Bland fjäll och lusekoftor

Fredag kväll är kommen och vi befinner oss i trakten av Uvdal i Norge. Efter cirka 40 mil med rekognosering av specialsträckor under dagen så är det imorgon äntligen dags för Numedalsrallyt.
Allt är under kontroll så nu återstår bara en god natts sömn för att ladda batterierna. Återkommer med en tävlingsrapport så fort jag är hemma igen.

//Henke Bäck


Imorgon börjar "fjelleventyret"


Rent och fint

Nu är här sanerat så det räcker - skönt när det är gjort men viken tid det tar att plocka undan papper och annat som man lägger lite här och där.
Det vart ingen sång, ingen dans och inget naket denna helgen heller....
...men musik blev det iallafall då Steffe och Danne från jobbet var här och visade sina färdigheter på Guitar Hero (tv-spel för er som inte känner till det). Inte varje dag man har besök av två fullfjädrade mariachis som underhåller :-) det blev i vilket fall som helst en trevlig kväll som avrundades med en utmärkt norsk film - "Elling". Har ni missat den så rekomenderas den å det varmaste.
image45
Två blivande rockers som verkar vara grymt fokuserade på uppgiften :-)


Appropå Norge så blir det ju som jag tidigare meddelat en resa dit kommande vecka för att åka rally. Patrik som jag skall åka med var i Jämtland igår och "värmde upp" i en tävling som gick i trakterna av Stugun. Fjärdeplats i klassen blev resultatet så det ser ju bra ut inför nästa helg. Nu ska jag ta söndagsledigt med rast/vila på stället.

Ha det!

//Henke Bäck

HelgHelgHelgHelg...

...som inledningsvis kommer innehålla röjning och städning av min lägenhet som huvudaktivitet :-(  men sådant skall göras det med. Sedan får vi se vad det blir - står inte klockan på söndag när jag är klar så finns det kanske en öppning för en lördagskväll med lite sång, lite dans och *host* lite naket???

Nädå, inget sånt - jag är en bra pôjk och håller på mig, sådetså! :-)

Ah, nu blir det bara en massa svammel - jag lägger ned skrivandet till förmån för städningen och återkommer när jag har något mer "matnyttigt" att komma med.

Hejs!

//Henke Bäck


I västerled

Så kom det då, ett definitivt beslut från VOC-staben: Det blir ingen ersättningstävling för den inställda Munkforsrundan, blickarna riktades ett tag mot Jämtland men det blev för knappt med tid för att fixa tillstånd m.m.

Nästa tävling för Rickie och mig blir, som det ser ut nu, Anderslövsrallyt den 5: e april då DM- samt barmarkssäsongen inleds i trakterna kring Trelleborg.


Nu ska ni inte tro att man blir sysslolös nästa helg bara för att tävlingen i Munkfors blev inställd. Patrik Forsberg - min vän från Storuman- stod utan co-driver då hans ordinarie bisittare Mattias Hallqvist skall få tillökning i familjen. Förfrågan gick till mig redan i fredags, men då var tanken fortfarande att Rickie och jag skulle åka i Munkfors, så jag fick lov att tacka nej till det erbjudandet.

När den tävlingen så blev inställd så meddelade jag en lättad Patrik att jag kunde ställa upp och åka med honom helgen vecka 9.


Så nu är siktet inställt på vad som kommer att bli min första utlandsstart - Numedalsrally i skogarna runt Uvdal cirka 20 mil västnordväst om Oslo. Tävlingen är den andra för året i det Norska Mästerskapet och för vår del den andra tävlingen i Ford Flexifuel Cup (Patrik och Mattias körde den första i Anttila i Nordvärmland i början av februari).


Kollade på Numedalsrally hemsida (som ni hittar här) och enligt arrangörerna NMK Nore og Uvdal är det "kjempeforhold med mye snø og flotte rallyveier", där finns även bilder från sträckorna och det ser onekligen kjempebra ut såhär en dryg vecka innan start.

På sidan kan man finna massor med info om tävlingen samt även en länk till rallyradion som skall sända från tävlingen så är det så att ni sitter vid datorn lördagen den 1: a mars och vill lyssna på hur det går för oss och övriga i Norge så hittar ni radiolänken här. Länk till resultatlista när allt är klart framåt lördagskvällen (första bil är i mål strax innan 17) hittar ni här.

Som ni ser finns det goda möjligheter att vara rallysupporter även på distans. Bra va!


