Svenska Rallyt

Här kommer som utlovats en liten(?) rapport från årets Svenska Rally, en tillställning där temperaturen tyvärr ställde till det ordentligt för arrangörerna men som ändå var riktigt skôj att kika på - brutalladd är bara förnamnet på den körning som toppåkarna i VM presterar.


Latvala på väg in i tidskontrollen på travbanan - ser ut att gå i 200 knyck men så är inte fallet - ännu, bör väl tilläggas





Vi for från ett snöfritt Blekinge på torsdag förmiddag vid tiotiden och första stoppet (förutom en pissepaus strax söder om Skövde) blev i samband med käk och bolagsbesök (även känt som apoteket Röda Näsan) i Gullspång.


Efter ännu ett stopp på Värmlandsrasta där rallypass inhandlades så tog vi sikte på Karlstad och torsdagskvällens Super Special Stage som skulle åkas på Färjestadstravet. Tyvärr var det i princip snöfritt även i Karlstad så den sträckan fick åkas på halvfruset grus istället, men det funkade det med. Petter Solberg vann sträckan och jag tror att det var den enda sträcksegern för honom på hela tävlingen.


Polaren Ola funderar på om han stängde av strykjärnet innan han åkte hemifrån - han älskar att stryka :-)



Efter SSS: en så gick resan vid tiotiden vidare mot Mallbacken utanför Lysvik där vi skulle inkvartera oss under tre nätter. Kusinen med kompisar från Stockholm fanns redan på plats och tog emot oss (läs min stereo) med öppna armar.

Glad kusin på rally


Frukost vid halvåtta på fredagsmorgonen och därefter en kortare bilresa till SS 3 Bjälverud som även går under namnet soptunna då Stig Blomkvist på denna sträcka lär ha mördat ett sådant kärl med sin SAAB någon gång i forntiden.

Vi valde en publikplats så att vi såg bilarna komma ut ur skogen för att sedan accelerera på en raka med en fullvänster och sedan en inbromsning innan den berömda målruschen.

Lite rakt kanske men bra fart på vagnarna när de passerade oss. Toppåkarna bromsade knappt någonting innan de försvann ner mot målet och sådan åkning imponerar alltid - bara vräk in skrotet och gasa = bålfränt!


Karle håller eventuell kyla i schack med "glykolmetoden" :-)




Bjälverud gick även som SS 6 så vi stannade kvar på sträckan och kikade på bilarna när de gick in i kurvkombinationen över mål. Även denna gång hårt ladd av toppen medan de som startade längre ner i fältet i regel tog det lite lugnare.


Maggan funderar på hur nära kurvan man kan vara utan att behöva bromsa - riktigt nära verkar funka





Efter denna sträcka for vi till Sunne för att handla käk som vi sedan tillagade hemma på boendet i Mallbacken. Spaghetti och köttfärssås blev det ifall ni undrar (smakade gott efter en dag i backen).


Efter frukost på lördag morgon så gick färden till SS 11 Vargåsen 1 och en publikplats i den lilla byn Ransbysätter som förutom några röda stugor bjuder på ett hårnåls-vägbyte med bra publikplatser både före och efter. För underhållningen svarade några förare som bromsade på sig i vägskälet samt även en Patrik Flodin som gav upp för dagen i samma vägskäl. Han valde att köra rakt fram här och avbryta då bilen efter snövalls- och skogsbesök tidigare på dagen inte mådde vidare bra längre (synd då Patrik hade börjat sätta upp en ordentlig fart och plockade in tid på Patrik Sandell och en näve finnar i sin klass).



Damer iförda en Subaru av senaste snitt - här förevigade i utgången av vägskälet i Ransbysätter


SS 14 var även den Vargåsensträckan men denna runda hade vi förflyttat oss till rallyts populäraste publikplats - Colins Crest. Mycket folk på den plats där Skotten en gång hoppade jävligt långt och en annan gång väldigt snett, runt 6000 personer brukar samlas där så det är inte direkt tomt i skogen.


En Stobart-ford har precis tagit mark efter hoppet på Colins Crest





Då tävlingsledningen på grund av det milda vädret tvingats ställa in en sträcka under dagen samt tyvärr också hela den SM-tävling som skulle köras under lördagen och söndagen så kom vi hem från skogen tidigare än beräknat. Jonas "Runken" Åkesson hade gjort en utmärkt korv stroganoff och efter den blev det bastu med öl och mycket ljug på bänkraderna. Som grädde på moset kikade vi även på ett rallysammandrag innan det blev läggdags för trötta rallyentusiaster.


Förste stroganoff-kock J.Åkesson, för tillfället iförd försök till skägg samt mössa & örluron





Söndagen blev inte alls som vi hade planerat då den sträcka vi hade tänkt titta på under förmiddagen, Ullen 2, blivit struken på grund av blidvädret i Värmlandsskogarna. Nu var goda råd dyra och några ur gänget valde att vända hemåt via Karlstad. Vi (dvs. Jag, Karle, Jonas och Stina) samt bilen från Stockholm med kusinen, Maggan och Tjarin åkte till Hagfors för att titta på servicen där samt kanske även hinna med SS 19 - Lesjöfors 2. Det uppehåll som blev p.g.a. att Ullen 2 strukits inföll dock tyvärr innan servicen och inte i direkt anslutning efter som vi hade hoppats, detta gjorde att tiden inte räckte till och vi struntade i Lesjöforssträckan för att fara hemåt istället.


Henning Solberg är nöjd ty hans bil är lagad efter att ha kelat lite med ett broräcke på lördagen. Nu är dock Henning och co-driver Cato Menkerud på hugget igen - de vinner alla sträckor på söndagen




Omplåstrad Focus tillhörande den äldre av bröderna Solberg





En matrast i Mullsjö samt ett våldsamt :-) uttag i en pengamaskin i Vrigstad blev de enda stoppen på hemvägen och strax efter halvåtta på söndagskvällen var man hemma i Kallekrona igen (så tidigt har vi nog aldrig varit hemma tidigare).


Avslutningsvis kan man bara beklaga att vädret blev som det blev och SM-åkarna inte kunde köra sin del av tävlingen - det hade varit roligt att se Grupp H-vagnarna yla fram i skogarna. Vi hade hursomhelst roligt i alla fall och jag lyfter på hatten och gratulerar helgens segrare - Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila som i sin Ford Focus imponerade stort hela tävlingen igenom - riktigt bra kört av den unge finnen med bisittare.


Vi slänger in en suddig bild på segrarekipaget


Ja, finnarna vinner i Sverige som vanligt men det gör ingenting när de bjuder på sån bilåka som i helgen. 2009 blir det ingen VM-tävling i Sverige för då är det Norrmännen som får förtroendet att bjuda på vintertävling. Blir det ingen resa till Norge så återkommer jag till Svenska Rallyt 2010 (är man riktigt snäll och äter sin gröt så kanske man kan få åka den tävlingen - vad tror ni Malcolm Wilson säger om det?).


Ha det!


//Henke Bäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.