God Jul
Första tävlingen för mig och Rickie (om bilen hinner bli klar) blir uppe i Vännäs utanför Umeå. mer info om dessa tävlingar kommer längre fram.
Ha en riktigt skön julhelg så hörs vi av framöver.
//Henke
Slitet
Måste säga att julkänslan inte riktigt vill infinna sig när det är 7 grader varmt och regn. Ha det bra under paraplyerna så hörs vi!
//Henke
PS. Polarna tjatar om att vi ska fara till Eringsboda Brunn ikväll och kika på Blackjack. Ska ni dit så rekomenderas skyddskor med rejäl stålhätta ifall jag skulle få för mig att dansa. DS.
I väntans tider
I fredags var jag och några kamrater i Karlshamn för att titta på Lasse Winnerbäck med band. Bra tryck för att vara en visrockare och betyget 3 av 5 i lokaltidningen tyckte jag nog var i underkant. För min del blir det nog fler konserter med den mannen, tycker han var riktigt bra.
Nåväl, ta det lugnt i julklappsruschen så hörs vi framöver.
//Henke
Om Henke Bäck
Vem är han då mannen under lagren av flamskyddad NOMEX III?
Född en onsdagskväll i januari nådens år 1978 på barnabördsavdelningen vid dåvarande Centrallasarettet i Karlskrona av mamma Ingela (för tillfället svårt nervösa pappa Per-Inge fanns också på plats).
Nä, det blev ingen vidare bra inledning, eller hur? Vi tar hjälp av Strindberg för att få till en snyggare inramning:
"Han kom som ett snöoväder en januariafton med ett tidtagarur i en svångrem runt halsen".
Ah, mycket bättre (tack för det August). Vi fortsätter: Per Henrik Mattisson-Bäck skulle egentligen ha hetat Fredrik men några goda vänner till föräldrarna producerade en gosse ett halvår tidigare och lade helt sonika rabarber på det namnet.
Alla kan ju inte heta Fredrik och Henrik får väl anses vara ett godkänt namn då det tydligen är ett furstenamn i flera länder (dock ej i Sverige). Själva namnet stammar från forntyskan och är en sammanslagning av orden för "hem" och "härskare" och eftersom Henrik inte har någon dam vid sin sida så kan han för överskådlig framtid tryggt fortsätta med att kalla sig för hemmets härskare.
Nog om det. Då denna blogg kommer att handla mycket om motorsport i allmänhet och då rally i synnerhet så fokuserar vi lite på dessa ämnen.
Karriären (om uttrycket ursäktas) startade faktiskt innan Henke var född. Mamma Ingela lotsade pappa Per-Inge i en svart Saab V4 på tävlingar i Sydsverige när sonen bara var ett par veckor in i fosterstadiet och modern helt enkelt inte visste om att hon var gravid. Med en sådan inledning så var vägen utstakad för Henke som under uppväxten drömde om att få åka rally någon mer gång i livet (helst utan fostervatten skvalpande kring huvudet den gången och det gick som väl var att genomföra).
Premiären inom motorsporten låter dock vänta på sig och inte förrän 1997 vid 19-års ålder är det äntligen dags att få åka med under en tävling. Chaufför är Conny Hansson som då körde för Gullabo RC och tävlingens namn Karlskronapokalen. Fordonet som skall användas är en Volvo Amazon i klass Nationell (numera Gr.H). Tävlingen resulterar i en fjärde plats för B-förare vilket får anses vara fullt godkänt.
Nästa tävling blir Gullaboknixen samma år och även denna åks med Conny Hansson (om inte Henke missminner sig så kom de trea). Under 1997 så kör Henke även två tävlingar i folkrace med en Volvo 140 som Conny lånar ut till honom. Bägge dessa tävlingar (Karlskrona & Möre) slutar med motorras i Volvon. Det är nog läge att hålla sig i högerstolen tänker Henke då den stackars bilen får motorn renoverad ännu en gång.
1998 visar Henke prov på att han redan glömt bort -97 års gästspel i folkrace då han lånar ännu en Volvo 140 (denna gång av Mikael Pettersson Karlskrona AK) till en tävling i Möre MK´s regi. I tredje kvalheatet så ger svetsningen i AGA-diffen upp och det är färdiglekt för denna dag. Sedan dess har inte Henke Bäck suttit i en folkracebil på tävling och vi hoppas för alla tävlingsbilars väl att han håller sig borta från vänsterstolen.
Detta år inleds även det som nog får kallas Opel Ascona-eran. Per-Ola Chronvall har byggt en rallybil för klass ekonomi (av en kaross som Henke rullade -96 på en grusväg inte långt från hemmet med Lars-Olof Adolfsson som mindre lycklig passagerare) och vill efter ett par tävlingar med husmekanikern Modde som bisittare att Henke skall åka med i den gula skönheten (nåja) framöver.
Premiären sker på senhösten -98 i Olofströms tävling SEAT-trofén och resultatet blir en 2: a plats i klassen C-förare ekonomi. Även Däckia-specialen i Älmhult hinns med och där slutar P-O och Henke 3: a i klassen.
