Vad händer då???
Jo - det ska jag tala om...
Helgen som gick var jag och ett bra gäng polare i Vetlanda på bilspeedway. Var första gången jag bevittnade denna tävlingsform och jag måste säga att det var riktigt skôj. Tät racing och mycket plåtskrynklande roade den församlade publiken (över 2000 åskådare = bra stämning).
Hmm, sex bilar där man vanligtvis skickar iväg fyra motorcyklar - lär bli trångt det här...
Polaren Karle spakade sin SAAB till en seger i B-finalen. Han blev tyvärr bortlottad från A-finalen men segern i B visade att det inte var en tillfällighet att han var nära den stora finalen.

Var det inte den vagnen Eklund åkte Pikes Peak med?
Det var det nog - kan iofs ha fel men vadå?
Farbror Karle (i mitten) fick med sig en ny pokal till skrythyllan. Det gröna han har i andra näven fick hans ömma moder ta hand om (heter det sallad?)...
Fullt ös utanför fönstret just nu - det är som traditionen bjuder Lövmarknad i Karlskrona varje år dagen innan midsommarafton. Det upphör aldrig att förvåna mig hur mycket folk man kan pressa in på torget med omnejd. Lär vara full fart hela dagen och kvällen samt även en bit in på natten.

Klockan är 08.20 på morgonen och allt är lugnt...
...och så blev klockan 14.20. Var kommer allt folk ifrån?
Midsommar hade jag tänkt fira ute i Stockholms skärgård men en stygg bensinräkning på nästan 4000 bagare fick mig på andra tankar. Hade inte blivit mycket annat gjort i sommar om man lagt alla pengar på en tripp till Sandhamn. Så nu blir det till att fira inom kommungränsen istället - har några bekanta som hyr en gård i skogarna norr om byn, det kan bli riktigt roligt där med så nu längtar man lite till morgondagen.
Finns risk att Bill & Bull (här förevigade på bilspeedwayfestivalen) dyker upp bland sillburkarna imorgon. Skitbra sa Bill - brakskit sa Bull...
Kan även bli så att "den gamle charmören" tittar förbi för att nedlägga en hind eller två. Här syns han vid vattenhålet där en ung gasell precis har fastnat i hans nät :-)
Avslutningsvis så vill jag önska er alla en trevlig midsommar - ta det lugnt så hörs vi framöver!
//Henke Bäck
Tävlingsrapport Karlskronapokalen
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc
SS 1 Skillingsmåla 6,88 km Tid på SS: 4.35,3 min
En mycket varm och torr dag gjorde att det fanns risk för att dammet skulle ligga kvar i luften inne på sträckorna. Annat som oroade lite var uppgifter om massavåkningar inne på SS 1, men det var bara att ta tjuren vid hornen och ge sig i kast med den första sträckan.
Efter en stunds väntande i TK-kön så gav vi oss iväg - körning och läsning funkade fint med en gång och vi tog oss i mål som snabbaste ekipage i klassen med 4,8 sekunder tillgodo på Martin Eriksson och Anders Karlsson från Gullabo RC som gick in som tvåa.
SS 2 Hermansmåla 6,14 km Tid på SS: 4.36,8 min
På denna sträcka är det oerhört viktigt att man får till ett bra tempo med en gång. Vägen är grymt krokig och det bor stygga stenar i varje dike - minsta lilla överladd gör att man tappar tid och/eller framvagnsdetaljer.
Rickie hanterar dock denna utmaning med bravur och smiter fint igenom alla bökiga passager.
Sträckseger med 7,5 sekunders marginal före Anders Hjälmeby och Roger Sixtensson från Skillingaryds MK/Vetlanda RRC. Delad fjärdeplats totalt på SS 2 av alla som åkte DM-tävlingen skvallrar om en väl genomförd sträcka.
SS 3 Skärsjön 6,03 km Tid på SS: 4.30,7 min
Befarade problem med damm uteblev (som väl var) på SS 1 och SS 2, men här på den tredje sträckan var det genast betydligt dammigare.
Halvbökig sträcka med svängar som aldrig vill ta slut - vi klarade alla utom en där vi drev ut i en vänstertvåa. Givetvis så står Thorleif Olsson från motorsport4sale där och förevigar det lilla naturbesöket (hans reportage hittar ni HÄR) så nu finns det bildbevis på den incidenten.
Det går trots ovanstående bra på denna SS och vi tar ännu en sträckseger med 2,7 sekunder tillgodo på Hjälmeby/Sixtensson.