Här hemma så händer det inte så mycket, helgen var rätt lugn fram tills söndag eftermiddag då en hel hög med lyckliga Karlskroniter bestämde sig för att fira Kosovos självständighetsförklaring á la VM-guld i hockey med kolonnkörning innehållande mycket tutande och flaggviftning. Roligt att se genuint lyckliga människor en söndag mitt i livet, sådant piggar upp.



Mängder av Kosovoflaggor samt sympatisörer på torget i Staun




La upp en ny länk i menyn till höger, denna gång är det min klubbkamrat tillika skjutjärnsjournalisten Fredrik Frisell med team som förärats en plats bland övriga rallydårar :-)

Ha det!


//Henke Bäck


Då var det tyvärr dags igen...

Munkfors MC meddelar att de ställer in sin tävling "Munkforsrundan" som skulle ha arrangerats den 1: e mars. Orsaken är även denna gång blidväder, vintern har inte varit vad den borde och många tävlingar har blivit flyttade och/eller inställda.

Pratade med Rickie för en stund sedan och enligt honom så jobbar eldsjälarna som sköter Volvo Original-cuperna i Sverige på att få fram en alternativ tävling på samma datum. Går det inte att hitta någon ersättningstävling så blir det nog tyvärr inte några fler vintertävlingar i Sverigeserien i år utan vi får i så fall värma upp inför grussäsongen istället.

Jag återkommer imorgon eller på torsdag med besked om hur det blir. Fram tills dess så får ni kika på en nygammal incar-film med mig och Stoffe Holmberg från SM-tävlingen i Sandviken i somras. Länk hittar ni en bit ner i inlägget som heter "Om Henke Bäck" - klicka på mitt tjusiga(?) foto till höger för att komma till det inlägget (skulle även funka att lägga upp en länk här, men ni får allt jobba lite för godsakerna :-)).

//Henke Bäck

Celebrity voice

Denna dag var ungefär som vanligt fram tills dess att jag efter jobbet parkerat bilen på gatan utanför kåken där jag bor, då kommer det en annan bil med någon halvt hängande utanför och personen ropar:

-         Ursäkta grabben, vet du hur man kommer till Högabergsgatan?

På håll känner jag först inte igen mannen i bilen men rösten låter väldigt bekant och det hörs lång väg att det är en 08: a på ingång.

-         Nja, säger jag och ser fundersam ut.

-         Det var en bra fråga eller hur? Säger mannen i bilen.

-         Jodå, jag vet allt var gatan ligger men det blir lite knivigt att förklara vägen eftersom det håll som är närmast och enklast att förklara innebär att du måste köra mot mötande trafik på gatan du kom ifrån och det kan ju vara dumt.

-         Jaha, men hur ska jag köra då? Undrar Stockholmaren.

-         Jo, du får hålla vänster nedanför backen här och sedan ta höger efter kyrkan på kullen sedan höger igen och på det ännu en högersväng så att du kommer på gatan här nedanför säger jag och pekar ner mot Borgmästaregatan som skymtar bakom buskarna i Ristorgsbacken.

-         Ja ja, säger mannen lite otåligt, höger tre gånger och sedan är man på gatan här nere?

-         Precis, sedan tar du höger igen och på det omgående vänster. Då kommer du att vara på andra sidan det huset, säger jag och pekar bort mot H&M:s kåk.

Vid det här laget börjar han se lite förvirrad ut men han tackar för hjälpen och fortsätter sedan vidare ner mot biblioteket.


Det är då det slår mig - den sista gatan han ska svänga in på (vänster som ni minns) heter inte Högabergsgatan utan Stora Möllebacksgränd! Detta kan ju göra vår gäst från Hufvudstaden något förvirrad och göra att han hamnar än mer fel.

Nåväl, jag skall ändå ta ut pengar så jag kan likväl ta det hållet runt kvarteret och som en god medborgare peka in honom mot Stora Möllebacksgränd så att det inte blir ett evigt irrande runt byn.
Sagt och gjort, efter en kortare promenad är jag på plats vid korsningen men min bilburne vän syns inte till.

Han kanske fastnade i trafiken alternativt bland alla de puckade fotgängare som ränner kors och tvärs på Borgmästaregatan som vore de odödliga - tänker jag för mig själv och ställer mig sedan för att kika på bostäder till salu i ett skyltfönster.


När jag står där med ett öga på hus & lägenheter och det andra kikandes mot korningen till höger så hör jag en person bakom mig som frågar en annan:

-         Ursäkta, hittar ni bra i Karlskrona?

-         Nej det gör jag inte men fråga honom, säger den tillfrågade och pekar på mig som precis har vänt mig om för att ta reda på varför så många är vilsna i Residensstaden denna onsdagseftermiddag.

-         Hittar du här? Frågar mannen ännu en gång.

-         Jodå, det gör jag - svarar jag utan att ljuga allt för mycket.

-         Jo, det är så här (säger han och viftar med sin mobiltelefon) att jag har Janne Loffe Carlsson på tråden och han är lite vilse här i staden och eftersom jag inte heller hittar här så är det som om en blind leder en blind så att säga...

-         Jag vet, säger jag till mannens stora förvåning. Jag träffade honom för ett par minuter sedan och gav honom en vägbeskrivning.

-         Vad bra, då kan ju du prata med honom! Utbrister han lättat och ger mig sin mobiltelefon.

-         Hallå, det var jag som pratade med dig för bara några minuter sen!

-         Hallå, säger Loffe, jag är på Styrmansgatan nu!

-         Styrmansgatan? Då har du gjort två högersvängar för lite och kört rakt fram istället, eller hur?

-         Ner här till höger och sedan höger igen i trafikljusen? Undrar Loffe.

-         Va?! nej jag tror att...

-         Nej, alltså, jag hittade en trevlig dam som hjälper mig nu, säger han.

-         Åhå! säger jag medan damen bubblar på i bakgrunden.

-         Nu kör jag ner mot vattnet, berättar Loffe glatt.

-         Vad bra, då väntar vi här tills du kommer så att det blir rätt denna gången.

-         Va f-n!

-         Vad hände?

-         Det är en jädra bilkö här!

-         Haha, det är bara varvsarbetarna som har hemlängtan!

-         Kan det vara skärgårdstrafiken som är så väldigt populär?

-         Nej du, inte denna tid på året.

-         Skulle jag höger i trafikljusen?

-         Ja, svarar jag och tänker att det inte var så konstigt att han kom fel på min vägbeskrivning då en sväng verkar vara maxkapaciteten för vad hans minne klarar av.

-         Nu svänger jag!

-         Bra, vi ser dig nu.

-         Var är ni då?

-         Titta uppåt mot korsningen.

-         Vadå uppåt?

-         Ja, bort till vänster alltså, blir svaret och mobiltelefonägaren och jag börjar veva med armarna.

-         Där är ni ju!

-         Precis, hej då!


Loffe stannar sin Toyota Prius vid trottoaren och telefonmannen säger tack och hoppar sedan in i bilen. Målet för färden var Sveriges Radio Blekinges byggnad på toppen av Möllebacken och en intervju i radioprogrammet Mingel. Länk till den intervjun hittar ni här.


Nöjd med min insats för kulturlivet i länet så traskar jag vidare mot minutenautomaten.


//Henke Bäck, din guide i storstadsdjungeln :-)


Janne Loffe Carlsson på kanalen när det begav sig någon gång runt -81


Svenska Rallyt

Här kommer som utlovats en liten(?) rapport från årets Svenska Rally, en tillställning där temperaturen tyvärr ställde till det ordentligt för arrangörerna men som ändå var riktigt skôj att kika på - brutalladd är bara förnamnet på den körning som toppåkarna i VM presterar.


Latvala på väg in i tidskontrollen på travbanan - ser ut att gå i 200 knyck men så är inte fallet - ännu, bör väl tilläggas





Vi for från ett snöfritt Blekinge på torsdag förmiddag vid tiotiden och första stoppet (förutom en pissepaus strax söder om Skövde) blev i samband med käk och bolagsbesök (även känt som apoteket Röda Näsan) i Gullspång.


Efter ännu ett stopp på Värmlandsrasta där rallypass inhandlades så tog vi sikte på Karlstad och torsdagskvällens Super Special Stage som skulle åkas på Färjestadstravet. Tyvärr var det i princip snöfritt även i Karlstad så den sträckan fick åkas på halvfruset grus istället, men det funkade det med. Petter Solberg vann sträckan och jag tror att det var den enda sträcksegern för honom på hela tävlingen.


