Tävlingsrapport Snapphanerallyt
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc
SS 1 Röshult 8,22 km Tid på SS: -.--,- min
Dagen inleds tyvärr med en olycka inne på den första specialsträckan. Dick Wicksell och Niklas Fransson från SMK Uppsala i en Subaru Impreza WRC går av vägen i 130 km/h in i ett träd. Bilen blir ordentligt slagen och enligt uppgift ska Dicks ena lunga ha kollapsat. Även Niklas klagar över smärtor i bröstet och han förs då naturligtvis också till sjukhus. Upsala Nya Tidning skriver om krashen HÄR.
Tävlingsledningen beslutar av förklarliga skäl att sträckan skall strykas då ambulans och räddningstjänst måste få den tid de behöver för att hjälpa besättningen på ett så bra sätt som bara är möjligt.
Dick och Niklas tillhör Sverigeeliten i rally och kör mycket sällan av vägen - men när sådana olyckor väl sker så är hastigheten i regel väldigt hög och då tar smällarna hårt. Nu håller hela rallysverige tummarna för att de ska repa sig så snabbt som möjligt och kunna återkomma till skogen inom en snar framtid. Rallysporten behöver människor som Dick och Niklas i startlistorna för att publiken ska få uppleva den häftiga körning som de brukar bjuda på.
Krya på er grabbar!
SS 2 Hissmossa 13,76 km Tid på SS: 9.14,3 min
De senaste tävlingarna så har vi inlett riktigt sömnigt på den första specialsträckan. Denna dag kom vi med anledning av högt startnummer och olyckan på SS 1 inte till start på SS 2 förrän strax innan klockan fyra på eftermiddagen - så här kunde man inte skylla på någon morgontrötthet.
Vi lyckas vakna till med en gång och tar en sträckseger i klassen med 9,8 sekunders marginal ner till Ola Schönström och Camilla Engfelt från Arlövs MC i en Volvo 740.
SERVICE 1 - Rickie skickar iväg mams Camilla för att låna spett och kofot av Fredrik Hellman från Hästveda FRC (tack för lånet Fredrik) och när verktygen (redskapen?) väl finns på plats så går han lös på generatorn som inte riktigt vill sitta fast. Det visar sig att bulten som håller generatorn är av men Rickie lyckas efter lite micklande hjälpligt fixa till det problemet. I med lite soppa i tanken och sedan vidare mot SS 3.
SS 3 Kampholma 9,03 km Tid på SS: 5.29,5 min
Klassisk sträcka där det bitvis går mycket fort inne i skogen. Vi hade nästan 100 km/h i snitthastighet på sträckan - med en Volvo Original! Då kan ni föreställa er hur fort det går med de trimmade vagnarna. Håll i hatten säger jag bara!
Vi kniper ännu en sträckseger. Denna gång är Arlövs-Volvon distanserad med 8,5 sekunder.
SS 4 Hovdala 16,26 km Tid på SS: 9.40,7 min
Skjutfält = ännu högre snitthastighet (100,8 km/h om vi ska vara exakta). Tidigare nämnda problem med generatorinfästningen återkommer och gör att remmen till styrservon inte håller sig så spänd som den skall vara. Resultatet av det blir att styrservon inte riktigt vill funka hundraprocentigt hela tiden. Detta gör i sin tur att Rickie inte lyckas hålla sig helt fokuserad hela sträckan igenom. Bitvis har han mycket svårt att ta till sig det jag läser och det resulterar i att vi bromsar in kraftigt på en del märkliga ställen och sådant är ju aldrig bra rent tidsmässigt. Till detta lägger vi lite dikeskörning efter ett vägskäl med gatstensbeläggning (halt som f-n), men den lilla missen kostade inte så mycket tid.
Det blir hursomhelst ändå en sträckseger med 14,4 sekunder tillgodo på Magnus Larsson och Per Nilsson från SMK Hörby, även de i en Volvo 940.
På väg in till slutmålet upptäcker vi att höger framhjul börjar tappa luft. Vi hinner dock stanna och skifta hjul innan vi måste vara i tidkontrollen vid målet. Kan inte tänka mig att den punkteringen kostade oss någon tid inne på SS 4 eftersom vi inte upptäckte den förrän efter 4 kilometers tranportsträcka.
Totaltid: 24.24,5 min
Summering: Seger i klassen med 34,5 sekunders marginal till Schönström/Engfelt, på tredje plats hittar vi Larsson/Nilsson 59,3 sekunder efter. I DM, som denna tävling ingick i, åker vi som ni kanske redan vet även mot A-förarna i Volvo Original och denna dag fick se oss slagna av två av de ekipagen vilket gör att det "endast" blir 8 nya DM-poäng - vi behåller dock vår andraplats i tabellen (tre tävlingar återstår).
Nästa helg (6/9) är det dags för nästa deltävling i Sverigeserien. Det är Wäxjö MS som inbjuder till smått klassiska Dackefejden (brukar vara helt fantastiska vägar att tävla på), så är ni sugna på lite finfin rallyåka får ni bege er till Kronobergs län nu på lördag - vi syns kanske då.
Ha det gott!
//Henke Bäck
PS. Måste få lov att bli lite nostalgisk, KSA 789 min första bil som jag köpte när jag precis hade fått körkort dök upp på serviceplatsen i Hässleholm. Den vagnens öde beseglades en junikväll 1996 då jag med Lars-Olof Adolfsson som mindre nöjd passagerare (miss)lyckades med konststycket att rulla pärlan på en grusväg strax väster om Mattis Olssons föräldragård i Strömsberg (eller Idehult om vi ska vara riktigt noggranna - och det ska vi naturligtvis).
Min kära vagn blev väldigt knölig så efter en tid under en pressening på tomten så rullades den bort till Per-Ola Chronvall för att byggas om till rallybil. Efter att P-O och jag tävlat med den i klass ekonomi säsongen -98 och -99 så såldes den till Jonas Åkesson som även han tävlade framgångsrikt med den innan han sålde den vidare till Alex Åkesson, Gullabo RC. När Alex sålde den vidare för några år sedan så tappade jag kollen på var bilen befann sig.
Till min stora glädje så är den fortfarande i bruk och nu spakas den av Mikael Johansson och Bo Strandling från Fjärås MK - ta väl hand om damen grabbar (vi får hoppas de lyckas hålla henne på hjulen längre än vad jag förmådde). DS.
Grattis till segern och lycka till i Växjö!
Hej Henke!
Alltid nykter :) Riktigt kul att sätta sig i skolbänken som en duktig pojk igen. Ska nog ta med äpple till fröken också =)
Hur är det på jobbet nu då? fullt ös som vanligt eller?
Ha det gott Henke!
Försöker un-borka förstasidan...
Meh
GAH! Amatörer... (inte ni alltså)
Hej
jag har din gamla bil nu
MVH

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan