Lima - ligger inte det i Peru?

Det gör det förvisso, men för den som känner att spanska inte är det språk man behärskar bäst så kan en tur till Lima i Gunde-land vara ett bättre val. Dalmasarna/kullorna är alltid trevliga och det bjuds nästan uteslutande på fina rallyvägar. I år var dock plusgrader och regn något som slet extra hårt på föret, men det kan ju ingen rå för - eller hur!

image67
Isfritt på Helgasjön = inget pimplande i Växjötrakten. IOGT-NTO lär, enligt uppgift, vara nöjda...


Förväntansfull, som man alltid är när man skall fara utanför femtioskyltarna i byn, så hoppade jag in i Anders Holmbergs Toyota buss vid åttatiden på fredagsmorgonen för vidare befordran norröver. En förmån att få åka med dem hela vägen då det kan bli drygt att färdas själv de 67 mil vi har till nordvästra Dalarna. Norgetrippen helgen innan blev en ensam tur då övriga for från Norrland så nu var det extra livat med lite sällskap på färden.


Jimmy och Stoffe fick åka bak, något som Stoffe verkar vara extra nöjd över.


Nåväl, förutom ett tankstopp (med obligatorisk korv i hotdog-bröd) i Växjö och en matpaus i Filipstad så förflöt resan lugnt ända fram till Malung. Där blev det ett shoppingstopp i en lokal matbutik (bananer och energidryck) samt lite bränsle (från en mack strax intill) till Stoffes Ascona B som mår bäst av en slurk V-power morgon, middag och kväll.


När vi svängde ut på 71: an igen så var det endast tre mil kvar till Lima och vi hade gott om tid på oss.

-    Vad f-n var det? Säger Anders, som kör, när ett oljud och vibrationer börjar höras och kännas i bilen.

-    Kändes precis som en punka, fast nu är det precis som om det gick över (hur nu en punktering skulle kunna göra det?). Säger jag allteftersom oljudet minskar i kupén.


Då rycker det till i hela bilen och släpet niger ned på högersidan.
-    Va i h-te! Konstaterar Anders medan släpet bjuder på ett rejält gnistregn i backspegeln.

-    Hjulet lossnade! Fortsätter han medan han försöker få hejd på ekipaget.


När vi väl stannat kunde vi bara konstatera att - jodå! Nog hade hjulet lossnat alltid, centrum på fälgen satt kvar på släpet medan hälften av ekrarna och övriga hjulet med däck och allt hade övergivit sina kamrater i mitten (typ, som när Folkpartiet står och stampar på samma punkt och övriga partier flyr åt varsitt håll).


                                                Havererat hjul till släp...


-    Jaha, då blir det att ringa efter en bärgare så att vi kan få ett nytt hjul. Säger en mindre glad Anders och rotar rätt på ett visitkort med en betydligt gladare bärgningsbil på.


Under tiden som han telefonerar så lufsar Jimmy och jag iväg med varningstriangeln en bit bort på vägen. Där får Jimmy syn på en husvagn i en trädgård och på sådana kan det tydligen sitta Mercafälgar förklarar han. Nu var det tyvärr bara 13"-hjul och fyrbultade fälgar som bodde på den tomten så vi fick knata tillbaka och se hur det gick för Anders och Stoffe.

De hade "opererat bort" kvarvarande fälgdelar med hjälp av muttermaskinen så nu var det bara en ensam bromstrumma som grinade mot oss istället. Allt verkade ha klarat sig så då var det bara en fälg som fattades.

-    Fick tag i en bärgare som ska komma hit med en ny fälg. Upplyser Anders oss.


Så fick det bli och medan vi väntar på bärgningsbilen så stannar det ena rallyekipaget efter det andra (tack till alla er hjälpsamma människor - ingen nämnd, ingen glömd). Vi förklarar att hjälp är på väg och de rullar vidare mot Lima. När bärgaren väl dyker upp så tar han med sig både Anders och det havererade hjulet till en Mercedesverkstad i närheten för att lägga om däcket på en ny fälg och efter cirka en timme så återvänder de med ett friskt hjul. På med det och iväg till anmälan och besiktning som nu efter en och en halvtimme i vägkanten inte hade öppet så mycket längre till.

image66
I förgrunden: Mas i overall som monterar.
I bakgrunden: Bleking i keps som dokumenterar.


