Troféer

Ikväll blir det prisutdelning gällande Bilsport-Börsen RallyCup 2007. Rickie m.fl. har priser att hämta ut för sina insatser förra året. Personligen tänker jag bara närvara för att störa den allmänna ordningen - och givetvis även för att det är så GRYMT SKÔJ att umgås med glada rallymänniskor.

Prisutdelningen inleds vid 18-tiden ikväll på Bilsports bilmuséum här i byn och vid åttablecket serveras det en två-rätters middag på marinmuséet - även det i Karlskrona. M.a.o. så har jag nära till festligheterna och ser fram emot en riktigt trevlig kväll, det brukar alltid vara en mycket lyckad tillställning.

Ni som av olika anledningar missar denna begivenhet får prioritera bättre nästa år - så syns vi kanske då!

En synnerligen trevlig helg tillönskar jag er alla - var ni än må befinna er i världen!

//Henke Bäck

Ombord

Rickie och co. har lagt ut en incar-film från Kong Christian Race. Filmen är från SS 4, som vi somnade till lite på, samt från SS 5 som gick betydligt bättre. Klicka HÄR för att se hur det är att åka Volvo Original i Göingeskogarna.

// Henke Bäck


Tävlingsrapport Kong Christian Race

Förare: Rickie Borgström

Förarklass: B-förare

Bil: Volvo 940

Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc


SS 1 Kädarp 6,60 km                                                    Tid på SS: 4.02,8 min

Tävlingen skulle inleddas med en ordentligt snabb specialsträcka. Kädarp är ingen ny bekantskap för mig då Per-Ola Chronvall och jag har åkt den i olika sträckningar ett par gånger tidigare.

Nästan 100 km/h i snitthastighet med en Volvo Original får vem som helst att vakna till liv. Nu funkar bilen! Rickie kunde t.o.m. slå i femmans växel inne på sträckan och det är en klar förbättring då vi inte ens kunnat åka på fyran tidigare. Godkänd insats på sträckan = 3,9 sekunder efter sträcksegraren i klassen.

  

SS 2 Blistorp 14,85 km                                                 Tid på SS: 10.23,2 min

Dagens längsta sträcka som bitvis gick lite väl yvigt för vår del. Riktigt rolig väg men att få stryk av den snabbaste i klassen med 8,2 sekunder över de knappa 15 kilometerna är inte godkänt. Nu krävdes det skärpning om vi ville vara med i toppen när dagen senare skulle summeras.


SERVICE 1 - Inget speciellt att fixa, bara att fortsätta vår färd.


SS 3 N. Esseboda 6,53 km                                           Tid på SS: 5.00,1 min

Ubbaboda - nämn det namnet till rallyåkare och de får ett uttryck av skräckblandad förtjusning i ansiktet. Detta år gick dock inte starten på den berömda sträckan i nyss nämnda by utan en bit söderut i Norra Esseboda. Denna sträckning gör specialsträckan lite kortare men de sista 5 kilometerna är likväl samma gamla Ubbaboda och den vägen kräver hög koncentration om man vill komma ner hel på andra sidan åsen och in i Vilshult.

Vi sköter oss och lyckas ta en sträckseger med en dryg sekunds marginal.

  

SERVICE 2 - Inte heller här behöver vi åtgärda något på bilen och det är ett gott betyg med tanke på vilken sträcka vi precis hade avverkat.

  

SS 4 Slätten 6,75 km                                                     Tid på SS: 5.13,4 min

Lite trevande körning i början på denna sträcka men vi rycker upp oss mot slutet. 6,6 sekunder till sträcksegraren i klassen är ändå ett tapp på över en sekund per kilometer och det kan man aldrig vara nöjd med - oavsett om man skärper till åkningen mot slutet.

  

SERVICE 3 - En klockren träff av en sten med höger framhjul inne på SS 4 kräver en extra noggrann kontroll av däck och fälg. De har som väl var klarat sig utan synbara skador.

  

SS 5 Tjuvön 9,09 km                                                     Tid på SS: 6.03,9 min

Nästan en mils körning skulle avsluta fartsträckorna för dagen. Nu kändes allt kanon och körning samt läsning stämde riktigt bra. Ändå räckte inte vår tid till sträckseger i klassen då Anders Hjälmeby och Roger Sixtensson från Skillingaryds MK verkade ha drabbats av svår hemlängtan och piskade oss med 3,5 sekunder. Vi fick nöja oss med att vara näst bäst med 2,3 sekunders marginal ner till den som var trea på SS 5.

                     

Totaltid: 30.43,4 min

  

Summering: Det är riktigt skönt att äntligen få åka en hel tävling med en fungerande bil. Tävlingarna i Vännäs och Anderslöv var ju inte några roliga upplevelser för vår del och att nu få inkassera en tredjeplats i klassen (17 startade, 16 kom i mål) är ett rejält fall, för att inte säga skutt, framåt.

Rickie var om möjligt än mer lättad och uttryckte efter i princip varje sträcka "fy f-n vad roligt det var där inne". Gott att veta att chauffören är motiverad och på gång.

Vi lyfter på hatten för segrarna i klassen, Kristoffer Karlsson och Lars Andersson från Dals MK i en Volvo 740 som slog oss med 10 sekunder blankt när tiderna summerats. Avståndet upp till tvåorna, tidigare nämnda Hjälmeby och Sixtensson, skrevs till 6,6 sekunder så vi hade bra häng på dem som var framför. Plus i kanten är också att ingen av dessa tävlar om poängen i DM för Södra Bilsportförbundet (Skåne, Blekinge och Halland).


Rickie och jag kan istället glädja oss åt våra första DM-poäng för året. En andraplats i klass-D1 ger nio friska poäng och får oss att vara med i matchen igen. Anders Strömbäck från Kristianstad tog sin andra fullpoängare (11 poäng) för året och då vi ställs mot honom och övriga A-förare i kampen om DM-guldet så får han i nuläget anses vara den svåraste nöten att knäcka om man vill åt den titeln - och det är givetvis vår ambition.


Med bilen hel och stigande motivation hos besättningen så tar vi sikte på nästa tävling som för vår del blir Lilla Silverratten på Millebygden utanför Älmhult den 1: a maj. Vi syns kanske där när det är dags för ny drabbning.

Väl mött då!


//Henke Bäck


Fix & färdigt

Det rapporteras från Kräbbleboda att motorbekymren är lösta. Boven i dramat skall enligt Rickie ha varit bränslet. Vi åkte tävlingen i Anderslöv med blyfri 95-oktanig soppa i tanken, något som varken maskinen eller motoroptimerare Haglund var alltför nöjda med.
Nåväl, i med blyfri 98 istället, och vips så funkar spisen igen. Gott! nu kan vi sikta in oss på den första tävlingen med en (förhoppningsvis) fullt fungerande bil.

Prognosen för Kristianstadsområdet säger i skrivande stund att det skall bli halvklart och uppehållsväder.
Min prognos säger: Närmare 60 klassiker, 38 A-förare 2wd och 27 A-förare 4wd plus en hög Gr.E-bilar och mängder av VOC: are (Rickie och jag har 17 till att slåss med i klassen). Tillkommer till nyss nämnda skara gör även 2wd och 4wd B & C-förare samt 14(!) debutanter och några klasser till. Totalt 258 st anmälda ekipage som är svårt grussugna.

Den som missar Kong Christian Race på lördag får helt enkelt skylla sig själv - så det så!

Vad det gäller den personliga formen så börjar förkylningen släppa taget och imorgon räknar jag med att vara tillbaka på jobbet.

//Henke Bäck

Motortrubbel, Snuva och SM

Rickie har fortfarande problem med att få bilen att gå som den skall och detta resulterar i att vi inte kommer att åka till Tyskland den 2-3 maj som vi först hade planerat. Anmälan till den tävlingen måste vara inne i veckan som kommer och vi anser båda att en hel tävling utan trubbel måste genomföras innan vi ger oss ut på Europaäventyr. Detta för att få ett kvitto på att bilen fungerar som det är tänkt, innan man lägger pengar på längre resor. Vi lugnar oss med utlandsstarter tills i höst då både Tyskland och Danmark har varsin tävlling som är intressanta för vår del.

Istället för en runda till Germanerna så riktar vi in oss på Lilla Silverrattten den 1: a maj samt Lille Mats rallysprint den 4: e maj. Tur i oturen att det går två tävlingar i närheten av där Rickie bor samma helg som vi skulle åkt asfaltstävling i Tyskland, det är bara att ge sig ut och prova grejerna.
Innan dessa tävlingar ska dock Kong Christian Race avverkas i Göingeskogarna nästa helg (19/4) så då får vi hoppas att bilen fungerar.

Personligen så har jag tillbringat helgen i en hög med pappersnäsdukar då en stygg förkylning fått grepp om mig, men det går väl över tills man gifter sig - som någon sa.

Karlskrona AK, som är den motorklubb jag tävlar för, har beslutat att man skall arrangera en deltävling i SM i rally den 7: e juni. Tävlingsdatumet var spikat sen tidigare men då var "bara" DM för Södra- och Smålands bilsportförbund inplanerat så nu tillkommer alltså SM utöver de båda DM-mästerskapen - ett upplägg som kan bli riktigt häftigt, med många duktiga chaufförer på startlinjen.

Reservera den 7: e juni för rally - så syns vi i skogarna utanför Karlskrona.

//Henke Bäck

Tävlingsrapport Anderslövsrallyt

Förare: Rickie Borgström, Olofströms MK

Förarklass: B-förare (Elit-B)

Bil: Volvo 940

Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc


SS 1 Kullatorp 6,40 km                                                 Tid på SS: 4.40,0 min

Lyckliga över att vara igång igen och det med en bil som verkade gå bättre än någonsin så gav vi oss ut på den första specialsträckan för dagen. Kändes bra i den första kurvkombination som var en höger 2+ till vänster 2 i vägskäl.

Men, säg den glädje som varar då Rickie redan strax efter detta börjar tycka att bilen inte har den rätta orken på rakorna. Jag reflekterade just då inte över hur pass bra bilen orkade eller inte men i slutet på sträckan på ett snabbare parti blir även jag varse att allt inte står rätt till då Rickie inte kan lägga i fyrans växel för det orkar inte motorn med.

Vi fortsätter till andra sträckan och chauffören kollar innan tidkontrollen över motorrummet men hittar inte något fel förutom en lös kåpa som han skruvar fast.

  

  

SS 2 Svartesjöhus 3,44 km                                           Tid på SS: 3.02,9 min

Vi ger oss iväg på den korta andrasträckan i hopp om att det skall gå att köra de sträckor som är kvar innan serviceuppehållet. Motorn blir bara tröttare och tröttare vartefter sträckan lider och när vi kommer i mål så kokar kylvattnet ordentligt.

Efter att ha konstaterat att en kona som håller den ena kylslangen har gått av så får vi lov att acceptera att dagens tävling är över för vår del.

  

  

  

Summering: Det blev en riktigt dålig inledning på DM-säsongen 2008 men konor till kylslangar finns det nog gott om så det är snabbt ordnat. Värre är då det faktum att motorn inte orkade på första sträckan heller - och då var kylsystemet intakt.

Maskinen spikar när den belastas och det kan enligt motoroptimerare Bengt Haglund bero på styrboxarna till spisen.

Rickie får prova att byta dem så kanske problemet försvinner - jag som har centralt placerade tummar får sitta hemma och hålla dem och hoppas på en snabb lösning av problemet.


Vi siktar närmast på att åka Kong Christian Race den 19: e april då den tävling i Älmhult som skulle gå den 12: e kommer att flyttas p.g.a. blötföre i skogen.

"Kongen" har i skrivande stund 260 ekipage anmälda så ska ni ut och kika så får ni ta med jägarkök, tält och pannlampa - det kan bli en lång dag :-).


//Henke Bäck


Ridå!

Tyvärr fick Rickie och jag kasta in handduken redan efter SS 2 i Anderslövsrallyt. En kona som en av kylslangarna sitter fäst runt på kylaren gick av inne på sträckan vilket gjorde att bilen kokade ordenligt när vi kom i mål. Ett mycket märkligt fel som jag aldrig har hört talas om att någon skulle ha haft problem med tidigare. Men, men - så var fallet denna gång, så det är bara att gilla läget.


Värre var att bilen tappade ork redan inne på SS 1 och det berodde inte på konan till kylaren som då fortfarande var hel. Rickie och co. jobbar för att hitta felet och lyckas de bara med det så ska vi försöka åka Lilla Silverratten på Millebygden nästa helg för att kolla så att allt är ok inför Kong Christian Race som avgörs om knappt två veckor.


Det förutsätter dock att tävlingen i Millebygden genomförs (där lär enligt uppgift vara för blött i skrivande stund) och att det inte redan är fullt i anmälningslistan - arrangören har begränsat antalet startande till 30 st.


Nåväl, den som lever får se...


//Henke Bäck


Stiltje?

Jo - det kan man lugnt säga, rapporteringen här har varit ytterst sparsam för att inte säga obefintlig. Helgen som gick ägnades åt att besöka diverse kamrater som man träffar alltför sällan. Ett par av dem och deras barn har jag inte varit hemma hos på över tre (3) år!!!


Kändes ändå som om man precis hade varit där och att allt var som vanligt. Sådana människor är de bästa vänner man kan ha, när man bara kan ramla in för att ljuga lite när man har tid och känna sig som hemma. Riktigt trevligt var det...


Nåväl, imorgon återgår vi till allvaret för då börjar grussäsongen med en DM-tävling utanför Trelleborg i ett litet samhälle som heter Anderslöv. Rickie och jag skall äntligen få tävla ihop igen efter den rumphuggna vintersäsongen. Målsättningen måste vara klasseger men osvuret är alltid bäst - det är mycket som skall klaffa för att man ska få stå överst på pallen.


Återkommer med en tävlingsrapport därifrån så fort som möjligt efter helgen.


Sköt om er!


//Henke Bäck

Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.