Dackefejden

Den som är sugen på en tävlingsrapport från Dackefejden måste jag tyvärr göra besviken då jag p.g.a. krånglande rygg stod över den tävlingen. Jimmy Christiansen hade vänligheten att vikariera i högerstolen för andra gången i år - tyvärr så blir dagen förstörd för Morgan och Jimmy i samband med en rullning på SS 4.
Det är dock inte värre än att de kan fortsätta till SS 5, men där får det inte starta då alla rutor inte längre finns kvar på bilen. Enligt Morgan skall det inte vara några problem att rikta vagnen men det känns naturligtvis tråkigt med ännu en tävling som teamet bryter när man ligger riktigt bra till i klassen.

//Henke Bäck

Rallydag med Karlskrona AK

Eftersom Karlskrona AK har haft god hjälp av flera sponsorer i samband med vår SM-tävling 2008 så tyckte styrelsen att det vore på sin plats med en dag med motorsportsaktiviteter för dessa generösa företagare.
Sagt och gjort - den 6: e juni bokades in för ändamålet och en sträcka letades upp för att bjuda på en "autentisk upplevelse i tävlingsbil". Förutom att åka rallybil fick de församlade även möjligheten att provköra folkracebilar på klubbens bana i Törneryd.

Efter det att sponsorerna var mätta och belåtna, dels av en god buffé samt givetvis även mycket bilåkande, så fick de förare som var på plats bjuda sina egna sponsorer samt nära och kära på en tur i skogarna utanför Brömsebro.
Jag skulle, som jag tidigare nämnt, egentligen varit i Säffle och åkt en deltävling i Sverigeserien men de planerna spolierades efter lite kel med en sten i SSR.

Så det fick helt enkelt lov att bli lite fotografering av klubbkamraterna i stället. Håller ni muspekaren över respektive foto får ni lite information om vem/vad som har förevigats, enjoy...

Inleder med en lite suddig bild på den unge Carl Ryke som forsar fram på en fram tills nu nästan orörd grusväg.

Näste man till rakning(?) är den lite mer sparsamt tävlande Linus Nyman.  Nu hade han i alla fall hittat ut ur gömmorna och hade som ni ser lite spår att åka i - även om det inte är tillrådligt att följa spåren från en framhjulsdriven bil med drivhjulen på en 240.

Mer Volvo Original i backen: Här representerat av Nävragölssonen Jonas Karlsson som inte heller han har hunnit åka så många rallytävlingar hittills i karriären.

Mycket mer än så här fick vi tyvärr knappt se av Daniel Strandberg denna lördag.  Orsaken till det ber jag att få återkomma till.

Så här ser det ut ombord i en av landets absolut fräschaste Volvo 940...

...och så här uppför hon sig i skogen. Bosse Wallman är en lycklig rallyåkare - var så säkra

Ted gör sitt bästa för att se oberörd ut efter åkturen med Bosse - men helt stabila händer är det nog inte.  En sak är dock säkert - Ted önskar sig efter den resan numera Mikuniförgasare av Tomten. Det vore mumma det...

Här har precis Jonas Åkesson passerat med sin Opel Ascona - men hav förtröstan alla Opelvänner - vagnen fastnade på bild vid några andra tillfällen.

Linus Svensson är stolt innehavare av vad som kan komma att bli en av Koenigsgegg´s allra populäraste modeller.  Med en lätt stirrande blick tog han sig an dagens sträcka...

Det officiella namnet torde bli SAAB 99 KOENIGSEGG - men Linus får nog leta upp lite mer effekt om han skall ge sig på denna typ av spårval.

Här har vi ännu ett nyförvärv i rallybranschen: Jonas Andersson har precis inlett karriären och är en värdig representant för Karlskrona AK i sin riktig fräscha 240.  Fort går det också - här var det med ett nödrop att jag hann få med honom på bild.

Japanerna då? Jodå, det finns en och annan asiat i klubben med - här är det Jörgen Olsson som rattar en med den äran.

Här har jag lyckats smyga mig på en dam i färd med att byta om...

Carina, eller Ina om ni vill, är gift med en av de herrar som är sportgrensansvarig för rally i Södra bilsportförbundet och trots många år som funktionär inom sporten så har hon aldrig åkt rallybil... !!!???

Vem passar bäst att skjutsa Magnus fru ett varv i skogen om inte Jonas IVANHOE Åkesson - visst ser han extra ridderlig ut i sin fina balaklava :-)

Jonas, som är väluppfostrad, vet att man aldrig tar en dam ombord utan att bjuda till dans - så inte heller denna gång.

Visst tusan ser de nöjda ut...  Ina kommer nog inte att missa möjligheten till ännu en vals om det bjuds upp vid fler tillfällen.

Vid det här laget står hela Fridlevstad upp och skriker - HÅKAN DÅ???  Jo men visst är det så att herr Skansfors flyttade lite grus han med.

För att stilla ert begär slänger jag in ännu en bild på Håkan som några tiondelar senare är riktigt nära ett naturbesök i utgången av denna vänster.     Det går dock bra - DENNA GÅNG...

Några vändor senare är tyvärr oturen framme då Håkan kommer lite för långt in på innern i samma kurva. Han dödar därmed en fälg samt justerar styrning och framvagn så pass rejält att det är färdigåkt för denna dag.

Apropå avbrutna körningar så lovade jag ju att återkomma om Daniel Strandbergs öde denna dag.  En vända till fick han vara med...

...sedan blev det till att lasta bilen då kardanen inte ville vara med mer i leken.

Daniel tog dock det hela med ro och passade istället på att gotta sig lite i solen.

Nu har vi inte haft några Originalare med på ett tag. För att råda bot på problemet presenterar jag lite stolt: Mikael Andersson!!!

Det går fint att flytta grus även med otrimmade vagnar, som Micke här får illustrera medan han simmar ur bild.

OH MY GOD!!! ser Stoffe Holmberg ut att tänka.   Han verkar även anse att störtkruka med matchande sparkdräkt är det skönaste man kan klä på sig.

Har man en sådan utstyrsel kan man nämligen åka på tvären.  Tjoho! hälsar Stoffe från ett uppställ i skogen.

Rally dammar nästan alltid så kan man inte leva med grus i ögonen får man göra något annat.  Hade nog fått bort det mesta - när jag fortfarande kisande får syn på något uppseendeväckande...

Hö, hö, hö - skrockar Ola förnöjt när han äntligen har hittat en stol i en Gr.H bil som passar honom.

Här har vi dom ju: Oliver Hardy och Stan Laurel a.k.a. Helan och Halvan.  - Så här kommer du se ut när vi kommer tillbaka, säger Jonas och spärrar upp ögnonen allt vad han kan.  - Det tror jag knappast, säger Ola så tufft han bara kan.

Vi får nog ge Jonas rätt i hans spådom.  - Woooowww, säger Ola som numera tycker att Ascona B är det bästa som finns och Volvo bara skit :-)  Nädå, man kan inte lära gamla hundar att sitta så Ola lär fara runt i sina traktorbilar i många år framöver - eller hur Slim? :-)

Idag i fotoskolan så skall vi lära oss hur man bäst fotograferar dekaler på rallybilar.  EXEMPEL 1 - detta är det korrekta sättet att föreviga en tjusig dekal på en huv.

EXEMPEL 2: Detta är då följdaktligen fel sätt att fotografera dekaler på - om man nu inte råkar vara svårt egenkär och tycker att man är oerhört vacker.    ...och det är man väl, eller?

SIPS är en akronym (tack för det Wikipedia)för SIDE IMPACT PROTECTION SYSTEM och nog torde rören i Bosse Wallmans bur hejda en del saker att komma på besök i kupén.

Vi avslutar kollaget med lite kändis-spotting:    Här är det Cornelis Vreeswijk och Sven Melander som kommit på besök i depån :-)    Eller...?


*Pust* Det blev en hel del bilder att skriva texter till, men vad gör man inte för att amatörjournalistiken skall kunna härja fritt i alla mediaformer. Nu får det bli rast vila på stället för undertecknads del. Ni får ha det bra och ses eller hörs vi inte framöver så önskar jag er en riktigt trevlig midsommar. Tack och bock!

//Henke Bäck (som svär ve och förbannelse över en marginaljusterare som inte vill fungera - skitblogg)

Tävlingsrapport Rojarundan

Förare: Mathias "Benke" Bengtsson

Förarklass: A-förare

Bil: Mitsubishi Lancer Evo VII

Bilklass: 4WD Gr A/N <2001cc


Denna tävling skulle egentligen jag och Morgan ha åkt eftersom den ingick i DM för Småland samt Sydsvenska Rallycupen. Av de planerna blev dock intet då Volvon blev ordentligt stukad i samband med vår avåkning i SSR förrförra helgen.


Då rally är en trivsam syssla så började jag så smått fundera på att ta mig upp till skogarna runt Fagerhult för att kika på tävlingen istället för att delta - men den planen höll bara i sig fram till måndag morgon då ett SMS från Benke dyker upp i telefonen med en förfrågan om hjälp med pappershanteringen i hans japanska sportvagn.

- Ja tack, blev svaret då man självfallet vill vara med och flytta lite grus om helgerna - speciellt om det är turbo och fyrhjulsdrift som erbjuds för ändamålet.


Tjohoo! Nu var det ännu en gång dags att åka Mischi, Muschi, Matsu...  Hmm, fyrhjulsdriven japanska helt enkelt.

SS 1 Pikaböl 1 4,43 km                                                 Tid på SS: 2.56,8 min

Dagens första sträcka upplever vi som något bökig och rytmen vill inte riktigt infinna sig i vare sig körning eller läsning. Benke får lite hicka då vi kommer något för långt till höger över ett lyft och hamnar farligt nära en sten i kanten - jag är mer intresserad av mina papper och missar den krisen (?).

Till målet på sträckan kommer vi hur som helst och tiden räcker till en femteplats av de elva jeepar som kom till start i klassen denna soliga lördag.


SS 2 Göshult 1 8,00 km                                                 Tid på SS: 5.20,6 min

Betydligt mer utrymme för bilen på denna sträcka och genast känns allting bättre. Inga konstigheter under färden mot mål och vi kan konstatera att vi mäktar med en fjärde tid i klassen.


SERVICE 1 - Inga problem med vare sig bil eller besättning så servicechefen Jocke med praktikant/assistent Hasse "Kräbbleboda" Johansson behöver i princip inte göra någonting.


SS 3 Måketorp 1 5,80 km                                             Tid på SS: 4.02,9 min

Återigen en lite knixigare sträcka som vi till vårt förtret lyckas punktera vänster framhjul på. Som väl är så är det bara en dryg halvkilometer kvar till målet så vi tappar inte särskilt mycket tid på den incidenten. Därmed noterar vi ännu en fjärde tid i klassen på sträckan.


Desto mer äventyrligt blir det när vi skall byta hjulet och jag konstaterar att hylsan till hjulbultarna är för stor - det fick bli till att stoppa första bästa medtävlande och låna en hylsa av mer kompatibel storlek. Ett stort tack till Torbjörn Gunnarsson och Roger Clausson för den vänligheten - utan trevligt folk från Tomelilla så hade vi inte fått bort det hjulet.

Nåväl, dit med hjulet igen och medan Benke skruvar fast alla bultarna så skall jag vara duktig och lasta in det punkterade hjulet i bagaget, men det bär sig inte bättre än att bilen tippar ned från domkraften när jag utför själva ilastningen. Som tur var så hade Benke fått dit två hjulbultar så bilen höll sig åtminstone "på hjulen".

*Pust* Nu var det mycket på en gång, är det inte service snart? - jo, det är det...


SERVICE 2 - Vad gör man om man punkterat ett däck? Jo, man lägger givetvis på nya ostar runt om istället. Lägg till detta en skvätt bränsle och sen är man på G igen.


SS 4 Pikaböl 2 4,43 km                                                 Tid på SS: 2.53,4 min

Nya däck som sagt: Benke hade inte lagt på nya sulor på bilen sedan Karlskronapokalen i juni förra året så det var med andra ord i princip ett år sedan han hade känt på "färskt" grepp. Men nu jädrar i min låda bet det bra i backen och Benke kunde smått förbluffad konstatera att vi knappt hade haft sladd inne på sträckan.

Tredje tid på SS 4 som även hade gått som SS 1 blev den bästa sträckplaceringen hittills under dagen. I målet på denna SS pratades det i något förvirrade ordalag om en bil som låg inne på sträckan och läckte bensin, men vi hade i vilket fall som helst inte sett något så vi tuffade vidare mot SS 5.


SS 5 Göshult 2 8,00 km                                                 Tid på SS: 5.15,3 min

Här tog det däremot stopp redan innan start då det faktiskt låg en bil på sträckan och läckte soppa. Rickie Borgström för dagen assisterad av Andreas Söderström hade tyvärr gjort ett varv eller två ut i spenaten och det krävdes lite åtgärder för att få stopp på bränsleläckaget. Rickie och Andreas hade som väl var klarat sig bra och tävlingen kunde efter en dryg halvtimmes uppehåll rulla vidare.


Benke och jag sköter oss inne på sträckan och putsar vår tid från första varvet med 5,3 sekunder, men det räcker ändå "bara" till ytterligare en fjärde tid på sträckan.


SERVICE 3 - Ett nytt diffprogram matas in i japanskan för att få åkningen att flyta på än bättre på dagens sista special.


SS 6 Måketorp 2 5,80 km                                             Tid på SS: 3.58,6 min

När vi kommer i mål på den sjätte sträckan kan vi bara konstatera att det nya diffprogrammet inte gjorde någon direkt märkbar skillnad på bilens uppförande. Tredje plats i klassen på sträckan och då även i tävlingen sätter p för dagens äventyr i Smålandsskogarna.

  

Totaltid: 24.27,6 min

  

Summering: Tredje plats totalt i tävlingen är ett fullt godkänt resultat enligt både Benke och mig. Eftersom jag bara har åkt med honom en tävling tidigare (Silverratten 2008, tävlingsrapport finns HÄR) och dessutom var den femte co-drivern han hade med sig för året så måste vi båda vara mer än nöjda med resultatet denna dag. För er som undrar så kan jag meddela att det är störtfränt att åka fyrkrafs med överladdning - det borde alla få prova på någon gång i livet.


Vad händer då framöver? Hade onekligen hoppats på att få fara till Värmland nästa helg för att åka Lars-Erik Torph Memorial i Säffle men vi hinner inte få bilen klar i tid så den tävlingen i Sverigeserien får Morgan och jag tyvärr lov att stå över.

I brist på bilåkande kanske man skulle klistra ihop en folkdräkt och ge sig ut på ett lämpligt torg för att vifta lite med fanan på lördag. Blir man trött av allt nationaldagsfirande så får man gå och lägga sig i tid så att man orkar gå och rösta på söndag - då är det val till Europaparlamentet, vare sig ni vill det eller ej. Tror nog att Benke och japanskan skall få min röst - det är ett väldigt trivsamt par... :-)


Eftersom Benke är en sann gentleman så var damens bak orörd trots flertalet timmar i skogen.


Sköt om er kamrater så hörs vi av framöver!


//Henke Bäck


Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.