Polaren Ola funderar på om han stängde av strykjärnet innan han åkte hemifrån - han älskar att stryka :-)



Efter SSS: en så gick resan vid tiotiden vidare mot Mallbacken utanför Lysvik där vi skulle inkvartera oss under tre nätter. Kusinen med kompisar från Stockholm fanns redan på plats och tog emot oss (läs min stereo) med öppna armar.

Glad kusin på rally


Frukost vid halvåtta på fredagsmorgonen och därefter en kortare bilresa till SS 3 Bjälverud som även går under namnet soptunna då Stig Blomkvist på denna sträcka lär ha mördat ett sådant kärl med sin SAAB någon gång i forntiden.

Vi valde en publikplats så att vi såg bilarna komma ut ur skogen för att sedan accelerera på en raka med en fullvänster och sedan en inbromsning innan den berömda målruschen.

Lite rakt kanske men bra fart på vagnarna när de passerade oss. Toppåkarna bromsade knappt någonting innan de försvann ner mot målet och sådan åkning imponerar alltid - bara vräk in skrotet och gasa = bålfränt!


Karle håller eventuell kyla i schack med "glykolmetoden" :-)




Bjälverud gick även som SS 6 så vi stannade kvar på sträckan och kikade på bilarna när de gick in i kurvkombinationen över mål. Även denna gång hårt ladd av toppen medan de som startade längre ner i fältet i regel tog det lite lugnare.


Maggan funderar på hur nära kurvan man kan vara utan att behöva bromsa - riktigt nära verkar funka





Efter denna sträcka for vi till Sunne för att handla käk som vi sedan tillagade hemma på boendet i Mallbacken. Spaghetti och köttfärssås blev det ifall ni undrar (smakade gott efter en dag i backen).


Efter frukost på lördag morgon så gick färden till SS 11 Vargåsen 1 och en publikplats i den lilla byn Ransbysätter som förutom några röda stugor bjuder på ett hårnåls-vägbyte med bra publikplatser både före och efter. För underhållningen svarade några förare som bromsade på sig i vägskälet samt även en Patrik Flodin som gav upp för dagen i samma vägskäl. Han valde att köra rakt fram här och avbryta då bilen efter snövalls- och skogsbesök tidigare på dagen inte mådde vidare bra längre (synd då Patrik hade börjat sätta upp en ordentlig fart och plockade in tid på Patrik Sandell och en näve finnar i sin klass).



Damer iförda en Subaru av senaste snitt - här förevigade i utgången av vägskälet i Ransbysätter


SS 14 var även den Vargåsensträckan men denna runda hade vi förflyttat oss till rallyts populäraste publikplats - Colins Crest. Mycket folk på den plats där Skotten en gång hoppade jävligt långt och en annan gång väldigt snett, runt 6000 personer brukar samlas där så det är inte direkt tomt i skogen.


En Stobart-ford har precis tagit mark efter hoppet på Colins Crest





Då tävlingsledningen på grund av det milda vädret tvingats ställa in en sträcka under dagen samt tyvärr också hela den SM-tävling som skulle köras under lördagen och söndagen så kom vi hem från skogen tidigare än beräknat. Jonas "Runken" Åkesson hade gjort en utmärkt korv stroganoff och efter den blev det bastu med öl och mycket ljug på bänkraderna. Som grädde på moset kikade vi även på ett rallysammandrag innan det blev läggdags för trötta rallyentusiaster.


Förste stroganoff-kock J.Åkesson, för tillfället iförd försök till skägg samt mössa & örluron





Söndagen blev inte alls som vi hade planerat då den sträcka vi hade tänkt titta på under förmiddagen, Ullen 2, blivit struken på grund av blidvädret i Värmlandsskogarna. Nu var goda råd dyra och några ur gänget valde att vända hemåt via Karlstad. Vi (dvs. Jag, Karle, Jonas och Stina) samt bilen från Stockholm med kusinen, Maggan och Tjarin åkte till Hagfors för att titta på servicen där samt kanske även hinna med SS 19 - Lesjöfors 2. Det uppehåll som blev p.g.a. att Ullen 2 strukits inföll dock tyvärr innan servicen och inte i direkt anslutning efter som vi hade hoppats, detta gjorde att tiden inte räckte till och vi struntade i Lesjöforssträckan för att fara hemåt istället.


Henning Solberg är nöjd ty hans bil är lagad efter att ha kelat lite med ett broräcke på lördagen. Nu är dock Henning och co-driver Cato Menkerud på hugget igen - de vinner alla sträckor på söndagen




Omplåstrad Focus tillhörande den äldre av bröderna Solberg





En matrast i Mullsjö samt ett våldsamt :-) uttag i en pengamaskin i Vrigstad blev de enda stoppen på hemvägen och strax efter halvåtta på söndagskvällen var man hemma i Kallekrona igen (så tidigt har vi nog aldrig varit hemma tidigare).


Avslutningsvis kan man bara beklaga att vädret blev som det blev och SM-åkarna inte kunde köra sin del av tävlingen - det hade varit roligt att se Grupp H-vagnarna yla fram i skogarna. Vi hade hursomhelst roligt i alla fall och jag lyfter på hatten och gratulerar helgens segrare - Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila som i sin Ford Focus imponerade stort hela tävlingen igenom - riktigt bra kört av den unge finnen med bisittare.


Vi slänger in en suddig bild på segrarekipaget


Ja, finnarna vinner i Sverige som vanligt men det gör ingenting när de bjuder på sån bilåka som i helgen. 2009 blir det ingen VM-tävling i Sverige för då är det Norrmännen som får förtroendet att bjuda på vintertävling. Blir det ingen resa till Norge så återkommer jag till Svenska Rallyt 2010 (är man riktigt snäll och äter sin gröt så kanske man kan få åka den tävlingen - vad tror ni Malcolm Wilson säger om det?).


Ha det!


//Henke Bäck


Hemma igen

Nu är årets Svenska Rally avklarat och medan vi väntar på en rapport därifrån så har Rickie lagt upp en incar-film från Vännäs på sin hemsida. Den filmen hittar ni här.

//Henke Bäck

Inför Svenska Rallyt 2008

Strax bär det av till Värmland och Svenska Rallyt. Jag var anmäld till SM-delen och Flexifuel Cup som co-driver åt Patrik Forsberg från Storumans SK i en Ford Fiesta och fram till i lördags var tanken att jag skulle lotsa honom genom den tävlingen.


Träffade Patrik i samband med Vännäs MK´s tävling i helgen och han undrade då om jag kunde tänka mig att inte åka med honom i Svenska. Anledningen till detta är att Patrik inte hade någon co-driver för någon tävling säsongen 2008 och jag som skall åka full säsong med Rickie Borgström skulle bara göra ett gästspel i Fiestan i en eller ett par tävlingar.


Nu blev det så väl för Patrik och teamets del att de lyckades hitta en co-driver som kan åka hela säsongen med honom och därmed göra en rejäl satsning. Självklart är det så att de då även skall åka Svenska Rallyt ihop så att de får åka så mycket som möjligt ihop redan från början av säsongen.


Skall inte sticka under stol med att jag hade tyckt att det skulle vara roligt att få åka Svenska Rallyt men detta är den enda vettiga lösningen och Patrik och hans team ska ha all heder för att de lät mig ta beslutet om jag skulle åka eller ej.


Jag tackar för förtroendet och önskar dem lycka till säsongen 2008!


Nu är det ju så att det inte går någon större nöd på mig ändå för vi är cirka 20 personer som ska åka och titta på tävlingen i alla fall. Så nu håller vi tummarna för att temperaturen håller sig under nollstrecket på sträckorna så att de håller för alla som skall åka.



Vintrig vy från Vännäs. Tyvärr är det nog så att det råder brist på snö i stora delar av Värmland men hoppet finns ändå kvar om att det blir en bra tävling.



Väl mött i skogarna i helgen!


//Henke Bäck


En resa dit och tillbaks igen

Nu när ni har fått lite info om tävlingen så riktar jag in mig på att berätta om resan istället. Avfärd från Kräbbleboda på torsdag förmiddag runt nio, första stoppet blev på en så pass exotisk :-) ort som Älmhult ca en mil därifrån. Ett av "spikadäcken" behövde en ny slang för att hålla luften så AP-däckservice fick hjälpa till med en sådan.


Spikadäck , nabbahjul eller fulldubbat - kärt barn har många namn




Nästa stopp blev en bra bit senare då vi hade tagit oss till Nyköpingsbro utanför, just det - Nyköping (bra gissat hela gruppen). Där var det matpaus och efter en rejäl portion falukorv och stuvade makaroner gick färden vidare mot Timrå som skulle bli vårt uppehåll för natten. Vägen upp till det boendet visade sig vara väl brant för en framhjulsdriven bil med släp i gumpen så efter att jag backat tillbaka två gånger så lastades rallybilen av och då gick det minsann bättre.
   Boendet i Timrå.

Då jag snarkar som ett helt tröskverk så var jag nog den enda som var utvilad när färden på fredagsmorgonen gick vidare mot Vännäs.

I trakten av Nordmaling ansåg vår GPS att vi skulle svänga av E4: an och ta en mindre väg över en ort som heter Gräsmyr. Vi är inte svårflörtade så Gräsmyr fick det bli. Efter lite bök i ett vägskäl med lite backande och knuffande så flöt färden vidare men det skall tilläggas att det var tur att det mest gick nedför för annars hade vi nog blivit tvungna att lasta av rallybilen ännu en gång på det snöiga underlaget.


Väl framme i Vännäs efter ännu lite knuffande på ekipaget så kunde vi checka in på ett vandrarhem för "bibeltrogna" som skylten löd. Hrm, helt rätt för oss med andra ord *host*.

Nåväl, ungefär tre tiondelar efter det att vi ställt in väskorna så säger Rickie att det är dags att åka ner till macken för att möta upp lite folk som skulle lotsa oss till en träningssträcka i utkanten av byn (läs 1.5 mil som på vägen dit kändes som 3 men så är det när man besöker nya platser för första gången, sådetså).

Tränade fem-sex vändor på en 3 km lång vändsträcka innan vi ansåg oss nöjda, däcken skulle ju helst hålla hela tävlingen också så då vill man inte nöta för mycket på dem.


Träningssträckan som när bilden togs bara var halvskottad (traktorn var på väg tillbaka).




Nu var klockan runt fyra på eftermiddagen men det kändes som hon var nio på kvällen. För att råda bot på tröttheten så traskade vi ner på byn och åt en pizza (som vilka elitidrottare som helst). Lite näring fick vi nog i oss men det var nog den friska luften som gjorde susen, så när vi kom hem till vandrarhemmet var vi pigga i flera minuter innan den friska luften också hade tagit ut sin rätt. Det blev m.a.o. sänggång tidigt för på lördagen var det dags för tävling.


Kvällsbild på boendet i Vännäs och nej,
det är inte snöjouren som är i farten utan
Kräbbleboda Rallyteams officiella räserjackor
som lyser i vintermörkret.


Hur tävlingen avlöpte kan ni se i inlägget nedan samt även i menyn till höger under kategorin Tävlingsrapporter. Har ni en äldre version av Explorer så är jag lite avhuggen (och det är tyvärr inte den bästa delen som syns först), så för att hitta menyn får ni skrolla ned på sidan så dyker den upp vad det lider.


Hemresan startar efter lite mat på lördagskvällen vid 19-hugget och fortsätter på en snöig och halkig E4: a (denna gång undvek vi vägen förbi Gräsmyr och körde via Umeå istället) ned till Timrå för ännu en övernattning där. Efter den sedvanliga avlastningsproceduren för att komma upp för backen samt en efterlängtad dusch så kom vi i säng vid halvtolvtiden.


På söndagsmorgonen så skrällde mobilerna vid sex och efter en snabb frukost var vi på rull igen vid sju. Sundsvall/Timrå-området bjöd på en klar och kall vintermorgon med temperaturer kring -11 grader. Bengt fick förtroendet att inleda körandet denna vackra morgon.




Frostig tävlingsbil på söndagsmorgonen strax utanför Gävle.


Första stoppet blev en tankning utanför Gävle där jag tog över ratten för att köra till Nyköpingsbro (japp, samma ställe igen). Där slevade jag i mig en fläsknoisette med potatisgratäng OCH bearnaisesås vilket mina artärer säkert inte uppskattade, men gott var det. Nu tog Bengt över rodret igen och styrde oss hela vägen till Kräbbleboda och väl där så lastades mina grejer i morsans SAAB som sedan tog mig hem till Karlskrona igen.


På dessa dagar avverkade jag med tävlingen inräknad runt 280 mil så nu känner man sig bra nedsutten i baken. Nästa tävling för Rickie och mig blir i Munkfors den 1: a mars och det känns som om det är en hemmatävling i jämförelse med Vännäs.
  Vi avrundar detta långa inlägg med en fin 
                           bild från servicebilen som helgen till ära 
                            var utrustad med både doftgran och GPS.



Vi hörs!

// Henke Bäck

PS. Alla bilder i inläggen är klickbara: Klicka på dem en gång för att få en större bild. Klicka sedan en gång till på den större bilden för att släcka ner det fönstret. Sedär, det var väl lätt - IT für alle! DS.


Tävlingsrapport Vännäs

Förare: Rickie Borgström, Olofströms MK                   
Förarklass: B-förare (Elit-B)
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original


SS 1 Brännlandsåsen 4,99 km                    Tid på SS: 4.00 min

Ny bil, ny chaufför och ett relativt obekant underlag gjorde att första sträckan blev en trevande inledning. Jag är van vid bilar med högre effekt som flyttar sig lite snabbare mellan kurvorna. Detta i kombination med rostighet i läsning p.g.a. långt uppehåll gjorde att jag tenderade att "läsa iväg" i noterna. Rickie hanterade den nya bilen bra och tiden blev ändå hygglig då konkurrenterna verkade lite trögstartade de med.


SS 2 Braxele 10,21 km                              Tid på SS: 6.32 min

En betydligt snabbare sträcka än SS 1. Här funkade läsningen och körningen bra. Tiden blev dock väldigt blygsam och det berodde förmodligen på att vi ännu inte fått fullt förtroende för det fäste som faktiskt fanns på denna sträcka som var fin i underlaget.


SERVICE 1 - Lite tankning och koll så att hjulen sitter fast. Inga problem att rapportera om.


SS 3 Hjoggsjö Syd 10,40 km                    Tid på SS: 7.25 min

En sträcka som bjöd på båda snabba och rejält krokiga partier. Inte fullt så långt efter övriga i klassen då vi börjar lita mer på däcken. Kommunikationen funkar bra i bilen.


SS 4 Hössjö 17,41 km                              Tid på SS: 14.18 min

Dagens längsta sträcka som var riktigt guppig och slagig. Inget vidare kul att åka sådana sträckor även om det fanns en del finare partier. Mycket modd på vägen som gjorde att fästet var svårbedömt och väldigt varierande.

Pratade senare med folk från trakten som sa att denna sträcka brukar vara rolig att åka, det hade nog bara krävts några fler minusgrader för att den skulle hålla bättre.


SERVICE 2 - Bränsle i vagnen och koll så att allting satt fast och fortfarande var rakt efter den studsiga fjärdesträckan.


SS5 Hjoggsjö Syd 2 10,40 km                  Tid på SS: 7.34 min

Samma sträcka som SS 3 men nu i mörker. Tyckte att det kändes bra i bilen men tiden blir ofelbart sämre så fort mörkret sänker sig. En trilskandes kartläsarlampa som inte ville hålla sig där jag tyckte att den skulle vara störde koncentrationen en del. Sträckan höll dock hyggligt bra med tanke på att den gick en andra gång.


SS6 Hössjö 2 17,41 km                            Tid på SS: 14.38 min

Samma sträcka som SS 4. Måste erkänna att jag inte alls såg fram emot att behöva åka de 17 kilometerna ännu en gång. Sträckan var denna gång ännu sämre men vi fick på ett bra flyt i en del partier, dock blev sluttiden 20 sekunder sämre denna gång och anledningen till det stavas mörker och snömodd.


Totaltid: 54.27 min


Summering: En tiondeplats i klassen av fjorton startande är om man bara ser till siffran tio inte alls godkänt. Norrlänningarna var som väntat långt före men sämre var att det var en del åkare från södra delen av landet som tog fler poäng än oss och det får vi försöka råda bot på till Munkforsrundan som är nästa deltävling i mars.


Vad som däremot är bra är att vi fick med oss 17 poäng i serien (segraren får 30) och dessa kan bli värdefulla när säsongen skall sammanställas i höst. Flera av de förare från Sydsverige som kommer att åka serien står vanligen över Vännäs tävling då det är en bra bit att åka och medför en större kostnad än sommartävlingarna.


Rickie får också vara nöjd med utvecklingen på snö. Förra året kom han femma i C-förarklassen i denna tävling. I år hade tiden räckt till seger i den klassen med dryga 30 sekunders marginal. Utvecklingen går som sagt framåt men att rå på Norrlandsförarna som dessutom är mitt uppe i sin DM-säsong är som jag tidigare nämnt inte att tänka på om man inte är beredd att åka 5-6 vintertävlingar per säsong.


//Henke Bäck


Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.