter SS 2 där vår tävling blev förstörd är inte lätt. Starten på SS 3 var inflyttad 3 km då solen varit för stygg mot snön och det var grus framme på vägen. Ett bra val av arrangören då sträckan ändå blev över en och en halv mil lång. Kändes ändå rätt bra på sträckan och en fjortonde tid i klassen var ju ändå ett fall framåt.

  

SS 4 Lesteberg Nord 9,71 km                                      Tid på SS: 6:21.9

Modet och motivationen börjar så sakteliga återkomma till besättningen som tycker att "man får väl ändå försöka rädda något poäng i Cupen". En trettonde plats i klassen på denna sträcka gör att man nu ligger på en fjortonde plats i klass N3 och en trettonde plats i Ford Flexifuel Cup (Fiesta-Cupen).

  

SS 5 Dokkeberg Nord 2 6,72 km                                 Tid på SS: Struken sträcka

När vi kommer till tidkontrollen inför SS 5 får vi besked om att denna sträcka, som även gick som SS 1, har strukits p.g.a. för hög snitthastighet på det ekipage som var snabbast på första genomkörningen (Mads Østberg & Ole Kristian Unnerud i sin Subaru Impreza hade en medelhastighet på över 127 km/h). Detta beslut var helt enligt vad reglerna säger men gjorde tyvärr att våra chanser att plocka in tid på framförvarande ekipage blev än mindre.

  

SERVICE 2 - Bananer till besättningen och sprit (etanol) i bilen. Inga större bekymmer förutom lite bryderier gällande vilka däck vi skulle välja inför sista sträckan.


SS 6 Bjerkeflåta 7,54 km                                             Tid på SS: Struken sträcka

Denna sträcka ströks redan i veckan före tävlingen då det var för mycket grus framme på vägen. Det beslutet kom m.a.o. inte som någon överraskning.

     

SS 7 Smådøla Syd 27,09 km                                         Tid på SS: 17:41.1

SS 2 baklänges och då följaktligen ned från fjället denna gång. Nu var det dags att åka vad vi kunde för att med lite tur bärga någon poäng i Cupen. Sträckan gick inledningsvis riktigt bra och när vi en bit in såg Viktor Henriksson stå med sin Fiesta i vägkanten så var den sista poängplatsen vår - om vi bara tog oss i mål.


Nu är det ju så att lagen om alltings jävlighet alltid tycks råda - ty "land skall av lag byggas" som någon sa och denna dag var inget undantag vilket tidigare hade bevisats.

1,6 mil in på sträckan var det så dags igen. Folk i overaller på vägen och ännu en gång en bil ståendes på tvären över vägbanan.

Vad Patrik sa då lämpar sig inte i skrift då jag försöker hålla denna sida barnvänlig men han var inte särskilt lycklig då han for ur bilen för att hjälpa till och knuffa loss den illa parkerade Peugeot som fått hans sinne att rinna över. Detta stopp kostar oss över två minuter.


Väl igång igen så var körningen ännu tuffare innan en liten kris i en böj fick honom att lugna ned sig lite grann. Som grädde på moset irrar jag iväg i läsningen strax innan mål vilket gör att några hundra meter blir onotade innan jag kommer rätt igen.

Ridå! Vid sådana här tillfällen känner man för att slå spriten i sig själv istället för i bilen men den (bilen alltså) var ju åtminstone hel efter dagens prövningar.

  

Totaltid: 57:21,3

  

Summering: Min första utlandstävling blev ju inte vad man tänkt sig men det fanns ju de som försvann redan på andra sträckan så hur jävligt det än känns så finns det dom som har det betydligt värre.

Patrik säger sig vara nöjd med notläsningen jag presterar. Detta sa han efter målet på sista sträckan vilket gjorde mig lite brydd då jag precis hade läst iväg och tappat bort mig en liten stund men det är ju kul att han känner så trots den lilla fadäsen.

Dagen blev ju som sagt inte alls bra men förutom den sega inledningen på SS 1 och notblundern på SS 7 så kunde vi inte göra mycket annorlunda.

De dryga tre och en halv minuter vi tappade p.g.a. blockerade sträckor ligger utanför vad vi kan påverka själva och tar man bort den tiden från vår totaltid så hade vi slutat på en tolfte plats i klassen (av tjugosju) och en elfte plats i Ford Cupen (av tjugotvå), vilket hade varit ett godkänt resultat.

Nu blir vi istället sextonde bil i klassen och femtonde bil i Cupen vilket känns snopet även om Patrik får tio poäng (för att ha startat och fullföljt tävlingen) i Ford Flexifuel Cup och en hel bil med sig hem till Storuman.


Apropå Storuman, eller rättare sagt Lycksele med omnejd, så vill jag passa på att tacka Sverker, Micke och Kennet för ett bra jobb med bilen samt för trevligt bemötande och gott sällskap under helgen i Norge - hoppas vi ses igen.


Avslutningsvis kan man bara konstatera att det inte alltid blir som man tänkt sig - men huvudsaken är ändå att de som blockerade oss längs sträckorna inte skadade sig allvarligt när de åkte av - då hade det varit betydligt jobbigare att vara rallygrabb idag.


Sköt om er!


//Henke Bäck

Avslutar med en bild på spritmaskinen som tog oss över fjället några gånger...
(klicka på bilden för full size, eller ja, så stor en Fiesta kan vara då)


Kommentarer
Postat av: Micke

Det är ju vi som ska tacka för det trevliga sällskapet i bussen, skönt att man inte är ensam om att låta som en perkulator då mörkret faller in

2008-03-03 @ 14:53:47
URL: http://www.pharaohs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.