Tävlingsrapport Lilla Silverratten

Förare: Rickie Borgström

Förarklass: A, B & C -förare

Bil: Volvo 940

Bilklass: Volvo Original, Gr.E


SS 1 Hoppet  2,31 km                                                   Tid på SS: 1.46,8 min

Då vi befarade att vägen skulle bli riktigt uppkörd vartefter dagen gick, samt att vi hade ett lågt startnummer (6), så fick målsättningen bli att öppna så hårt vi bara vågade och så att säga göra ett ryck med en gång.

När vi kom i mål efter den första sträckan så visade det sig vara en riktig taktik då närmaste konkurrent i klassen var hela 4,8 sekunder efter oss på den korta sträckan. Tiden var även den näst snabbaste totalt, 1 sekund efter Lars Servin & Peter Andersson från SMK Hörby. De kör en Volvo 240 i den trimmade Gr.H klassen, så nog var vår tid riktigt bra.

  

SS 2 Alternativet  2,68 km                                           Tid på SS: 1.51,2 min

Med en lyckad inledning så fick målsättningen bli att bibehålla tempot även den andra vändan. Nu hade man ändrat om inne på mitten av sträckan vilket gjorde banan krokigare. Det är inget som gynnar oss mot de motorstarkare bilarna då vi tappar mycket i accelerationer i förhållande till dem.

Godkänd insats med bevarat tempo. De knappa 5 sekunder längre tid som sträckan tog denna gång berodde till stor del på nyss nämnda ändring av bansträckningen, så det var inget att hänga läpp för.

Vi var återigen snabbast i klassen, nu hade dock konkurrenterna vaknat till liv och den som var näst snabbast var distanserad med 3 sekunder. Tiden var denna gång tredje snabbast totalt då Jari Häggman & Mikael Andersson från Skillingaryds MK i en Mitsubishi Lancer Evo VI fått fart på sin 4-hjulsdrivna, turbomatade vagn och slog oss med 1,6 sekunder. Tvåa efter Jari var firma Servin/Andersson som slog oss med 0,5 sekunder - de behöll dock sin ledning totalt där vi nu låg trea.


SS 3 Hoppet 2  2,31 km                                                Tid på SS: 5.00,1 min

Så vänder vi på steken och vad hittar vi väl där? Jo, SS 1 på andra hållet - det ni! Nu var vi fundersamma på om det var mycket spår som hade bildat grusryggar när man kört på ena hållet och att dessa då skulle vara ett problem när man vände på sträckan. Vår oro visade sig vara obefogad då vägen fortfarande var i gott skick och vi var återigen snabbast i klassen med 1,7 sekunders marginal. I totallistan så spöade vi Mitsubishin med 1,8 sekunder och var nu återigen tvåa totalt med 0,9 sekunders marginal.

Grabbarna i SMK Hörby Volvon satte allt på ett kort och drog till med en riktigt bra tid som definitivt dödade kampen om totalsegern. De slog oss med 3,9 sekunder och utökade därmed sin ledning till 5,4 sekunder totalt. Det låter kanske inte mycket men med en otrimmad Volvo 940 och endast 2,68 km kvar att köra och det på den krokigare sträckningen av banan gjorde att kampen om totalsegern var över för vår del.


SS 4 Alternativet 2  2,68 km                                        Tid på SS: 5.13,4 min

SS 2 baklänges - nu var frågan hur vi skulle göra. Vi ledde vår klass med 9,5 sekunder och att riskera det för att jaga en bättre totalplacering vore väldigt oklokt av oss. Vi riktade in oss på att även den avslutande sträckan hålla ett bra tempo utan att riskera något.

För fjärde gången denna dag var vi snabbast i klassen - marginalen på den fjärde sträckan skrevs till 2 sekunder jämfört med den näst snabbaste.

Jari Häggman och Mikael Andersson var nog inte direkt sugna på att få stryk av en otrimmad Volvo när man sitter i en 4-hjulsdriven bil med närmare 300 hästkrafter, så de gjorde vad som krävdes och slog oss med 1,8 sekunder och kunde därmed ta hem den totala andraplatsen med 0,9 sekunder tillgodo på Rickie och mig.

                     

Totaltid: 7.22,5 min

  

Summering: Första besöket för i Millebygden utanför Älmhult för min del slutade ju riktigt bra: Klasseger med 13,7 sekunder ner till tvåan och som grädde på moset en total tredjeplats med 6,9 sekunder upp till segrarna Lars Servin och Peter Andersson - grattis grabbar!

Måste säga att jag blev positivt överraskad av hur bra vägen trots allt höll, det gick sammanlagt närmare 150 bilar över sträckan denna dag.


Nåväl, nu siktar Rickie och jag mot Lille Mats Rallysprint i Hässleholm på söndag. Det är en asfaltsprint på det gamla regementsområdet utanför Hässleholm. För er som aldrig har varit där rekommenderar jag ett besök då det är riktigt högt tempo (ingen körning runt koner utan full fart på snabba asfaltvägar) samt en väldigt publikvänlig tävling med många bilar ute samtidigt. Lägg till detta många danska förare med riktigt tuffa bilar byggda för asfalt och inget annat...


Rickie och jag kommer att åka den tävlingen som ett test inför kommande äventyr på det svarta underlaget. Rickie fick, för er som inte vet, en summa pengar från Södra Bilsportförbundet att använda till kostnader i samband med tävlingar utomlands. Dessa pengar planerar vi att använda till en start i en tävling i Danmark i höst samt, om pengarna räcker, även en tävling i Tyskland - den går dock på grus.

De båda tävlingarna ingår i Nordic West Euro Cup för Volvo Original och ska man åka den Cupen så får man inte ha några racing-slicks på asfalttävlingarna utan är hänvisade till att använda däck som mer liknar "vanliga gatdäck" - sådana som ni har på era personbilar kära läsare.


Dessa däck genererar inte alls samma fäste som slicks gör och då förstår ni själva att de som väljer att åka på slicks på söndag (ja, då får man använda sådana) kommer att vara en bra bit före oss i resultatlistan.

Men, men - vi anser att det är bättre att testa ordentligt på söndag och lösa eventuella problem på hemmaplan istället för att stöta på dem i Danmark till hösten. Hässleholm ligger onekligen närmre Kräbbleboda än vad Fyn gör.


Håll nu tummarna på att det bli bra väder så syns vi i Hässleholm på söndag!


Hejs!


//Henke Bäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Henke Bäck är en kartläsare i sina bästa år.