Resan till Buskerud fylke
Malmö Syd - Svågertorp, gör att
Kastrup blir väldigt tillgängligt.
Att köra bil hela vägen från Karlskrona till startplatsen i Rødberg hade inneburit 85 mil i bil och det ansåg jag vara i mastigaste laget när man kör själv och faktum är att flyget fram och tillbaka kostade ungefär lika mycket som en tågbiljett till Göteborg t/r hade gjort.
Göteborg? skulle han inte till Norge, tänker ni - och det gör ni helt rätt i. Men för att köra igenom specialsträckorna på fredagen behövdes en vanlig personbil och min uppgift var att fixa så att en sådan fanns på plats i Rødberg på torsdagskvällen.
Så istället för att tåga (OBS! Kul ordvits!!!) iväg till Göteborg och hämta en hyrbil där och köra de resterande 50 milen så blev det en hyrbil från Gardermoens flygplats utanför Oslo och då endast 23 mil i den för att komma till start- och målplatsen.
Nåväl, åter till ordningen. Flygresan från Köpenhamn till Oslo gick fint och SAS var så pass duktiga att även bagaget fanns med på planet (har alltid en lätt orolig känsla när man står och väntar vid bagagebandet).
Trodde hyrbilen skulle vara en VW Golf men det visade sig vara en Opel Astra Diesel istället så nu kan Modde vara nöjd med mig en stund trots att jag skall åka mycket Volvo i år.

Så här såg pärlan ut innan vi skitade ner den...
Färden gick nu alltså med hyrbil mot Drammen via Oslo och där man är ålagd att betala vägtull - eller bompeng som Fleksnes hade sagt. Smidig som man är så lyckas man susa förbi avfarten till den manuella betalstationen så efter att bilen blivit automatiskt registrerad av kameror så gick färden vidare (tänkte att jag skulle göra upp räkenskaperna med den Norska staten på hemvägen).
I trakten av Kongsberg blev det en matpaus för att sedan försöka lokalisera ett vandrarhem som jag planerade att bo på natten mellan lördag och söndag. Det gick lätt att hitta och var som väl var inte fullbokat så jag fortsatte glatt mot Rødberg.I Kongsberg kunde man åka Pariserhjul innan nattvarden - det ni!
Väl där så fick man vänta en stund på Norrlandsgrabbarna som befann sig en timme eller två bakom med bussen. När de väl anlände så lastade vi ur bilen och besiktigade den så snart vi kunde för att slippa fixa med det på fredagen. Besiktningen gick bra (om än otroligt långsamt) och efter ännu ett stopp för att anmäla oss så styrdes kosan mot serviceplatsen där vi skulle slå läger med servicebussen som även fungerar som boende.
Slänger in en bild på "hotellet"
Fredagen ägnades åt att rekognosera alla sträckorna två gånger och efter cirka nio timmar i bilen så hade vi avverkat ytterligare 50 mil i de Norska fjällen. Trötta som bara den återvände Patrik och jag till bussen för att käka, dusch och sova någon timme innan det blev dags att fara upp på fjället för ett möte med Ford-teamet på ett ställe som hette Vasstulan (kåk på kalfjäll, typ).
Här möts man av den ena motorsportsikonen efter den andra eller vad sägs om Stig Blomqvist, Per Engseth, Tomas "Gullabo" Jansson samt som lök på laxen info om att Martin Schanche skulle vara med i juryn dagen efter - känn på den kvartetten och man kan nästan förnimma en bränsledoft som sprider sig i rummet.
Vasstulan
Andreas Eriksson (även han en grymt duktig förare) håller i trådarna för cupen och anförde även mötet där det blev en hel del info kring Ford Flexifuel Cup 2008. Trevligt och givande måste jag säga för det är det långt ifrån alla infomöten som kan stoltsera med ett sådant betyg. Direkt efter mötet blev det tre mil nedför fjället igen för att kasta sig i säng och vila så mycket som möjligt inför lördagens prövningar.

Ner, ner, ner - nerför backen ner
Själva tävlingen på lördagen tänker jag inte orda så mycket om här utan ni får läsa om den i tävlingsrapporten som ni hittar HÄR.
Efter tävling så kunde vi hämta ut bilen från uppställningsplatsen strax innan åtta och så fort jag släppt av Patrik där så for jag och Astran skyndsamt mot det tidigare nämnda vandrarhemmet i Kongsberg som låg en tio mil söderöver. En snabb incheckning där följdes av en välbehövlig dusch för att avrundas med att dyka i säng (finns inget som kan få en att sova så gott som efter en hel dag i tävlingsbil).
Kl. 06.00 är det uppstigning igen för att återbörda bilen till Gardermoen. Runt fem grader kallt och klart väder gav fina förutsättningar för den färden och det är riktigt skönt att ge sig ut på vägarna innan folk vaknar och vill vara med och trängas.
Biltullen som jag tänkte vara duktig och betala på hemvägen blev det intet med då betalstationen vid Majorstuen visade sig vara lukket och därmed inte kunde erbjuda en förvirrad svensk någon hjälp så nu får vi hoppas att hyrbilsföretaget inte fetfakturerar mig för detta lilla missöde.
Kl. 10.20 lyfte planet mot Köpenhamn och efter ännu en tågresa över sundet så hämtades bilen ut i Svågertorp för att vid tretiden angöra Karlskrona. Mor bjöd på söndagstek när jag kom till byn igen så det var värt hela resan.
//Henke Bäck
Här får ord anses vara överflödiga...

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan