Dackefejden
Det är dock inte värre än att de kan fortsätta till SS 5, men där får det inte starta då alla rutor inte längre finns kvar på bilen. Enligt Morgan skall det inte vara några problem att rikta vagnen men det känns naturligtvis tråkigt med ännu en tävling som teamet bryter när man ligger riktigt bra till i klassen.
//Henke Bäck
Rallydag med Karlskrona AK
Sagt och gjort - den 6: e juni bokades in för ändamålet och en sträcka letades upp för att bjuda på en "autentisk upplevelse i tävlingsbil". Förutom att åka rallybil fick de församlade även möjligheten att provköra folkracebilar på klubbens bana i Törneryd.
Efter det att sponsorerna var mätta och belåtna, dels av en god buffé samt givetvis även mycket bilåkande, så fick de förare som var på plats bjuda sina egna sponsorer samt nära och kära på en tur i skogarna utanför Brömsebro.
Jag skulle, som jag tidigare nämnt, egentligen varit i Säffle och åkt en deltävling i Sverigeserien men de planerna spolierades efter lite kel med en sten i SSR.
Så det fick helt enkelt lov att bli lite fotografering av klubbkamraterna i stället. Håller ni muspekaren över respektive foto får ni lite information om vem/vad som har förevigats, enjoy...



































*Pust* Det blev en hel del bilder att skriva texter till, men vad gör man inte för att amatörjournalistiken skall kunna härja fritt i alla mediaformer. Nu får det bli rast vila på stället för undertecknads del. Ni får ha det bra och ses eller hörs vi inte framöver så önskar jag er en riktigt trevlig midsommar. Tack och bock!
//Henke Bäck (som svär ve och förbannelse över en marginaljusterare som inte vill fungera - skitblogg)
Tävlingsrapport Rojarundan
Förare: Mathias "Benke" Bengtsson
Förarklass: A-förare
Bil: Mitsubishi Lancer Evo VII
Bilklass: 4WD Gr A/N <2001cc
Denna tävling skulle egentligen jag och Morgan ha åkt eftersom den ingick i DM för Småland samt Sydsvenska Rallycupen. Av de planerna blev dock intet då Volvon blev ordentligt stukad i samband med vår avåkning i SSR förrförra helgen.
Då rally är en trivsam syssla så började jag så smått fundera på att ta mig upp till skogarna runt Fagerhult för att kika på tävlingen istället för att delta - men den planen höll bara i sig fram till måndag morgon då ett SMS från Benke dyker upp i telefonen med en förfrågan om hjälp med pappershanteringen i hans japanska sportvagn.
- Ja tack, blev svaret då man självfallet vill vara med och flytta lite grus om helgerna - speciellt om det är turbo och fyrhjulsdrift som erbjuds för ändamålet.

SS 1 Pikaböl 1 4,43 km Tid på SS: 2.56,8 min
Dagens första sträcka upplever vi som något bökig och rytmen vill inte riktigt infinna sig i vare sig körning eller läsning. Benke får lite hicka då vi kommer något för långt till höger över ett lyft och hamnar farligt nära en sten i kanten - jag är mer intresserad av mina papper och missar den krisen (?).
Till målet på sträckan kommer vi hur som helst och tiden räcker till en femteplats av de elva jeepar som kom till start i klassen denna soliga lördag.
SS 2 Göshult 1 8,00 km Tid på SS: 5.20,6 min
Betydligt mer utrymme för bilen på denna sträcka och genast känns allting bättre. Inga konstigheter under färden mot mål och vi kan konstatera att vi mäktar med en fjärde tid i klassen.
SERVICE 1 - Inga problem med vare sig bil eller besättning så servicechefen Jocke med praktikant/assistent Hasse "Kräbbleboda" Johansson behöver i princip inte göra någonting.
SS 3 Måketorp 1 5,80 km Tid på SS: 4.02,9 min
Återigen en lite knixigare sträcka som vi till vårt förtret lyckas punktera vänster framhjul på. Som väl är så är det bara en dryg halvkilometer kvar till målet så vi tappar inte särskilt mycket tid på den incidenten. Därmed noterar vi ännu en fjärde tid i klassen på sträckan.
Desto mer äventyrligt blir det när vi skall byta hjulet och jag konstaterar att hylsan till hjulbultarna är för stor - det fick bli till att stoppa första bästa medtävlande och låna en hylsa av mer kompatibel storlek. Ett stort tack till Torbjörn Gunnarsson och Roger Clausson för den vänligheten - utan trevligt folk från Tomelilla så hade vi inte fått bort det hjulet.
Nåväl, dit med hjulet igen och medan Benke skruvar fast alla bultarna så skall jag vara duktig och lasta in det punkterade hjulet i bagaget, men det bär sig inte bättre än att bilen tippar ned från domkraften när jag utför själva ilastningen. Som tur var så hade Benke fått dit två hjulbultar så bilen höll sig åtminstone "på hjulen".
*Pust* Nu var det mycket på en gång, är det inte service snart? - jo, det är det...
SERVICE 2 - Vad gör man om man punkterat ett däck? Jo, man lägger givetvis på nya ostar runt om istället. Lägg till detta en skvätt bränsle och sen är man på G igen.
SS 4 Pikaböl 2 4,43 km Tid på SS: 2.53,4 min
Nya däck som sagt: Benke hade inte lagt på nya sulor på bilen sedan Karlskronapokalen i juni förra året så det var med andra ord i princip ett år sedan han hade känt på "färskt" grepp. Men nu jädrar i min låda bet det bra i backen och Benke kunde smått förbluffad konstatera att vi knappt hade haft sladd inne på sträckan.
Tredje tid på SS 4 som även hade gått som SS 1 blev den bästa sträckplaceringen hittills under dagen. I målet på denna SS pratades det i något förvirrade ordalag om en bil som låg inne på sträckan och läckte bensin, men vi hade i vilket fall som helst inte sett något så vi tuffade vidare mot SS 5.
SS 5 Göshult 2 8,00 km Tid på SS: 5.15,3 min
Här tog det däremot stopp redan innan start då det faktiskt låg en bil på sträckan och läckte soppa. Rickie Borgström för dagen assisterad av Andreas Söderström hade tyvärr gjort ett varv eller två ut i spenaten och det krävdes lite åtgärder för att få stopp på bränsleläckaget. Rickie och Andreas hade som väl var klarat sig bra och tävlingen kunde efter en dryg halvtimmes uppehåll rulla vidare.
Benke och jag sköter oss inne på sträckan och putsar vår tid från första varvet med 5,3 sekunder, men det räcker ändå "bara" till ytterligare en fjärde tid på sträckan.
SERVICE 3 - Ett nytt diffprogram matas in i japanskan för att få åkningen att flyta på än bättre på dagens sista special.
SS 6 Måketorp 2 5,80 km Tid på SS: 3.58,6 min
När vi kommer i mål på den sjätte sträckan kan vi bara konstatera att det nya diffprogrammet inte gjorde någon direkt märkbar skillnad på bilens uppförande. Tredje plats i klassen på sträckan och då även i tävlingen sätter p för dagens äventyr i Smålandsskogarna.
Totaltid: 24.27,6 min
Summering: Tredje plats totalt i tävlingen är ett fullt godkänt resultat enligt både Benke och mig. Eftersom jag bara har åkt med honom en tävling tidigare (Silverratten 2008, tävlingsrapport finns HÄR) och dessutom var den femte co-drivern han hade med sig för året så måste vi båda vara mer än nöjda med resultatet denna dag. För er som undrar så kan jag meddela att det är störtfränt att åka fyrkrafs med överladdning - det borde alla få prova på någon gång i livet.
Vad händer då framöver? Hade onekligen hoppats på att få fara till Värmland nästa helg för att åka Lars-Erik Torph Memorial i Säffle men vi hinner inte få bilen klar i tid så den tävlingen i Sverigeserien får Morgan och jag tyvärr lov att stå över.
I brist på bilåkande kanske man skulle klistra ihop en folkdräkt och ge sig ut på ett lämpligt torg för att vifta lite med fanan på lördag. Blir man trött av allt nationaldagsfirande så får man gå och lägga sig i tid så att man orkar gå och rösta på söndag - då är det val till Europaparlamentet, vare sig ni vill det eller ej. Tror nog att Benke och japanskan skall få min röst - det är ett väldigt trivsamt par... :-)

Sköt om er kamrater så hörs vi av framöver!
//Henke Bäck