SERVICE - Inga problem med bilen. Den lilla dikeskänningen på SS 3 tog inget på bilen och resultatlistan berättar att vi leder klassen med 20 sekunder. Det enda som behövdes var bränsle i både bil och besättning innan vi fortsatte vår färd mot SS 4.
SS 4 Viö 10,20 km Tid på SS: 7.15,9 min
Tävlingens längsta sträcka innehöll ett asfaltparti på mitten och riktigt roliga grusavsnitt på övriga delarna. När delar av denna sträcka gick på andra hållet förra året så passade Rickie på att rulla sin 240 med mams Camilla som olycklig bisittare - några sådana äventyr hade vi inte tid med idag så nu blev det till att hålla vagnen på hjulen.
Förutom lite förlängningssladdar vid en bro på asfaltpartiet och lite dribbel i läsningen strax innan mål så tycker jag att vi skötte oss bra på sträckan - och mycket riktigt kunde vi tillgodoräkna oss ytterligare en sträckseger. Denna gång var dock Hjälmeby/Sixtensson endast 0,9 sekunder efter.
SS 5 Granemåla 7,00 km Tid på SS: 4.13,2 min
Nu blir det ändring på vägkaraktären. Det bor fortfarande gott om sten i kanterna men denna sträcka är snabb till mycket snabbt med ett vägavsnitt á la Finland från mitten av sträckan och in mot mål.
Bra tempo i körningen och snabbt rabblande i högerstolen fixade till en sträckseger med 3,5 sekunder tillgodo på Skillingaryds-Volvon.
SS 6 Larum 5,40 km Tid på SS: 3.58,3 min
Nu blev det krokigare igen - åtminstone första halvan av denna sträcka. Rickie har svårt att hitta någon bra rytm i åkningen här inne och jag är nära att bli ordentligt sen i läsningen inför ett parti med 2-böjar innan vi går ut på det lite snabbare partiet av sträckan.
Helt klart sämst genomförda sträckan för dagen av oss. Tiden räcker hursomhelst ändå till sträckseger med 3,4 sekunders marginal ner till Fredrik Hellman och Fredrik Strömberg från Hästveda som delar andraplatsen på SS 6 med firma Eriksson/Karlsson från Gullabo RC.
Totaltid: 29.10,2 min
Summering: Klasseger med 29,8 sekunders marginal till Anders Hjälmeby och Roger Sixtensson från Skillingaryd/Vetlanda. Trea blir de båda Fredrikarna från Hästveda (Hellman och Strömberg), de är ytterligare 18,6 sekunder efter.
Körningen under dagen räcker också till att slå alla A-förarna i vår klass, dock inte med mer än 0,9 sekunder tillgodo på Magnus Johansson och Jonas Bergman från Älmhults MK som fortsätter med den fina körning de fick till i Sydrallyt för ett par veckor sedan.
Vår tid räcker dessutom till en niondeplats totalt(!) av de 108 som startade i de båda DM-tävlingarna för Södra respektive Smålands Bilsportförbund - så nog är vi nöjda alltid!
Det är alltid ordentligt nervöst att åka hemmatävling - denna gång kändes det förvisso lite bättre eftersom chauffören inte är från trakten (då uteblir oftast det idiotladd som annars lätt kan uppstå när man vill lite för mycket på hemmaplan).
Mycket mogen och väl avvägd körning av Rickie på de erkänt svåra vägarna norr om Karlskrona borgade för en fullpoängare i DM-sammanhang. Nu blickar vi framåt mot nästa tävling i Sverigeserien i Volvo Original som kommer att gå av stapeln i trakterna av Herrljunga den 26: e juli.
För att inte vara alltför rattrostiga då så ska vi ta och göra ett gästspel i Smålands DM två veckor tidigare - närmare bestämt den 12: e juli då Emådalens MK arrangerar Rojarundan i skogarna runt Fagerhult.
Ha det gott så hörs och syns vi!
//Henke Bäck
Sponsordag
Rickie är ute och lågflyger en stund
Söndagen ägnades åt sponsordag i Millebygden utanför Älmhult. Rickie, hans bror Robin samt även deras far Bengt hade dragit dit sina bilar, så där var inte mindre än tre Kräbbleboda VOC: are på plats i skogen.
Mamma Camilla Borgström hade fixat mumsigt käk och alla såg ut att trivas alldeles utmärkt mellan varven i bilarna.
