Tävlingsrapport Götenerundan

Förare: Rickie Borgström

Förarklass: B-förare

Bil: Volvo 940

Bilklass: Volvo Original


SS 1 Trestena 11,80 km                                               Tid på SS: 8.03,9 min

Snabb och bred väg var tydligen inte något för oss att börja dagen med. Sträckan gick förvisso bättre och bättre - men för mycket fegande inledningsvis gör att Tomas Grönberg och Gunnar Lundin från Emådalens MK i en Volvo 740 piskar oss med 5,9 sekunder efter en dryg mils körning.

Riktigt trött inledning av oss - tyvärr!


SS 2 Bränningsholm 10,00 km                                     Tid på SS: 6.51,8 min

Nu går det bra mycket bättre men det där sista lilla påslaget vill ännu inte infinna sig. Helt OK tid på sträckan då Grönberg/Lundin endast är 1 tiondel före oss.

  

SERVICE - Det enda som behövs är lite bränsle i kärran, sedan är vi på rull igen. Vi har ju 6 sekunder blankt att jaga in på Emådals-Volvon. Även Johan och Sandra Ydrefalk från Laxå MK är för oss i sammandraget - de har cirka 2 sekunder upp ledarna.


SS 3 Binneberg 7,67 km                                               Tid på SS: 4.47,6 min

Nu jädrar anåda skulle här jagas tid. Rickie gör en klockren sträcka och vi kan till vår glädje konstatera att vi är 4,9 sekunder snabbare än Grönberg/Lundin på SS 3. Vår tid hade även räckt till en topplacering bland A-förarna på sträckan så visst var det grym bilåkning han bjöd på Borgström-pojken (INCAR från sträckan hittar ni HÄR).

  

SS 4 Stora Ek 4,18 km                                                  Tid på SS: 2.24,5 min

Den kortaste sträckan för dagen kom att avgöra mycket i kampen om pallplatserna denna dag. Nu var vi endast 1,1 sekunder efter ledarna och hade lyckats passera paret Ydrefalk i resultatlistan. Rickie var övertygad om att det skulle gå att jaga in tiden till 740:n framför och gärna lite till på dessa 4 kilometer.


Med endast en dryg kilometer kvar på sträckan så tappar vi spåret i en förhållandevis snabb högerkurva. Detta får till följd att vänster bak far ned i diket och farten (som fortfarande är hög) gör att efterföljande vänsterkurva blir för svår för oss. Bilen far över vägen och ned i diket på högersidan - så pass långt att endast vänster framhjul är kvar på vägen.

I detta läge så åker vi med full sladd i diket och både Rickie och jag är helt övertygade om att vi ska rulla bilen ordentligt. Då hugger något tag bakom höger bakhjul, sliter bort ljuddämparen och gör att nosen hamnar sånär i färdriktningen igen - ingen rullning, bara en ljuddämpare och 5 sekunder fattigare.


När man råkar ut för sådana här kriser så är det oerhört viktigt att man snabbt kan koncentrera sig igen - annars är det lätt att man kör av vägen i nästkommande kurva/kurvor. Det visar sig inte vara något problem denna gång för publiken står och vinkar ned oss i svängen efter -en annan bil har åkt av och står dumt till, det är därför de vill att vi ska slå av på farten.


När vi kommer runt en högerkurva en bit bort så ser vi att det inte är vilka som helst som har åkt av. Herrar Grönberg/Lundin har hittat ett rejält dike att parkera sin 740 i. Visserligen är Volvo kända för sina "traktorbilar" men det diket är för djupt även för en terrängvagn som Volvo 740. Besättningen är oskadd (det var ingen hård smäll), kommer upp ur diket igen men förlorar runt 8 minuter - deras dag är m.a.o. förstörd.


Vet inte om Ydrefalkarna också hade problem på sträckan - de delar hursomhelst sträcksegern i klassen med oss, något vi får vara riktigt nöjda med efter två dikesbesök.


SS 5 Brännebrona 6,00 km                                           Tid på SS: 4.20,2 min

När vi står på startlinjen på den sista sträckan vet vi hur mycket Grönberg/Lundin tappat och att vi kommer att överta ledningen i Sverigeserien om vi bara tar bilen i mål. Det enda orosmomentet är att bilen inte går som den skall. Motorer kräver motstånd på avgassidan och då vi skickat den bakre ljuddämparen till skogs så är det ingen vidare ork i grejerna - den dånar dock något helt förskräckligt.


Vad vi däremot inte har koll på är att Ydrefalks endast är 5 tiondelar efter oss i resultatlistan inför den sista specialen. Det är kanske iofs bra då ett våldsamt laddande med en bil som inte går ordentligt är något som man absolut bör avstå från att ge sig in på.


Laxå-Volvon är en sekund före oss på sträckan och kniper därmed segern med 5 tiondelar tillgodo på oss. Grattis Johan och Sandra - bra spakat och läst.

                     

Totaltid: 26.28,0 min

  

Summering: Idag förlorade vi tävlingen p.g.a. en slö inledning och lite äventyr i dikena på den fjärde sträckan. Vi får efter den enorma krisen på SS 4 ändå vara nöjda med att vi överhuvudtaget tog oss i mål idag. Att dessutom Tomas Grönberg och Gunnar Lundin som ledde Sverigeserien inför denna tävling endast kammar hem 14 poäng mot våra 27 gör onekligen vår tillvaro lite ljusare. Två tävlingar återstår dock - allt kan och kommer förmodligen att hända innan vi kan sammanfatta årets mästerskap.


På vägen hem muttrar Rickie något om att "Hellre en bra plats i skogen än en dålig plats i resultatlistan".


Det må så vara men följande fakta kvarstår:

I nuläget är vi för första gången i år uppe i ledning i Sverigeserien för B-förare och det kan vi inte vara missnöjda med. Serien som är ett inofficiellt SM för Volvo Original-bilar åks över hela landet och tävlingen i Götene var den fjärde av sammanlagt sex deltävlingar.

Rickie som vann C-förarklassen i denna serie 2007 har höga förväntningar på sig även i år (härav muttrandet kanske?) men det går allt bättre och bättre för oss i serien som vi inledde med en dålig placering i Vännäs och efter det en avåkning i Ljungby.


Nästa tävling för Rickie och mig blir Snapphanerallyt i Hässleholm den 30: e augusti. Då är det DM som gäller och där blir det förhoppningsvis en hård kamp mot nu DM-ledande Anders Strömbeck och Björn Larsson.

Se oss gärna då - det kan bli bra ladd.


Ha det!


//Henke Bäck


PS. Ett stort tack till den vänliga själ som tog med sig ljuddämparen in från SS 4 och lade den vid vår servicebil. Fantastiskt att se att det fortfarande finns bra människor i världen. Ännu en gång ett stort tack! DS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.