1999 börjar så allvaret. P-O och Henke går tidigt på våren en kurs i Hörby för att få
co-driverlicens och därmed få börja använda sig av säkerhetsnoter när de tävlar. Detta blir en stor förändring för Henke som tidigare bara använt sig av roadbook under tävlingarna och nu helt plötsligt får mycket mer att göra på specialsträckorna. Det skall dock nämnas att noter (enligt Henke) är något som får en co-driver att känna sig betydligt mer delaktig i vad som sker i bilen under tävling.
Säsongen -99 tävlar grabbarna med stor framgång i klass ekonomi, det går faktiskt så bra att man efter halva säsongen leder Södra Bilsportförbundets (Skåne, Blekinge och Halland)
C-förarcup. Under sommaren köper P-O en Opel Ascona B för klass Nationell (trimmat 2-hjulsdrivet) av Bosse Wallman. Då den bilen är bra mycket snabbare än ekonomibilen (som ej får trimmas) så tror nog både P-O och Henke att de skall kunna bärga segern i C-förarcupen. Det visar sig tyvärr att så inte alls blir fallet då växellådan i den nya bilen går sönder i sisådär varannan tävling. De problemen resulterar i att man får nöja sig med en andraplats i cupen när säsongen summeras.
2000 är det nytt millennium och en ny, mer hållbar, växellåda sitter monterad i Asconan. Ekonomibilen är såld till Jonas Åkesson som firar köpet med att rulla den i första tävlingen, dock inte värre än att den går att fixa till efter några timmars slit i garaget.
P-O och Henke firar framgångar även som B-förare och när året är slut har de vunnit B-förarcupen för Södra Bilsportförbundet samt kan titulera sig Sydsvenska mästare i klassen. Enda smolket i glädjebägaren är att P-O, när han skall bjuda mekanikern Macke Olsson på en åktur i en tävling i Olofström, lyckas rulla bilen fyra varv då någonting i framvagnen går sönder på en sträcka. Bilen lagas upp till säsongen 2001 av P-O och Modde efter många långa timmar i garaget.
Åren 2001-2006 åker Henke mängder med tävlingar tillsammans med P-O (som nu är uppe i den högsta förarklassen: A-förare). Att räkna upp allihop och berätta hur det gick tävling för tävling blir alltför tidsödande så vi nöjer oss med att nämna att de under dessa år kammar hem flera klassegrar och även lyckas vinnas Södras DM och komma trea i Sydsvenska mästerskapet efter rutinerade herrar som Jonas Wigren och Mattis Olsson.
Under denna tid gör även Henke inhopp hos andra chaufförer i klubben såsom Jonas Åkesson, Mats Holmberg och Micke Ånnegård.
Sensommaren 2006 bestämmer sig Per-Ola Chronvall för att sälja tävlingsbilen när säsongen är slut och därmed lämna rallysporten. Sista tävlingen P-O och Henke gör tillsammans blir Rikspokalen i Örebro i oktober, därefter säljs bilen till en Bo Karlsson i Hedemora.
2007 blir ett annorlunda år för Henke Bäck då han inte har en "fast sits" hos någon förare. Han funderar på att sluta han också men löser ändå ut sin licens om det skulle bli aktuellt med ett inhopp någonstans och jodå, så blir det.
Förste föraren att behöva någon som åker med är Jonas Åkesson i samband med hemmatävlingen Karlskronapokalen. Så fortsätter det och när 2007 är slut har Henke åkt en eller flera tävlingar med följande förare: Jonas Åkesson Karlskrona AK, Christoffer Holmberg Karlskrona AK (incar från SS 5 i SM-tävlingen i Sandviken hittar ni här), David Pettersson Asarums MS, Patrik Forsberg Storumans SK samt Bosse Wallman Karlskrona AK.
När denna text skrivs visar almanackan lördagen den 1 december 2007 och Henke Bäck har tidigare samma vecka tagit beslut om vem han skall åka med 2008. Valet föll på en av Sveriges mest lovande rallyförare, den blott 19 år gamle Rickie Borgström som tävlar för Olofströms MK.
Säsongen 2007 körde Rickie tjugoen tävlingar. Av dessa vann han arton och kom tvåa i en! Ett sådant facit gör att 2008 års säsong kan bli riktigt intressant. Rickie bygger en Volvo 940 för klass Volvo Original (en standardbilsklass där han kommer att tävla som B-förare) och förhoppningsvis kommer samarbetet mellan honom och Henke att fungera bra så att nya framgångar kan läggas till de tidigare nämnda.
Planerade tävlingar för kommande år är Sverigeserien för Volvo Original samt DM för Södra Bilsportförbundet. Finns det tid och pengar över så kan även någon utlandsstart bli aktuell.
2008 kommer som ni förstår bli ett år med väldigt många tävlingar och dessa medför ju en hel del kostnader. Om NI som privatperson eller företagare känner er manade att hjälpa Rickie och Henke i deras tävlande så är ni välkomna att kontakta Henke Bäck via någon av nedanstående kontaktuppgifter:
Mobil: 0709-62 11 66
E-post: [email protected]
Snigelpost: Henke Bäck
Rådhusgatan 7
371 34 KARLSKRONA
Tack för att ni tog er tid att läsa denna presentation. Är det så att ni har vägarna förbi en rallytävling i landet så stanna gärna till och prata lite med Henke så berättar han mer om sin sport och de äventyr han hittills har upplevt i rallyskogen. Väl mött då!