Jag och Hasse Johansson (precis - det är veteranen jag pratar om) får vårt behov av en dos rallyåka påfyllt med jämna mellanrum så vi tog med oss kameran och ställde oss för att kika lite istället. Det var riktigt dammigt men det var i alla fall varmt och skönt i skogen.
Här kommer en radda bilder från söndagens evenemang:
//Henke Bäck
PS. Efter hot om våld från mina vänner(?) LH och 3G så är jag härtill nödd och tvungen att publicera en bild på den plats som för dem är den heligaste på jorden (det var här det började). DS.
Tävlingsrapport ICA-Varvloppet
Förare: Patrik Forsberg, Storuman SK
Förarklass: B-förare
Bil: Ford Fiesta ST Flexifuel
Bilklass: 2wd
Ett litet foto på tävlingsredskapet som skulle användas för dagens äventyr:

SS 1 Ekebacka 5,72 km Tid på SS: 4.05,0 min
Mycket svårt att hitta bromspunkter då sträckan går över åkrar och fält utan några referenspunkter. Ett missat vägskäl på slutet kostar några sekunder så tävlingen kunde ha börjat bättre.
SS 2 Bryne 9,78 km Tid på SS: 6.35,4 min
Tävlingens längsta sträcka var en smålurig historia som även den gick över fält men även igenom en del skogspartier. Nu går det lite bättre men det är ännu inte godkänt - vi skall kunna bättre än vad vi hittills presterat. Patrik tycker att det är svårt att få något flyt i körningen.
SS 3 Kohagen 4,50 km Tid på SS: 2.47,8 min
Lite mer skog på denna sträcka. Vet inte om det är träden som gör skillnaden, men nu funkar allt bättre och vi får en hygglig tid på sträckan.
SERVICE - Micke och Kennet kollar om allt är som det ska då Patrik tycker att bilen tenderar att dra lite åt höger på transporten från SS3 in till service. Allt är dock ok och jag och Patrik slänger i oss lite mat.
SS 4 Åsen 6,72 km Tid på SS: 4.06,1 min
Förutom lite terrängkörning på en åker efter en hårnål som vi kom lite väl fort in i så lyckas vi bra och får en fin tid jämfört med konkurrenterna i klassen - förutom Calle Ward och Björn Nilsson som vi i ärlighetens namn inte ens varit i närheten av under dagen. De har bråttom de pôjkera.
SS 5 Kyrkås 6,58 km Tid på SS: 4.29,0 min
Mycket bra körning fram till målböjen som är en vinkel runt en lada. Här kommer vi alldeles för fort in i kurvan, bilen glider ut i ett spår som blivit uppkört i yttern och när höger framhjul slår i hårt mot den lilla jordvall som uppstått så bär det sig inte bättre än att vi tappar drivningen på höger fram.
Då det bara är runt 30 meter kvar till målskyltarna så haltar vi ändå in på en bra sträcktid (t.o.m. före Calle och Björn så man får väl misstänka att de haft något strul inne på sträckan).
Förhoppningen är att drivaxeln bara "glidit" ur växellådan och att man i så fall kan skjuta tillbaks den in igen. Patrik bränner sig på bromsskivan och på varma delar runt växellådan men vägrar ge sig för det. Först när han tvingats konstatera att drivaxeln är av inne i lådan så är det bara att inse fakta - nu är denna tävling över för vår del.
Backmans foto lyckades fånga ögonblicket då drivaxeln gav upp. Deras hemsida hittar ni HÄR (klicka på ICA-Varvloppet och spana efter Patrik Forsberg i en Ford Fiesta modell jordfräs).
Summering: Patrik har åkt bra i vinter och ligger därmed bra till i Supercupen som denna tävling ingick i. Efter fem sträckor så låg vi på en femte plats i klassen (av 33 startande) och hade bara två sekunder upp till fjärdeplatsen. Det fanns m.a.o. goda förutsättningar att få med sig en bra poängskörd hem till Norrland igen.
Av detta blev det dock intet. Men, det är bara att bryta ihop och komma igen - kan man inte hantera motgångar är rally fel sport att ägna sig åt.
Puttes lilla buss som ofta får rulla långt för att ta sig till tävlingarna (utmäkt vagn att ligga och snarka i).

Personligen så siktar jag framåt mot kommande helg då det är dags för rally hör hemma i Karlskrona. Rickie och jag ska försöka få med oss ett gäng DM-poäng från den tävlingen. Är ni sugna på att ge er ut och kika så är det faktiskt så att tävlingen ingår i SM, så det kan bli sevärd bilåka på lördag.
//Henke Bäck