Tävlingsrapport Lille Mats Rallysprint
Nu var det alldeles för länge sedan jag plitade ned något här. Får skylla på mycket jobb och dålig disciplin.
Men, men - här kommer sent omsider en tävlingsrapport från Lille Mats Rallysprint i Hässleholm, en tävling som avgörs som ett varvlopp inne på P2s gamla regementsområde. En blandning av asfalt, betong och gatsten var underlaget som erbjöds. Syftet med vår start i denna tävling var att Rickie och jag skulle prova däck som är klassade i Europaserien för Volvo Original samt även skaffa oss erfarenhet av nyss nämnda sorters underlag inför kommande utlandsäventyr.
Fullblods-VOC i asfaltskostym á la Kräbbleboda.

Tävlingsrapport Lille Mats Rallysprint
Förare: Rickie Borgström
Förarklass: B-förare
Bil: Volvo 940
Bilklass: Volvo Original
SS 1 8,00 km Tid på SS: 5:44,3 min
En något kantig inledning med alldeles för mycket "gruskörning" vad det gäller linjer och bromspunkter. Måste även säga att de däck vi testade var mycket sämre än vad jag trott inför tävlingen. Det understyrde något enormt på de lite slöare partierna av sträckan.
SS 2 8,00 km Tid på SS: 5:42,1 min
Bra körning första varvet med linjer som började likna något man kan härleda till det som kallas asfaltskörning, på andra varvet återfaller vi dock i gamla synder och det börjar gå för brett igen. Det kan delvis bero på att däcken blivit lite för varma efter det första varvet, men vi ska kunna bättre ändå...
SS 3 8,00 km Tid på SS: 5.45,3 min
Uppgivet - är nog det ord som får beskriva vår åkning de sista två varven. Lyckas helt ok i vissa böjar medan andra tas med handtagen först och det funkar inte på asfalt - publiken såg däremot väldigt lycklig ut när vi kom kasande.
Totaltid: 17.11,7 min
Summering: Sammanfattningsvis så får vi konstatera att vi måste ta en rejäl funderare på vad som vi kan (läs får) förändra på bilen innan vi kan ge oss i kast med planerade asfalttävlingar i höst. Till detta kommer ett stort behov av att åka mer asfalt innan vi kan komma överens med det mer banracing anpassade "tänk" som krävs för att man skall bli en fortåkare även på det svarta underlaget.
Vi får lov att acceptera att vi fick ordentligt med stryk av våra konkurrenter denna dag (11: e plats av 13 i klassen) - något som till stor del får lov att tillskrivas den brist på fäste vi hade med de gatdäck vi åkte på. Klasskamraterna åkte mig veterligen på skurna slicks allihop och då ska man inte förvänta sig att hänga med.
Våra däck:

Samt en bild på skurna slicks som jämförelse:

Som lök på laxen så kan vi också konstatera att toppen på bilen bara är att kasta i skrotlådan. Förbränningsrummen skall enligt motororaklet Bengt Haglund vara sönderspikade efter de problem med maskinen som vi hade i Anderslövs tävling i början av april. Ljuspunkten i rådande mörker är ändå att vi lyckades placera oss bra både i Kristianstad och i Älmhult - detta trots en motor som inte har levererat den effekt som den skall.
Till helgen är det dags för den tredje DM-tävlingen för året som kommer att avgöras i trakterna av Eslöv i Skåne. Vi hoppas att maskinen spinner bättre än någonsin så att vi kan vara med och kriga om topplaceringarna i klassen.
//Henke Bäck
Avslutar med några bilder på den hårigaste VW Polo jag någonsin skådat. Bilen är en Super 2000-vagn som rattas av norrmannen Rune Danneborg. Notera bromskivorna av modell "Capricciosa" - har man inte spänt fast sig ordentligt när Rune står på hejdaren lär man forsätta i tangentens riktning tills trädet/berget/ladan sätter stopp för flygturen...

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.
Startsidan