Väl där så anmäler sig Stoffe och Jimmy och far sedan igenom besiktningen utan problem. Jag som ska lotsa Patrik Forsberg plockar ut alla handlingar i anmälan och sätter mig sedan för att gå igenom dem.

Patrik som kör själv ifrån Storuman ner till Lima har även han stött på patrull under färden. Problemet bestod i ett punkterat hjul på släpet och eftersom reservhjulet låg hemma i garaget och vilade upp sig så fick han köra två mil på fälgen för att ta sig till en mack där han kunde köpa ett nytt däck. Detta missöde gjorde att han under inga omständigheter skulle hinna till besiktningen på fredagskvällen - så det fick vi fixa på lördagsmorgon istället.


Efter det att Stoffe och Jimmy var klara for vi till huset där vi skulle bo och inkvarterade oss tillsammans med Mattias Bengtsson från Ryds MK och hans team. Ett riktigt glatt gäng som för helgen var förstärkt med min teamkamrat från Kräbbleboda Rallyteam - Hasse Johansson (veteranen, som SVT uttryckte sig häromåret - då var Hasse runt 25).

Benke och Co skulle rasta sin riskokare på snö för första gången och då bilen är vit till färgen kunde inga avåkningar accepteras för då kunde "dyrgripen" försvinna i snön och vara förlorad fram till dess att snösmältningen gjort sitt :-). Nu skötte sig grabbarna så de kom runt i tävlingen med bilen välbehållen - bra gjort!


Strax efter midnatt så ramlade Patrik in och det blev dags för lite efterlängtad sömn. God natt!


Här bodde jag och Patrik


Siv och Urban som förestår boendet vi inkvarterat oss i bjöd på en utmärkt frukost. Den enda som hade det lite besvärligt var Patrik som försökte förstå vad skåningarna sa och samtidigt äta (sådant kräver en simultankapacitet utöver det vanliga :-) ).


Besiktningen gick prima och vi kunde förbereda oss för start. Hur tävlingen gick kan ni läsa om HÄR eller i inlägget nedan.

Vill passa på att tacka Anders samt Benkes och Kurre Ljungs servicepersonal som hjälpte mig och Patrik på servicen - utan er hade vi nog inte hunnit med allt då tiden för service var rätt knapp mellan sträckorna. Nu hann vi ju smörja i oss både bananer och choklad mellan varven - så tack och bock! Tråkigt dock för Stoffe och Jimmy som fick kasta in handduken efter SS 2 då kopplingen på Båpeln inte ville vara med längre, det är aldrig roligt att inte få visa vad man kan åstadkomma innan grejerna havererar.


Patrik och jag var inte i mål förrän strax före sju på kvällen och innan prisutdelningen var avklarad och bilen lastad så var klockan närmare nio. Väl tillbaka på boendet så tog Patrik en tur i duschen innan han satte sig i bilen och for hem till Lappland igen. Själv tog jag faktiskt en bärs innan jag också hoppade in i duschen. Anders och Stoffe gick till granngården och tvingade :-) till sig lite korvgryta medan Jimmy och jag slappade på soffan.


                                          Ekipaget


Efter en god natts sömn och ännu en rejäl frukost var det dags att åter styra kosan mot Blekinge. Jag tog det första körpasset ner till Mariestad och efter ett matuppehåll där så tog Anders över spakarna. Jimmy körde sedan från Växjö och vi angjorde familjen Holmbergs residens strax utanför Jämjö vid sjutiden på aftonen. Slängde packningen och mig själv i sportbilen jag äger och for hemåt.


Tack alla som jag delat boende med under helgen och ett stort tack till Stoffe Holmberg Motorsport för skjutsen - vi syns i Trelleborg i början av april för då skall Rickie Borgström och jag visa hur man spakar 940 bland åkrarna. Ha det bra fram till dess!


//Henke Bäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.