Tävlingsrapport ICA-Varvloppet
Förare: Patrik Forsberg, Storuman SK
Förarklass: B-förare
Bil: Ford Fiesta ST Flexifuel
Bilklass: 2wd
Ett litet foto på tävlingsredskapet som skulle användas för dagens äventyr:

SS 1 Ekebacka 5,72 km Tid på SS: 4.05,0 min
Mycket svårt att hitta bromspunkter då sträckan går över åkrar och fält utan några referenspunkter. Ett missat vägskäl på slutet kostar några sekunder så tävlingen kunde ha börjat bättre.
SS 2 Bryne 9,78 km Tid på SS: 6.35,4 min
Tävlingens längsta sträcka var en smålurig historia som även den gick över fält men även igenom en del skogspartier. Nu går det lite bättre men det är ännu inte godkänt - vi skall kunna bättre än vad vi hittills presterat. Patrik tycker att det är svårt att få något flyt i körningen.
SS 3 Kohagen 4,50 km Tid på SS: 2.47,8 min
Lite mer skog på denna sträcka. Vet inte om det är träden som gör skillnaden, men nu funkar allt bättre och vi får en hygglig tid på sträckan.
SERVICE - Micke och Kennet kollar om allt är som det ska då Patrik tycker att bilen tenderar att dra lite åt höger på transporten från SS3 in till service. Allt är dock ok och jag och Patrik slänger i oss lite mat.
SS 4 Åsen 6,72 km Tid på SS: 4.06,1 min
Förutom lite terrängkörning på en åker efter en hårnål som vi kom lite väl fort in i så lyckas vi bra och får en fin tid jämfört med konkurrenterna i klassen - förutom Calle Ward och Björn Nilsson som vi i ärlighetens namn inte ens varit i närheten av under dagen. De har bråttom de pôjkera.
SS 5 Kyrkås 6,58 km Tid på SS: 4.29,0 min
Mycket bra körning fram till målböjen som är en vinkel runt en lada. Här kommer vi alldeles för fort in i kurvan, bilen glider ut i ett spår som blivit uppkört i yttern och när höger framhjul slår i hårt mot den lilla jordvall som uppstått så bär det sig inte bättre än att vi tappar drivningen på höger fram.
Då det bara är runt 30 meter kvar till målskyltarna så haltar vi ändå in på en bra sträcktid (t.o.m. före Calle och Björn så man får väl misstänka att de haft något strul inne på sträckan).
Förhoppningen är att drivaxeln bara "glidit" ur växellådan och att man i så fall kan skjuta tillbaks den in igen. Patrik bränner sig på bromsskivan och på varma delar runt växellådan men vägrar ge sig för det. Först när han tvingats konstatera att drivaxeln är av inne i lådan så är det bara att inse fakta - nu är denna tävling över för vår del.
Backmans foto lyckades fånga ögonblicket då drivaxeln gav upp. Deras hemsida hittar ni HÄR (klicka på ICA-Varvloppet och spana efter Patrik Forsberg i en Ford Fiesta modell jordfräs).
Summering: Patrik har åkt bra i vinter och ligger därmed bra till i Supercupen som denna tävling ingick i. Efter fem sträckor så låg vi på en femte plats i klassen (av 33 startande) och hade bara två sekunder upp till fjärdeplatsen. Det fanns m.a.o. goda förutsättningar att få med sig en bra poängskörd hem till Norrland igen.
Av detta blev det dock intet. Men, det är bara att bryta ihop och komma igen - kan man inte hantera motgångar är rally fel sport att ägna sig åt.
Puttes lilla buss som ofta får rulla långt för att ta sig till tävlingarna (utmäkt vagn att ligga och snarka i).

Personligen så siktar jag framåt mot kommande helg då det är dags för rally hör hemma i Karlskrona. Rickie och jag ska försöka få med oss ett gäng DM-poäng från den tävlingen. Är ni sugna på att ge er ut och kika så är det faktiskt så att tävlingen ingår i SM, så det kan bli sevärd bilåka på lördag.
//Henke Bäck

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan