Vara
Själv så far jag till Vara imorgon för att på lördag göra ännu ett inhopp i Patrik Forsbergs Ford Fiesta. Det är Supercupstävling på programmet och förhoppningen är att bättra på 4: e platsen från Lima - nu kanske man kan få stå på pallen om allt funkar som det ska. Nåväl - vi får se, i den här sporten finns det inga garantier, jag återkommer hursomhelst med resultatet så fort som möjligt.
Nu tror jag faktiskt att jag går och knyter mig.
God natt!
//Henke Bäck
Tävlingsrapport Sydrallyt
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original
Klistrat och klart för strid...
SS 1 & 4 Lyngsåsa 16,80 km Tid på SS: ...
Då var det dags att ge sig i kast med Sveriges största grusrally. Folkfest är nog bara förnamnet när man pratar om South Swedish Rally och övriga tävlingar som ingår som tillägg till huvudarrangemanget.
Upplägget för oss i Volvo Original var tre sträckor på fredagen och fyra på lördagen. Vi började på fredagskvällen med SS 4 som SM-fältet då redan hade avverkat två gånger.
Ambitionsnivån inför denna tävling var väldigt hög från vår sida - vi skulle inte nöja oss med topplacering bland B-förarna utan siktade även på att försöka bli bästa Volvo Originalare av de 41 som kom till start.
På transporten ut till första specialsträckan är det väldigt sammanbitet i bilen - hög ambition kräver hög koncentration så nu är det fokusering på uppgiften som gäller. Vi checkar in i tidkontrollen kl. 19.59 och kl. 20.02 släpper Rickie upp koppling - vi är iväg!
Det går så djävla bra (förlåt mig mina kraftuttryck, men så kändes det), nya däck och bra attack redan från början gör att man känner att vi äntligen utnyttjar den kapacitet som trots allt finns i bilen. Publik som klockar oss i ett vägskäl 4,56 km in på sträckan säger att vi då låg 4-5 sekunder bättre än Magnus Johansson och Jonas Bergman från Älmhult som är fortåkare bland A-förarna i Volvo Original (de vann förresten tävlingen - grattis grabbar!), så nog hade vi fått upp ett bra tempo.
Lite för bra skulle det visa sig. Inte för att vi hade varit nära att köra av innan på sträckan - det gick förvisso fort, men ändå på vägen. Ca 7 km in på SS 4 så är det likväl färdigt - i en Höger 4 minus över krön så vrider Rickie på ratten för att styra in bilen i svängen några hundradelar för sent. Farten är drygt 120 km/h och i den hastigheten så räcker ett så litet misstag för att det ska bli pannkaka av alltihop.
Vi flyger av vägen med vänstersidan först och träffar en sten med vänster bakhjul. Den smällen gör att bilen skickas runt på andra hållet och snurrar två varv på vägen innan det tar stopp och vi blir stående på tvären över sträckan i en Höger 2 plus en bit längre bort.
- Vad f-n hände? Undrar Rickie medan vi befinner oss i ett moln av damm. Han skickar sedan i backen för att vi skall kunna komma bort från vägen, men det händer ingenting - något är ordentligt fel.
Snurrar hjulen? Frågar chauffören när jag hoppat ut för att se vad som är fel. - Nej, det gör dem inte kan jag bara meddela honom och han sammanfattar därefter situationen i ett enda, välvalt ord: Helvete!
Det visar sig att smällen i stenen har knäckt bakaxeln, slitit upp ett hål i hjulhuset, delat på fälgen, punkterat däcket, slitit ur kardanaxeln ur bakaxeln samt även ryckt väck den ena bärarmsinfästningen. Man kan m.a.o. säga att bilen var allt annat än lätt att knuffa och med endast en åskådare på plats så orkar vi inte rubba bilen ur fläcken
Här ska det inte vara ett hål om allt är i sin ordning.

Då är det bara att inse faktum och plocka fram varningstrianglarna för att sedan ställa sig och dirigera konkurrenterna så att de inte väljer fel sida att försöka passera oss på innan de sprätter vidare mot sträckmålet.

Om ni funderar på vad det är som ligger i centrum på fälghalvan så kan jag meddela att det är en bit av bromskivan...
...och här har vi resten av den skivan:
Summering:
Nästa tävling för Rickie och mig blir Karlskronapokalen den 7: e juni - då kommer vi förhoppningsvis längre än vid vårt lilla gästspel i Sydrallyt.
Avslutningsvis så kan jag konstatera att Sydrallyt 2008 blev min kortaste och dyraste tävling hittills i karriären. 4800 kronor i startavgift för att köra runt 7 kilometer SS ger en skapligt hög kilometerkostnad, eller vad säger ni? Nåväl, när det är mörkt i min värld finns det alltid någon stackare i en liknande situation som har det än värre. Det fanns ju faktiskt de som skulle åka hela SSR (startavgift 8000 kronor) som inte heller kom längre än till första sträckan.
Sådana är spelets regler och kan vi inte acceptera dem så får vi lov att spela krocket istället...
//Henke Bäck
PS. Tack till er alla som stannade till efter tävlingen och hjälpte oss bort med bilen från vägen. Hade ni inte hjälpt oss med det hade vi nog fortfarande försökt baxa upp bilen på släpet - så tack än en gång! DS.
Medan vi väntar...
//Henke Bäck
Tävlingsrapport Bil Månsson Rally Cup
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.N <1600.cc
SS 1 Kärrhus 1 11,50 km Tid på SS: 7.40,5 min
Ingen rast, ingen ro - här gäller det att vara vaken från första stund då tävlingen inleds med den längsta sträckan för dagen. Vi upplever att det är halt bitvis men det får tillskrivas vårt låga startnummer (16) då all lösgrus ännu inte var bortkörd. Förutom att vi gled ut lite mot en timmertrave i en vänsterkurva mot slutet av sträckan så var insatsen godkänd med ett tempo som räckte till en sträckseger i klassen med två (2) tiondelars marginal ner till Magnus Larsson och Per Nilsson från SMK Hörby, även dem i en Volvo 940.
SS 2 Ramstorp 1 4,91 km Tid på SS: 3.42,3 min
Två tiondelar är inte särskilt mycket att spela på - så det fanns m.a.o. all anledning att försöka öka tempot ett snäpp till. Denna lilla ökning gjorde att det blev lite spännande i en högerböj när bakändan på bilen for ut i vegetationen, som väl var utan att hugga tag i något träd - så det hela resulterade endast i lite repor på stötfångaren.
Vafalls!? Har ni rehpfat automobilen? Slynglar...Firma Larsson/Nilsson verkade inte heller anse att två tiondelar var någon större marginal - så de ökade tempot de med. Det visade sig i sträckmålet att de hade varit av vägen i samma kurva som vi fast med en backning och lite småbucklor som resultat. Detta lilla missöde gjorde att vi kunde slå dem med hela 8,8 sekunder på sträckan och därmed skapa lite andrum då vi ännu en gång var snabbast i klassen.
SS 3 Brödåkra 2,29 km Tid på SS: 1.30,7 min
Tävlingens i särklass kortaste sträcka var en riktigt fin byväg som man hade önskat kunde vara några kilometer längre, men så är det ofta nere i Skåne. Det finns för många små asfaltvägar som abrupt hugger av grusvägarna och gör det omöjligt för arrangörerna att få längd på sträckorna.
Åter till ämnet: Bara för att sträckan är kort innebär det inte att det är svårt att tappa tid. Vi blev lite tidiga i inbromsningen till sträckans enda vägskäl vilket resulterar i att vi inte blir bättre än fyra i klassen på denna sträcka som vinns av Ola Schönström och Camilla Engfelt från Arlövs MC i en Volvo 740.
SERVICE - Ett serviceuppehåll var inlagt vid start- och målplatsen eftersom SS1 och 2 skulle köras ännu en gång under dagen.
Vi behöver inte göra några större ingrepp på bilen, bara sätta fast handskfacket igen (!). SS 1 var väldigt studsig bitvis och detta gjorde att handskfacket höll på att trilla ner på mina ben. Det var dock inget som inte lite silvertejp/vävtejp/gaffatejp (kärt barn har många namn) kunde råda bot på och handsfacket blev på sin plats resten av tävlingen.
När vi studerade tiderna efter tre sträckor kunde vi konstatera att vi ledde klassen med två sekunders marginal till Fredrik Nilsson och Bodil Gustafsson från SMK Hörby i en Volvo 242.
Var kom dom ifrån? Undrade vi när vi insåg att det var väldigt tight tidsmässigt.
Det visar sig att Fredrik har hållit uppe med rallytävlandet i många år för att till denna säsong komma igång igen - bl.a. med tävlande i Södra Bilsportförbundets asfaltscup och en del DM-tävlingar i distriktet.
Asfalt i all ära - de verkar ju inte göra bort sig på grusunderlag heller så nu fick Rickie och jag se till att vakna till liv igen.
SS 4 Kärrhus 2 11,50 km Tid på SS: 7.30,0 min
SS 1 igen och fortfarande varken rast eller ro. Ännu en gång den längsta sträckan i tävlingen och nu var tanken att vi skulle försöka oss på ett litet ryck för att få en lucka ner till övriga inför den sista sträckan.
Mycket bättre fäste samt även bättre körning från vår sida gör att vi lyckas förbättra vår tid från förra rundan med hela 10,5 sekunder. Andra tid i klassen på sträckan - vi får stryk av Arlövsåkarna Schönström/Engfelt med 1,2 sekunder men Fredrik och Bodil i 242:an är 8,7 sekunder sämre än oss på sträckan vilket gör att vi ökar på vår ledning i sammandraget.
SS 5 Ramstorp 2 4,91 km Tid på SS: 3.37,4 min
Inför sista sträckan så ser läget ut som följer: Vi leder klassen med 9,8 sekunder till Magnus Larsson/Per Nilsson.
Fredrik Nilsson/Bodil Gustafsson är trea 10,7 sekunder efter. Fyra i klassen 11,9 sekunder efter oss jagar vilt spurtande Ola Schönström/Camilla Engfelt som helt klart har pallkänning med endast 2,1 sekunder upp till andraplatsen.
SS 5 är SS 2 ännu en gång och vi visste vad vi behövde göra - ta bilen i mål med en skaplig tid på sträckan och segern skulle vara i hamn.
Sträckseger igen, denna gång med 4,3 sekunders marginal till Schönström/Engfelt som lyckas knipa andraplatsen i klassen framför näsan på Magnus Larsson/Per Nilsson.
Totaltid: 24.00,9 min
Summering: Seger i klassen med 16,2 sekunder ner till tvåan och en tid som räcker till en 22: a plats totalt! Grymt sköna ord att plita ned efter lördagens äventyr. Nu fungerar äntligen motorn som den skall och Rickie börjar hitta bromspunkterna mer och mer.
Efter lite inkörningsproblem så ser vi fram emot nästa helg då Sydrallyt står på agendan. Den tävlingen ingår i Sverigeserien för Volvo Original och körs både på fredag och på lördag.
Kan vi bara bibehålla den fart vi börjat bygga upp så har vi goda chanser att placera oss bra i den tävlingen. Osvuret är nog ändå bäst för det är en lång tävling och mycket kan hända under resans gång.
Vad det gäller DM-tabellen så är A-föraren Anders Strömbeck med bisittare Björn Larsson (bägge tävlandes för Kristianstad MK) ännu en gång före oss i totallistan - men vår tid räcker till en andraplats bland A-förarna och därmed nio friska DM-poäng.
Ett stort grattis till Anders och Björn efter ytterligare en fint genomförd tävling som ger dem den tredje raka fullpoängaren i distriktsmästerskapet för Södra Bilsportförbundet 2008.
Denna gång skiljde det 14,1 sekunder när tiderna sammanställts så vi är onekligen på väg åt rätt håll.

Nåväl, när solen sänker sig utanför sovrumsfönstret så kan man blicka tillbaka på en rolig dag i Skåneland med en riktig Grand Slam för Kräbbleboda Rallyteam. Robin och Camilla vann utbildningsklassen, Rickie och jag vann B-förare Volvo Original/Gr.N <1600cc samt sist, men absolut inte minst, så dominerar Hasse och Benke med seger i klass A-förare Gr.H 2wd och en andraplats totalt! Hatten av för dem och alla andra som gjorde fina insatser i skogarna kring Eslöv.
//Henke Bäck
PS. När man kommer hem på kvällen efter en hel dags tävlande så är man trött så att det räcker. En liten dusch gör dock att man snabbt piggnar till och är redo för nya äventyr.
Kusinen med sambo kom på besök och eftersom jag är en grym entertainer så slocknade snart båda två på min soffa - visst är det skönt att det finns annat än rally som tröttar ut folk :-) DS.
Kör försiktigt H & T så syns och hörs vi snart igen!
Tävlingsrapport Lille Mats Rallysprint
Nu var det alldeles för länge sedan jag plitade ned något här. Får skylla på mycket jobb och dålig disciplin.
Men, men - här kommer sent omsider en tävlingsrapport från Lille Mats Rallysprint i Hässleholm, en tävling som avgörs som ett varvlopp inne på P2s gamla regementsområde. En blandning av asfalt, betong och gatsten var underlaget som erbjöds. Syftet med vår start i denna tävling var att Rickie och jag skulle prova däck som är klassade i Europaserien för Volvo Original samt även skaffa oss erfarenhet av nyss nämnda sorters underlag inför kommande utlandsäventyr.
Fullblods-VOC i asfaltskostym á la Kräbbleboda.

Tävlingsrapport Lille Mats Rallysprint
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original
SS 1 8,00 km Tid på SS: 5:44,3 min
En något kantig inledning med alldeles för mycket "gruskörning" vad det gäller linjer och bromspunkter. Måste även säga att de däck vi testade var mycket sämre än vad jag trott inför tävlingen. Det understyrde något enormt på de lite slöare partierna av sträckan.
SS 2 8,00 km Tid på SS: 5:42,1 min
Bra körning första varvet med linjer som började likna något man kan härleda till det som kallas asfaltskörning, på andra varvet återfaller vi dock i gamla synder och det börjar gå för brett igen. Det kan delvis bero på att däcken blivit lite för varma efter det första varvet, men vi ska kunna bättre ändå...
SS 3 8,00 km Tid på SS: 5.45,3 min
Uppgivet - är nog det ord som får beskriva vår åkning de sista två varven. Lyckas helt ok i vissa böjar medan andra tas med handtagen först och det funkar inte på asfalt - publiken såg däremot väldigt lycklig ut när vi kom kasande.
Totaltid: 17.11,7 min
Summering: Sammanfattningsvis så får vi konstatera att vi måste ta en rejäl funderare på vad som vi kan (läs får) förändra på bilen innan vi kan ge oss i kast med planerade asfalttävlingar i höst. Till detta kommer ett stort behov av att åka mer asfalt innan vi kan komma överens med det mer banracing anpassade "tänk" som krävs för att man skall bli en fortåkare även på det svarta underlaget.
Vi får lov att acceptera att vi fick ordentligt med stryk av våra konkurrenter denna dag (11: e plats av 13 i klassen) - något som till stor del får lov att tillskrivas den brist på fäste vi hade med de gatdäck vi åkte på. Klasskamraterna åkte mig veterligen på skurna slicks allihop och då ska man inte förvänta sig att hänga med.
Våra däck:

Samt en bild på skurna slicks som jämförelse:

Som lök på laxen så kan vi också konstatera att toppen på bilen bara är att kasta i skrotlådan. Förbränningsrummen skall enligt motororaklet Bengt Haglund vara sönderspikade efter de problem med maskinen som vi hade i Anderslövs tävling i början av april. Ljuspunkten i rådande mörker är ändå att vi lyckades placera oss bra både i Kristianstad och i Älmhult - detta trots en motor som inte har levererat den effekt som den skall.
Till helgen är det dags för den tredje DM-tävlingen för året som kommer att avgöras i trakterna av Eslöv i Skåne. Vi hoppas att maskinen spinner bättre än någonsin så att vi kan vara med och kriga om topplaceringarna i klassen.
//Henke Bäck
Avslutar med några bilder på den hårigaste VW Polo jag någonsin skådat. Bilen är en Super 2000-vagn som rattas av norrmannen Rune Danneborg. Notera bromskivorna av modell "Capricciosa" - har man inte spänt fast sig ordentligt när Rune står på hejdaren lär man forsätta i tangentens riktning tills trädet/berget/ladan sätter stopp för flygturen...
Tävlingsrapport Lilla Silverratten
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: A, B & C -förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original, Gr.E
SS 1 Hoppet 2,31 km Tid på SS: 1.46,8 min
Då vi befarade att vägen skulle bli riktigt uppkörd vartefter dagen gick, samt att vi hade ett lågt startnummer (6), så fick målsättningen bli att öppna så hårt vi bara vågade och så att säga göra ett ryck med en gång.
När vi kom i mål efter den första sträckan så visade det sig vara en riktig taktik då närmaste konkurrent i klassen var hela 4,8 sekunder efter oss på den korta sträckan. Tiden var även den näst snabbaste totalt, 1 sekund efter Lars Servin & Peter Andersson från SMK Hörby. De kör en Volvo 240 i den trimmade Gr.H klassen, så nog var vår tid riktigt bra.
SS 2 Alternativet 2,68 km Tid på SS: 1.51,2 min
Med en lyckad inledning så fick målsättningen bli att bibehålla tempot även den andra vändan. Nu hade man ändrat om inne på mitten av sträckan vilket gjorde banan krokigare. Det är inget som gynnar oss mot de motorstarkare bilarna då vi tappar mycket i accelerationer i förhållande till dem.
Godkänd insats med bevarat tempo. De knappa 5 sekunder längre tid som sträckan tog denna gång berodde till stor del på nyss nämnda ändring av bansträckningen, så det var inget att hänga läpp för.
Vi var återigen snabbast i klassen, nu hade dock konkurrenterna vaknat till liv och den som var näst snabbast var distanserad med 3 sekunder. Tiden var denna gång tredje snabbast totalt då Jari Häggman & Mikael Andersson från Skillingaryds MK i en Mitsubishi Lancer Evo VI fått fart på sin 4-hjulsdrivna, turbomatade vagn och slog oss med 1,6 sekunder. Tvåa efter Jari var firma Servin/Andersson som slog oss med 0,5 sekunder - de behöll dock sin ledning totalt där vi nu låg trea.
SS 3 Hoppet 2 2,31 km Tid på SS: 5.00,1 min
Så vänder vi på steken och vad hittar vi väl där? Jo, SS 1 på andra hållet - det ni! Nu var vi fundersamma på om det var mycket spår som hade bildat grusryggar när man kört på ena hållet och att dessa då skulle vara ett problem när man vände på sträckan. Vår oro visade sig vara obefogad då vägen fortfarande var i gott skick och vi var återigen snabbast i klassen med 1,7 sekunders marginal. I totallistan så spöade vi Mitsubishin med 1,8 sekunder och var nu återigen tvåa totalt med 0,9 sekunders marginal.
Grabbarna i SMK Hörby Volvon satte allt på ett kort och drog till med en riktigt bra tid som definitivt dödade kampen om totalsegern. De slog oss med 3,9 sekunder och utökade därmed sin ledning till 5,4 sekunder totalt. Det låter kanske inte mycket men med en otrimmad Volvo 940 och endast 2,68 km kvar att köra och det på den krokigare sträckningen av banan gjorde att kampen om totalsegern var över för vår del.
SS 4 Alternativet 2 2,68 km Tid på SS: 5.13,4 min
SS 2 baklänges - nu var frågan hur vi skulle göra. Vi ledde vår klass med 9,5 sekunder och att riskera det för att jaga en bättre totalplacering vore väldigt oklokt av oss. Vi riktade in oss på att även den avslutande sträckan hålla ett bra tempo utan att riskera något.
För fjärde gången denna dag var vi snabbast i klassen - marginalen på den fjärde sträckan skrevs till 2 sekunder jämfört med den näst snabbaste.
Jari Häggman och Mikael Andersson var nog inte direkt sugna på att få stryk av en otrimmad Volvo när man sitter i en 4-hjulsdriven bil med närmare 300 hästkrafter, så de gjorde vad som krävdes och slog oss med 1,8 sekunder och kunde därmed ta hem den totala andraplatsen med 0,9 sekunder tillgodo på Rickie och mig.
Totaltid: 7.22,5 min
Summering: Första besöket för i Millebygden utanför Älmhult för min del slutade ju riktigt bra: Klasseger med 13,7 sekunder ner till tvåan och som grädde på moset en total tredjeplats med 6,9 sekunder upp till segrarna Lars Servin och Peter Andersson - grattis grabbar!
Måste säga att jag blev positivt överraskad av hur bra vägen trots allt höll, det gick sammanlagt närmare 150 bilar över sträckan denna dag.
Nåväl, nu siktar Rickie och jag mot Lille Mats Rallysprint i Hässleholm på söndag. Det är en asfaltsprint på det gamla regementsområdet utanför Hässleholm. För er som aldrig har varit där rekommenderar jag ett besök då det är riktigt högt tempo (ingen körning runt koner utan full fart på snabba asfaltvägar) samt en väldigt publikvänlig tävling med många bilar ute samtidigt. Lägg till detta många danska förare med riktigt tuffa bilar byggda för asfalt och inget annat...
Rickie och jag kommer att åka den tävlingen som ett test inför kommande äventyr på det svarta underlaget. Rickie fick, för er som inte vet, en summa pengar från Södra Bilsportförbundet att använda till kostnader i samband med tävlingar utomlands. Dessa pengar planerar vi att använda till en start i en tävling i Danmark i höst samt, om pengarna räcker, även en tävling i Tyskland - den går dock på grus.
De båda tävlingarna ingår i Nordic West Euro Cup för Volvo Original och ska man åka den Cupen så får man inte ha några racing-slicks på asfalttävlingarna utan är hänvisade till att använda däck som mer liknar "vanliga gatdäck" - sådana som ni har på era personbilar kära läsare.
Dessa däck genererar inte alls samma fäste som slicks gör och då förstår ni själva att de som väljer att åka på slicks på söndag (ja, då får man använda sådana) kommer att vara en bra bit före oss i resultatlistan.
Men, men - vi anser att det är bättre att testa ordentligt på söndag och lösa eventuella problem på hemmaplan istället för att stöta på dem i Danmark till hösten. Hässleholm ligger onekligen närmre Kräbbleboda än vad Fyn gör.
Håll nu tummarna på att det bli bra väder så syns vi i Hässleholm på söndag!
Hejs!
//Henke Bäck